به مناسبت هفته پژوهش و با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه عرفان و ادب همایش یافته‌های جدید در حوزه شمس پژوهی در خوی برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۸۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳ 16 December 2022

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، به  مناسبت هفته پژوهش و با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه عرفان و ادب همایش یافته‌های جدید در حوزه شمس پژوهی در خوی برگزار شد.
در این همایش که با حضور جمعی از فرهیختگان و شمس و مولانا پژوهان و امام جمعه خوی در سالن شهرداری برگزارشد ۳ تن از شمس پژوهان یافته‌های جدید خود در مورد مقبره شمس تبریزی، مستندات مربوط به این عارف نامی وتاثیر و اهمیت شمس و مولانا در توسعه اجتماعی و فرهنگی کشورمان را در قالب سخنرانی ارائه کردند.
محبوب مهدویان از شمس پژوهان برجسته استان در این همایش وجود شمس تبریزی در خوی را ظرفیتی بس بزرگ برای تبدیل این شهرستان به قطب مطالعات شمس و مولانا پژوهی دانست و گفت: از نظر اجتماعی وجود بارگاه شمس تبریزی در خوی فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر جوانان با این گوهر ناب عرصه عرفان و ادب و فرصت طلایی برای توسعه صنعت کردشگری در منطقه و کشور است.
سید حسین حسنزاده یکی از از شمس پژوهان نیز در گفتگو با خبر گزاری صدا وسیما از دست یابی به اسناد جدید در مورد مقبره شمس تبریزی خبر داد و گفت: اسنادی از ۵۰۰ سال قبل از جایگاه معنوی شمس و مقبره شمس تبریزی در خوی و نسخ خطی مربوط به مقالات شمس تبریزی بدست آمده که نشان میدهد مقبره شمس تبریزی دارای موقوفاتی هم بوده است.
رضا بایرام زاده پژوهشگر تاریخ هنر ایران هم در این همایش ازیافته‌های مهم معماری در مورد مناره‌های مقبره شمس تبریزی خبر داد و گفت: مقبره شمس تبریزی دارای ۳ مناره با تزئین شاخ‌های قوچ بوده است که ۲ مناره آن‌ها براثر حوادث از بین رفته و مطالعات معماری مناره باقی مانده نشان میدهد که درهر سه مناره جمجمه‌های بکار رفته برابر بوده که این موضوع مهارت معمار را نشان میدهد.
وی همچنین از تجریه و تحلیل نگارگری مطراقچی در مورد مقبره شمس تبریزی خبر داد.
نصراله پور شهر دار خوی در آئین آغازین این همایش گفت: شهرداری خوی برای تکمیل مجموعه تاریخی، فرهنگی و کردشگری شمس تبریزی آماده هماری با میراث فرهنگی است.
دکتر پیری رئیس کمیسون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر خوی هم در گفتگو با خبرگزاری صدا وسیما از راه اندازی موزه تخصصی شمس تبریزی در خوی خبر داد و گفت: حدود ۴۰۰ فقره اسناد مکتوب و اشیا بدست آمده در ارتباط با شمس در این موزه نگهداری خواهد شد.
شمس تبریزی عارف قرن هفتم هجری و مراد مولانا شاعر نامی ایران است که در دیدار با وی در قونیه در او تحول معنوی عجیبی بوجود آورد و مولانا را به شاعری بزرگ تبدیل کرد که امروز آوازه اش در جها ن پیچیده است.

برچسب ها: ارومیه ، خوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار