سید محسن حمزه لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: اجازه نخواهم داد تا طرح جامع ارومیه به سرنوشت طرح تفصیلی دچار شود تمامی تلاش خود را برای توسعه ارومیه به کار می‌گیریم.
کد خبر: ۱۰۷۴۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶ 29 October 2022

به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی؛ سید محسن حمزه لو ،مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در جمع اصحاب رسانه با اشاره به طرح جامع شهر ارومیه گفت: ارومیه برای توسعه و پیشرفت نیازمند هم افزایی و همدلی همه نهادهاست و نباید اجازه داد تا طرح جامع این شهر به سرنوشت طرح تفصیلی دچار شود.

وی اظهار کرد: نگاه ما به آینده توسعه شهری تخصصی و قانونی است و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه «برخی اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت و گو با رسانه‌ها به شتابزدگی در تصویب طرح جامع این شهر اشاره کرده‌اند»، بیان کرد: روند مطالعه این طرح ۱۳ ماه طول کشید نه یک شب! طی نامه‌ای رسمی خواستار معرفی نماینده‌ای ثابت از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر ارومیه به جلسات بررسی مطالعاتی طرح جامع شهر ارومیه شدیم که آقای توماج وحید افشار از شورا و آقای امیر کیامهر از شهرداری معرفی شدند؛ اما باید اعلام کنیم که از چهار جلسه برگزار شده در این راستا، هم نماینده شهرداری و هم نماینده شورا ۲ جلسه غیبت داشتند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طرح مطالعاتی جامع شهر ارومیه با بررسی تخصصی و کارشناسی به تصویب اکثریت اعضای جلسه رسیده و برای مصوبه به تهران ارسال شده است، افزود: برای طرح جامع یک اطلاعات پایه لازم است که این آمار و اطلاعات فقط باید از طریق متولی آن در اختیار ما قرار گیرد.

وی ادامه داد: به طور مثال مسوولیت ارائه آمار جمعیت شهری در استان‌ها بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی است؛ در همین راستا سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌غربی طی آخرین مکاتبه به شهرداری ارومیه اعلام کرده که با توجه به سرشماری سال ۱۳۹۵ و اعمال درصد رشد جمعیت تا سال ۱۴۰۱، جمعیت فعلی ارومیه ۸۲۲ هزار و ۱۰۰ نفر است.

حمزه‌لو با بیان اینکه جمعیت فقط یکی از هفت پارامتر کلانشهر محسوب شدن یک شهر است، گفت: شهرداری طی نامه‌ای با اشاره به میزان خدمات ارائه شده از سوی شرکت‌های خدمات رسان در ارومیه مدعی شده که به بیش از یک میلیون نفر در این شهر خدمات ارائه می‌دهد؛ اما اینکه انتظار این را داشته باشیم که آمار جمعیتی با استناد به میزان اشتراک ارائه شده از سوی شرکت گاز مورد بحث و تایید قرار گیرد، عملا ممکن نیست؛ تنها مرکز رسمی اعلام آمار جمعیتی در استان سازمان برنامه و بودجه است که طبق قانون قابل استناد می‌باشد.

وی اضافه کرد: مطالعات طرح جامع، ۱۳ ماه پیش توسط مشاور آغاز شده و اینگونه نیست که یک شبه نهایی شده باشد؛ در صورت لزوم صورت جلسه امضا شده جلسات در رابطه با طرح جامع ارومیه، توسط روابط عمومی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد تا اهداف توسعه به بی‌راهه کشیده شود، گفت: اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در مسیر توسعه شهری تمام قد در کنار مجموعه مدیریت شهری قرار دارد و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نخواهد نکرد.

معرفی حدود هشت هزار نفر در آذربایجان‌غربی به طرح نهضت ملی مسکن

وی با اشاره به اینکه ۲۴ هزار هکتار اراضی دولتی برای اجرای طرح‌ نهضت ملی مسکن در داخل حریم تامین شده است، افزود: سهم ابلاغی آذربایجان‌غربی از قانون جهش تولید مسکن ١٧٨ هزار و ٩۶٢ واحد تعیین شده، که حدود هشت هزار نفر معرفی شده است.

حمزه‌لو با اشاره به نام‌نویسی ۱۶۸ هزار و ۴۹۴ خانوار برای نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی گفت: این تعداد در ۴۷ شهر استان اقدام به ثبت نام برای برخورداری از این طرح کرده‌اند که از این بین۴۰ هزار نفر واجد شرایط دریافت مسکن دراین طرح ملی شدند.

وی اضافه کرد: در نهایت از این بین حدود هشت هزار نفر نسبت به واریز پول اقدام به پروژه معرفی شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی از آغاز اسکلت بندی پنج هزار و ۹۶۷ واحد زیر قالب طرح نهضت ملی مسکن خبرداد و بیان کرد: ۲۵۰ واحد آماده بهره برداری است.

حمزه‌لو با بیان اینکه برای توسعه ساخت‌ و ساز در بخش مسکن باید مشوق‌های لازم را در نظر گرفت، گفت: مشکلی از بابت تامین اراضی برای ساخت مسکن در آذربایجان غربی وجود ندارد و دستگاه‌های اجرایی نیز باید در سریعترین زمان ممکن زمین های مورد نظر را در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند.

وی با بیان اینکه اداره و کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی به مشکلات مروبط به مسکن مهر نیز ورود کرده است، اظهار کرد: طی سه سال گذشته ۶ هزار واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان شد که در کل سطح استان فقط ۹۸۰ واحد نیمه تمام دیگر از این طرح باقی مانده است.

وی افزود: از واحدهای مساکن مهری که باقی مانده ۶۰۰ واحد مشکل حقوقی دارد و ۳۸۰ واحد نیز عملا به دلیل عدم تمایل شرکت مجری به اتمام طرح، راکد مانده است.

ضوابط میراث در مورد بافت تاریخی ارومیه باید تعدیل شود

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۳۱۳ هکتار از ارومیه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی به عنوان بافت تاریخی اعلام شده است، گفت: اینکه ۳۱۳ هکتار از ارومیه به عنوان بافت تاریخی اعلام شود و به دلیل محدودیت‌های ارتفاعی هیچ ساخت و سازی در آن صورت نگیرد عملا بافت تاریخی ارومیه را به بافت مخروبه شهر تبدیل می‌کند.

وی افزود: به اداره کل میراث اعلام کردیم که این ضوابط را نمی‌توان اجرایی کرد که سر انجام پس از نشست‌های تخصصی تصمیم بر آن شد که ضوابط میراث در بافت تاریخی ارومیه کمی تعدیل شود؛ باید توجه کرد که بافت تاریخی حریم قانونی دارد که در همین راستا مشاور در حال ارائه نظر خود می‌باشد.

تردد زائران اربعین از آذربایجان‌غربی منجر به جهش در توسعه شد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به اختصاص مرز تمرچین برای عبور و مرور زائران اربعین حسینی گفت: اختصاص این مسیر از آذربایجان‌غربی علاوه بر مباحث اعتقادی در حوزه اقتصادی نیز یک توسعه پایدار و جهش در راه سازی برای منطقه به ارمغان داشت.

وی ادامه داد: اختصاص مرزتمرچین برای سفرهای زیارتی سبب یک انقلاب در توسعه آذربایجان‌غربی خواهد شد؛ همان طور که سبب یک جهش توسعه جاده سازی در استان ایلام از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ شد.

وی افزود: مسیر نقده و پیرانشهر اگر روند عادی خود را طی می‌کرد به بیش از ۱۰ سال برای اتمام آن زمان نیاز داشت  ولی این مسیر به دلیل تردد زائرین از مرز تمرچین به یک کارگاه بزرگ جاده سازی تبدیل شد.

ایجاد مسیر ترانزیتی ریلی در آذربایجان‌غربی ضروری است

حمزه‌لو با بیان اینکه آذربایجان‌غربی یک استان طولی است و شمال تا جنوب آن ۷۵۰ کیلومتر فاصله دارد، گفت: بهره مندی از خط ریلی برای تردد و به خصوص ترانزیت در این استان ضروری است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد ترانزیت به شمال عراق از آذربایجان‌غربی انجام می‌شود، بیان کرد: متاسفانه تمامی این ترانزیت از مسیر جاده‌ای انجام می‌شود که علاوه بر هزینه بالا در مقایسه با ترانزیت ریلی، بحث تخریب جاده‌ای، مشکلات زیست محیطی و تصادفات جاده‌ای را نیز بر استان تحمیل می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه اعتبار مناسبی برای تکمیل ایستگاه راه آهن ارومیه در سفر اخیر رییس جمهوری به استان جذب شده است، افزود: به زودی خبرهای خوبی در این راستا در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار