بهزاد شیر پنجه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش برف سنگین جزایر کبودان، اشک، اسپیر و آرزو را سفید پوش کرده و موجب افزایش دبی چشمه ها در این مناطق شد.
کد خبر: ۱۴۳۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰ 12 December 2015

رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه اظهار کرد: بارش های اخیر موجب شده تا دبی چشمه جزیره اشک که کاملا قطع شده بود به میزان 400 لیتر در شبانه روز برسد. 
وی اضافه کرد: دبی چشمه موجود در جزیره کبودان نیز که 100 لیتر بوده به 430 لیتر و دبی جزیره اسپیر نیز که قطع شده بود به 200 لیتر در شبانه روز افزایش پیدا کرده است. 
شیرپنجه بیان کرد: علاوه بر چشمه های موجود در همه جزایر چهارگانه که حیات وحش در آنها زیست می کنند، سطوح آبگیر و آب انبار وجود دارد و یک سطح آبگیر نیز در جزیره کبودان در حال احداث است. 
وی گفت: سطح آبگیری که هم اکنون در جزیره کبودان توسط انجمن سطوح آبگیر ایران در حال احداث است، یک سطح آبگیر سنتی بوده که آب در زیر زمین جاری خواهد بود و حالتی شبیه یک چشمه تصنعی دارد. 
رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه اظهار کرد: آب انبار جزیره کبودان دارای 82 هزار لیتر ظرفیت و به طور کامل پر بوده و آب انبار جزیره اشک نیز دارای 240 هزار لیتر ظرفیت بوده و از این میزان 180 هزار لیتر آن پر است. 
شیرپنجه با بیان اینکه هم اکنون 16 آب انبار و شش سطح آبگیر در جزایر چهارگانه پارک ملی اعم از اسپیر، آرزو، کبودان و اشک وجود دارد، گفت: در سطح آبگیر جزایر 80 هزار لیتر آب وجود دارد که از تابستان باقی مانده است. 
به گزارش ایرنا، پارک ملی دریاچه ارومیه با وسعت 5700 کیلومتر دارای 102 جزیره می باشد. 
آب و غذای حیات وحش در این مکان از آب باران و نزولات آسمانی و آب چشمه ها و پوشش گیاهی منطقه تامین می شود. 
جزایر چهارگانه این منطقه که هم اکنون محل زیست حیات وحش پارک ملی است، شامل جزیره کبودان با سه هزار و 300 هکتار وسعت، جزیره اشک با دو هزار و 500 هکتار وسعت، جزیره اسپیر با یکهزار و 200 هکتار وسعت و آرزو با 800 هکتار وسعت است. 
هم اکنون 250 راس گوزن زرد ایرانی و 1400 راس قوچ و میش ارمنی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه زندگی می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار