جلسه مشترک شورای عالی قوه قضاییه به ریاست حجت الاسلام و المسلمین اژه ای همزمان با سایر استانهابصورت ویدئو کنفرانس با شورای قضایی آذربایجان غربی‌ برگزار شد .
کد خبر: ۱۰۱۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳ 27 December 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، حجت الاسلام و المسلمین اژه ای، رئیس قوه قضائیه در این جلسه گفت:  دولت سیزدهم عزم جدی برای حل مشکلات کشور دارد و با همدلی دولت , مجلس و قوه قضائیه کارها جلو خواهد رفت و امیدواریم به زودی شاهد حل مشکلات کشور باشیم.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که این روز‌ها به صورت خاص باید مورد توجه قرار بگیرد مسئله زندان و زندانیان است که همچنان باید در دستور کار قرار داشته باشید.
وی اظهار داشت: برای کاهش جمعیت زندانیان در مواردی که امکان دارد قضات مجازات های جایگزین حبس و یا پابند الکترونیکی برای محکومان حکم دهند.

رئیس دستگاه قضا افزود: از همکاران قضایی می‌خواهم برنامه‌های امسال را تا پایان سال جمع بندی و برای سال آتی برنامه مبتنی بر سند تحول قضایی تبیین کنند.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت، حرکت برنامه محور به عنوان یکی از مهمترین سیاستهای ابلاغی ریاست معظم قوه قضائیه در دستور کار دادگستری آذربایجان غربی قرار گرفته و با کمک و همفکری شورای معاونین استان برنامه ای تحت عنوان برنامه عملیاتی و اجرایی 1400 برای کل حوزه های قضایی و شعب دادگستری استان در محورهای مختلف و براساس اسناد بالادستی قوه قضائیه و سیاستهای ابلاغی، با نگاه ویژه به توسعه اقدامات پیشگیری، اتقان آراء، توسعه حل اختلاف و استفاده از ظرفیتهای مردمی تبیین گردیده است.
عتباتی در ادامه با اشاره به صعود 7 پله ای دادگستری استان از نظر عملکردی بیان داشت، در ارزیابی اخیر دستگاه قضایی استان از نظر عملکردی از رتبه 28 به رتبه 21 صعود نموده است که نشانگر تلاش شبانه روزی مجموعه همکاران بنده در دادگستری استان است.
وی افزود، برای بهبود اتقان آراء نیز با برنامه ریزی و تشکیل کمیته های مشورتی که از قضات صاحب نظر و با تجربه تشکیل شده است سعی شده با ارائه مشاوره این کمیته ها در پرونده های حقوقی، کیفری و خانواده به قضات، درصد نقض آراء کاهش یابد و آراء از اتقان و انسجام بیشتری برخوردار باشند که توانسته ایم میزان نقض آراء را 3 درصد کاهش دهیم.
رئیس کل دادگستری استان در ادامه اظهار داشت، از دیگر مواردی که در برنامه عملیاتی 1400 استان پیش بینی گردیده است تقویت هسته های بخشایش و ایجاد صلح یاران است که در این خصوص در سطح استان 25 هسته جهادی بخشایش با استفاده از ظرفیت های مردمی همچون، ائمه جمعه و جماعات، معتمدین و ریش سفیدان و خصوصاً پدران بزرگوار شهدا تشکیل شده است و استفاده از ظرفیت بسیج در قالب صلح یاران و استقرار آنها در تعدادی از واحدهای انتظامی در دستور کار قرار دارد که همه این اقدامات در جهت توسعه حل اختلاف با استفاده از ظرفیتهای مردمی می باشد.
عتباتی همچنین اظهار داشت که اقدام مهم دیگر دادگستری استان باز تعریف امر مهم داوری و ایجاد ساز و کارهایی برای استفاده از این ظرفیت بسیار موثر در حل و فصل دعاوی است که طرح آن نهایی شده و در دستور اجراست.
رئیس شورای قضایی استان در ادامه به اهمیت نظارت بر برنامه های ابلاغی اشاره و گفت، حضور رئیس کل دادگستری استان و مجموعه مدیریت قضایی و مسئولین نظارتی، صیانتی و حفاظتی در تک تک حوزه های قضایی و نظارت بر روند امور و اجرای برنامه ها و تشکیل جلسات هماهنگی و مشورتی از برنامه های دیگر مجموعه مدیریتی دستگاه قضایی استان است که همه و همه در جهت بهبود امر خدمت رسانی با لحاظ مقرات قانونی و سیاستهای ابلاغی ریاست معظم قوه قضائیه می باشند.
وی در ادامه تاکید کرد که اجرای تمامی برنامه ها و سیاستهای ابلاغی قوه قضائیه نیازمند عاملی مهم و تاثیر گذار است، که آن عامل نیروی انسانی کارآمد می باشد و اگر به نیروی انسانی خصوصاً نیروی قضایی توجه نگردد و تقویت نشود رسیدن به اهداف سیاستهای ابلاغی به سختی ممکن می باشد، لذا از محضر ریاست معظم قوه قضائیه توجه به نیروی انسانی دستگاه قضایی آذربایجان غربی مورد استدعاست، چرا که استان آذربایجان غربی به عنوان سنگر و خاکریز مهم عمق کشور می باشد.
توجه به معیشت کارکنان دستگاه قضایی و تصویب طرح تسری و نیز موضوع آزمون وکالت قضات از دیگر مواردی بود که رئیس کل دادگستری استان پیگیری آنها را از سوی ریاست معظم قوه قضائیه خواستار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار