کد خبر: ۱۰۷۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵ 07 October 2015

به گزارش تابناک آذربایجان غربیبه نقل از خبرگزاری تسنیم، مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) از سال 1382 ابتدا در دو مرکز استان تهران و مشهد با برگزاری همایشی تحت عنوان شیرخوارگان حسینی برگزار شد که با توجه به استقبال بی‌نظیر مردم و نمایش ولایتمداری و حب ‌اهل‌بیت(ع) عصمت و طهارت(ع) این همایش‌ها در سطح جهان جایگاه والایی پیدا کرد.

این مراسم که واقعه‌خوانی حادثه عاشورا است صرفا یک روضه‌خوانی ساده و یک مناسبت دینی نیست بلکه اعتراض به انسانیت و مخابره عواطف و احساسات بشری را عهده‌دار است.

امروز شاهد آن هستیم که همایش شیرخوارگان حسینی در سراسر کشور و در 3100 نقطه در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی به طور همزمان با لباس‌های متحدالشکل و با سربندهای مزین به نام حضرت"یا صاحب‌الزمان (عج)"برگزار می‌شود.

در آذربایجان‌غربی نیز از سال 1383 همایش‌های شیرخوارگان در مناطق تشیع‌نشین و اهل تسنن نشین برگزار می‌شود.

در این باره با امیر شجاع‌زاده در زمینه آیین‌های امسال این مجمع در آذربایجان‌غربی گفت‌وگویی انجام شده که در پی آمده است.

شعار امسال مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) چیست؟

شجاع‌زاده: مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) با توجه به رسالت خویش به دنبال مخابره پیام مظلومیت اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به جهانیان بوده که از طریق مراسمات شیرخوارگان حسینی که ظرفیتی عظیم در عالم تشیع است این امر را دنبال می‌کند.

امسال این مجمع، شعار"کربلا حیات شیعه و حضرت علی‌اصغر(ع) حیات کربلا "را برگزیده که می‌توان این موضوع را به عنوان دکترین شیعه مطرح کرد.

به نظر شما دستاوردهای مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر (ع) چه می‌تواند باشد؟

با توجه به اینکه در کشورهای هلند و انگلیس پارلمان‌های این کشورها برگزاری مراسمات شیرخوارگان حسینی را ممنوع اعلام کرده‌اند، درک این مطلب راحت می‌شود که این مجمع ظرفیت والایی در اثرگذاری نهضت‌های بزرگ داشته و ثبات قدم این نهضت را بیشتر می‌کند.

زمانی که می‌بینیم نام این حضرت(ع) در بین 10 نام برگزیده کشور در بین خانواده‌ها است، یعنی غریو انسان‌های آزاده است که از این طریق حکایت خروش عواطف و احساسات انسان‌های آزاده و فریادهای حقیرانه اردوگاه دشمن را شنیده و اصابت تیر در شاهرگ حیات دشمنان اسلام را نقل می‌کند.

بیانیه کشور انگلستان که با نام "عاشوراییان مانع حرکت بقای اندیشه‌های ما خواهد شد" همراه تجمع بزرگ شیطان‌پرستان آمریکایی شکل گرفت که مراسم شیرخوارگان حسینی را تعطیل کردند.

در این باره دانشگاه "لایدن" هلند به منظور مبارزه با فرهنگ عاشورایی با تاسیس کرسی علی‌اصغر (ع) شناسی و موضع‌گیری سه دادگاه در این کشور درخواست تعطیلی این برنامه‌ها شد.

اهداف این مجموعه جهانی چیست؟

شجاع‌زاده: حساس کردن غیرت دینی به سبب منزلت عاطفی عزاداران و تببین پایگاه حماسی و عقلانی قیام حسینی و ایجاد هماهنگی و همسویی و وحدت رویه در کانون‌های متحد شیعی به منظور راه‌اندازی نهضت عاشورا‌شناسی در جهان از اصلی‌ترین اهداف این مجمع است.

برنامه‌های پیش‌بینی شده امسال مجمع استان چیست؟

امسال مراسم با شکوهی در 35 نقطه استان شامل 13 نقطه در ارومیه، 8 نقطه در جنوب استان و 15 نقطه در شمال استان در روز دوم محرم امسال مصادف با 24 مهر ماه از ساعت 8 تا 11 صبح با حضور مادران زینبی و شیرخوارگان حسینی همزمان در سراسر کشور و سایر اقصی نقاط جهان برگزار می‌شود.

در این رابطه لباس‌هایی متحدالشکل شامل روسری، شنل و سربند مزین به نام "یا صاحب الزمان" در این روز توزیع می‌شود.

امسال چند دست لباس در بین شرکت کنندگان توزیع می‌شود؟

امسال یک میلیون دست لباس در کل کشور و 15 هزار دست لباس در آذربایجان‌غربی که توسط موسسه خیریه"ام ابیها (س)" دوخته شده توزیع می‌شود.

علاوه بر آن از دیگر برنامه‌های محوری این روز می‌توان به معاینه رایگان شیرخوارگان توسط پنج درمانگاه از ساعت 8 تا 12 صبحدر ارومیه اشاره کرد.

کدام مراکز درمانی در این طرح فعال هستند؟

در این زمینه معاینه رایگان کودکان توسط درمانگاه‌های فارای، علیاری، سینا، شمس و فرهنگیان ارومیه انجام می‌شود.

امسال کدام ویژه برنامه‌ها در سالروز شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) پیش‌بینی شده است؟

در این زمینه مسابقه ویژه "مسیح حسین (ع)"برای عکاسان و خبرنگاران برگزار شده و امید است که تا اربعین امسال نمایشگاهی از عکس‌های منتخب همراه با اهدای جواىز به منتخبان برگزار می‌شود.

آیا امسال هم در مناطق اهل تسنن همایش شیرخوارگان حسینی برگزار می‌‌شود؟

بله با توجه به استقبال بی‌نظیری که در شهرهای سنی‌نشین مهاباد و پیرانشهر از این برنامه ها شده است از 3 سال پیش برنامه‌های منظمی در این رابطه برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار