دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: ۲۶ برنامه سخت افزاری و نرم افزاری برای احیای دریاچه ارومیه مصوب شده و رئیس جمهور و دولت سیزدهم بر احیای دریاچه ارومیه متمرکزند.
کد خبر: ۱۰۹۳۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷ 22 February 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، آقای  معتمدیان در برنامه صف اول شبکه خبر صداوسیما با اشاره به اتمام فاز تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه در عید مبعث، افزود: با تلاش های شبانه روزی و در کمتر از۷ ماه،  تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه خاتمه یافته و به زودی به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

 

وی با اشاره به انتقال ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه در فاز نخست، خاطرنشان کرد:  ۲۶ برنامه سخت افزاری و نرم افزاری در ستاد احیای دریاچه ارومیه مصوب شده که تونل کانی سیب، تصفیه خانه های ارومیه و تبریز و مدیریت آب در حوزه کشاورزی، بخشی از این طرح ها می باشد.

 

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به تکمیل پروژه های نیمه تمام سخت افزاری در سال آینده نیز اشاره کرده و افزود: با تعامل حداکثری دستگاههای مختلف، طرح های نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه نیز به عنوان اولویت اصلی پیگیری خواهد شد.

 

معتمدیان همچنین با تاکید بر تغییر الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه، تصریح کرد: کشاورزی ارتباط مستقیم با اشتغال و معیشت مردم منطقه داشته و برنامه های آموزشی برای اقناع سازی و همراهی مردم در احیای دریاچه ارومیه ضروری است.

 

وی در ادامه احیای دریاچه ارومیه را یک مطالبه ملی و مردمی معرفی کرده و افزود: رهاسازی آب کانی سیب در تونل در فصول غیرزراعی و با نظارت یگان های حفاظت خواهد بود تا اجازه برداشت غیرمجاز از آب این تونل داده نشود.

 

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه بر کنترل وضعیت چاه ها در حوضه آبریز دریاچه نیز تاکید کرده و یادآور شد: 115 هزار چاه در حوضه دریاچه ارومیه شناسایی شده و از این تعداد 75 هزار چاه غیرمجاز بوده که تاکنون 10 هزار چاه مسدود شده است.

 

معتمدیان همچنین به اهمیت توسعه سیستم های نوین آبیاری و مکانیزه کردن کشاورزی در احیای دریاچه ارومیه اشاره کرده و افزود: اولویت اول جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز جدید و در ادامه مسدود کردن 65 هزار چاه غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه است.

 

وی در ادامه آموزش و ترویج توسط دولت و رسانه ها برای همراهی مردم با احیای دریاچه ارومیه را ضروری دانسته و اضافه کرد: عوامل مختلفی چون تغییر شرایط اقلیمی، احداث سدها، برداشت های غیرمجاز و توسعه بی رویه زمین های کشاورزی در خشکی دریاچه ارومیه دخیل بوده است.

 

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: دولت با تمام توان به دنبال تثبیت و احیای دریاچه ارومیه بوده و از ظرفیت های دانشگاهی و علمی در این راستا استفاده خواهد شد.

 

معتمدیان در ادامه برنامه صف اول شبکه خبر صداوسیما با اشاره به اهمیت تغییر الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه، افزود: با توسعه کشت گلخانه ای و جایگزینی و کاشت محصولات کم آب بر چون پسته به جای سیب و چغندر در منطقه، احیای دریاچه ارومیه با افزایش درآمد کشاورزان همراه خواهد بود.

 

وی احتمال خشکی دریاچه ارومیه را یک چالش جدی زیست محیطی برای منطقه معرفی کرده و ادامه داد: خشکی دریاچه ارومیه، تبعات جبران ناپذیری بر زندگی مردم و کشاورزی منطقه داشته و مانع توسعه، آبادانی و پیشرفت خواهد شد.

 

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به کاهش 50 درصدی بارندگی در منطقه نسبت به سال گذشته نیز اشاره کرده و افزود: خشکی دریاچه ارومیه در طول چند دهه روی داده و احیای آن نیز زمان بر خواهد بود و با مردمی سازی احیای دریاچه، از ظرفیت سازمان های مردم  نهاد و تشکل ها استفاده خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار