مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: بارش های سیلابی هفته گذشته موجب بروز خسارت هایی به موفق ترین سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی در منطقه مانشت و قلارنگ این استان شد.
کد خبر: ۱۲۱۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴ 01 November 2015
به گزارش سایت تابناک ایلام، مازیار سلیمان نژاد اظهار کرد: هنوز آمار و برآورد دقیق و جامعی از میزان خسارت وارد شده به این سایت در دست نیست اما کارشناسان در حال بررسی میزان آسیب های وارده به این سایت هستند.
وی افزود: البته با توجه به طبیعی بودن سایت و وجود جان پناه ها و سنگ های بزرگ و صخره مانند و پناه گرفتن گوزن ها در شیار این سنگ ها هیچ کدام از گوزن های ساکن در این سایت آسیب ندیده اند و در سلامت و صحت کامل به زیست خود ادامه می دهند.
رییس سایت گوزن ایلام نیز گفت: بخش هایی از دیواره های اصلی این سایت به میانگین 100 متر در قسمت های مختلف تخریب و ریزش داشته و هم اکنون برای جلوگیری از خروج گوزن ها به بیرون از سایت و یا ورود حیوانات وحشی گوشت خوار بداخل سایت، بخش های تخریب شده بصورت موقت اما محکم مسدود شده است.
فرزاد بهامین افزود: همچین سیل باعث فرسایش و کنده شدن زمین داخل سایت و ایجاد چاله های متعددی شده که هر چند این چاله ها زیاد عمیق یا دارای وسعت زیاد و خطر آفرین برای هیچ کدام از ساکنان سایت نیست اما به علت تعداد زیاد، موجب آسیب و تخریب محوطه درونی سایت شده است.
وی اظهار کرد: مسئولان سایت برای تامین بخشی از علوفه و تغذیه گوزن ها و کاهش هزینه ها در بخشی از محوطه سایت اقدام به کشت شبدر و یونجه کرده بودند که جاری شدن سیلاب موجب تخریب این مزارع کشت علوفه شد.
بیش از 45 راس گوزن بالغ و نابالغ در سایت 80 هکتاری واقع در منطقه مانشت و قلارنگ به حیات خود ادامه می دهند و این سایت موفق ترین سایت در زمینه احیای گوزن در معرض انقراض ایرانی است.
این سایت در سال 86 و با شش راس گوزن بومی جزیره اشک دریاچه ارومیه فعالیت خود را شروع کرد و موفق ترین سایت تکثیر و احیا گوزن در حال انقراض ایرانی در کشور است.
چندی پیش 10 راس از گوزن های بالغ این سایت برای تکثیر و پرورش به استان یزد ارسال شدند.
در اثر وقوع سیل در روز های پایانی هفته گذشته علاوه بر عرصه های طبیعی، بیش از 20 هزار واحد مسکونی، تجاری و آموزشی، یک هزار دستگاه خودرو شخصی و بخشی از تاسیسات زیربنایی و راه های اصلی و فرعی این استان آسیب دید.
به گفته مسوولان ایلام، سیلاب باعث وارد آمدن بیش از شش هزار میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف زیربنایی از جمله راه، آب، برق، کشاورزی، منازل مسکونی، واحدهای تجاری و آموزشی استان شده است.
همچنین بر اساس آمار ارائه شده در بارش های سیلابی اخیر ایلام چهار نفر جان خود را از دست دادند، بارش 324 میلی متری باران در ایام آخر هفته گذشته باعث وقوع سیل شد./ز
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار