کد خبر: ۱۴۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸ 14 December 2015
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در حالی از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای کمک به مدارس دوزبانه خبر می‌دهد که کار‌شناسان با تاکید بر تعداد محدود کلاس‌های دوزبانه در استان های دوزبانه، پیشنهاد بومی سازی کتاب‌های پیش دبستانی برای گذر از مشکل دوزبانه  بودن‌‌ را مطرح می‌کنند. 

به گزارش همشهری استان ها، «علی ربیعی» با بیان این‌که در سال گذشته ۱۷۰ هزار کودک از تحصیل در مقطع ابتدایی بازمانده اند، می‌افزاید: ۷۰ هزار نفر از این آمار را کاهش دادیم و تلاش بر این است که این میزان را به صفر برسانیم.  وی با بیان این‌که شورایی با حضور ریاست وزیر آموزش و پرورش برای کمک به بازماندگان از تحصیل تشکیل می‌شود، به تصویب بودجه‌ای ۴۰ میلیارد تومانی برای کمک به مدارس دو زبانه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: متاسفانه در دوران دبستان تعداد زیادی از مردودی‌ها را کودکان دوزبانه تشکیل می‌دهند و به همین دلیل این بودجه به مناطق با کودکان دوزبانه اختصاص می‌یابد. 
 
مصوبه‌های مجلس دانش آموزی 

نماینده دانش آموزان خوزستان در مجلس دانش آموزی کشور نیز از اتفاق مهمی در این باره خبر می‌دهد و می‌گوید: طرح راه اندازی مدارس دوزبانه در استان‌های مرزی کشور تصویب شده است و از سال آینده مدارس دوزبانه در مناطق مرزی خوزستان راه اندازی می‌شود.

 «محمد ابراهیمی» با اشاره به تصویب طرح‌های زیاد‌ در مجلس دانش آموزی کشور برای رفاه دانش آموزان و افزایش کیفیت آموزش می‌افزاید: در سال تحصیلی جدید مدرسه دوزبانه به صورت پایلوت در کردستان راه اندازی شد و قرار سال آینده این مدارس در خوزستان نیز راه اندازی شود. 
 
یادگیری زبان، جایگزین آموزش پیش دبستانی 

معاون آموزش ابتدایی اداره ‌کل آموزش ‌و پرورش خوزستان نیز با بیان این‌که درصد بالایی از دانش‌آموزان خوزستان دو زبانه هستند، اظهار می‌کند: بسیاری از دانش‌آموزان استان به دلیل تفاوت زبان مادری با زبان معیار در پایه اول با مشکل مواجه می‌شوند و به همین دلیل یادگیری زبان جایگزین آموزش آن‌ها می‌شود.

 «اردشیر شجاعی» توسعه دوره‌های پیش‌دبستانی در استان را در بهبود وضعیت آموزشی دانش‌آموزان دوزبانه تأثیرگذار می‌داند. 
 
بومی سازی کتاب‌های پیش دبستانی 

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز نیز با تاکید بر بومی سازی کتاب‌های پیش دبستانی اظهار می‌کند: بهتر است کتاب‌های نوآموزان بومی شود. زیرا مشکل دوزبانگی در برخی استان‌ها به ویژه خوزستان وجود دارد. 

«فاضل خمیسی» بیان می‌کند: انتظار نمی‌رود همه مشکلات در چند روز حل شود، اما می‌توان با داشتن افراد لایق و شایسته در حوزه آموزش ابتدایی مشکل بیسوادی را حل کرد که این امر همت همه آموزگاران و مسئولان ابتدایی را می‌طلبد. 

وزیر آموزش‌ و پرورش پیشین تعداد دانش‌آموزان دوزبانه را ٧٠‌ درصد کل دانش‌آموزان کشور عنوان کرده بود. 
 
اختصاص اعتبار به مناطق دوزبانه 

ناظران آموزشی یکی از مشکلات مهم تعلیم و تربیت در خوزستان را موضوع دوزبانه ‌بودن دانش‌آموزان می‌دانند و معتقدند باید به زبان مادری در آموزش مفاهیم توجه کرد. زیرا موجب یادگیری سریع خواهد شد.  در گذشته سالانه مبلغ ۵‌ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آموزشی در مناطق دوزبانه تخصیص می‌یافت، اما در ٢‌ سال اخیر این ردیف اعتبار به ‌طور کلی حذف شد. 

اما استاندار خوزستان به تازگی با بیان این‌که دستیابی به جامعه‌ای اخلاقی و دیندار، تحقق توسعه انسانی و پایدار و انسجام اجتماعی با حفظ تنوع فرهنگی جز با سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش امکانپذیر نیست، اظهار می‌کند: ارتقای کمی و کیفی آموزش یکی از اصول راهبردی دولت است و بر این اساس دولت توجه ویژه‌ای به موضوع بازماندگی از تحصیل کودکان دارد. 

«عبدالحسن مقتدایی» می‌افزاید: با توجه به این‌که در خوزستان بخش عمده‌ای از کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی، مرزی و دوزبانه قرار دارند، استانداری خوزستان با حمایت و همراهی وزیر کار و رفاه اجتماعی و دبیر شورای عالی رفاه، موضوع حمایت از آموزش و تحصیل کودکان در استان‌های دوزبانه را در شورای عالی رفاه مطرح کرد. در جلسه اخیر شورای عالی رفاه که با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، این مساله به تصویب رسید و قرار شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای آموزش کودکان محروم در استان‌های دو زبانه به ویژه در مقطع پیش‌دبستانی اعتبار لازم را اختصاص دهد. 

وی با تاکید بر این‌که در سفر اخیر دکتر نوبخت به استان نیز وی از حمایت ویژه برای بازگشت به تحصیل کودکان در خوزستان خبر داد، می‌گوید: حل مشکلات استان از دغدغه‌های اساسی دولت به ‌شمار می‌رود. 
 
تدوین فهرست کودکان بازمانده از تحصیل 

به گفته مقتدایی، کودکان دوزبانه به ویژه در بدو ورود به مدرسه در درک زبان فارسی دچار مشکل هستند و نمی‌توانند به خوبی در چرخه آموزش قرار گیرند و از این رو باید با همراهی صاحب نظران، محققان و استفاده از تجربه‌های بین المللی، سیاست‌های مشخص در این باره تدوین و اجرا شود. 

مقتدایی با بیان این‌که فهرست کامل کودکان بازمانده از تحصیل در استان به تفکیک جنسیت، سن و شهرستان تهیه شده است، ادامه می‌دهد: در خوزستان ۹۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل یا تارک تحصیل زیر ۱۸ سال شناسایی شده‌اند. 

به گفته وی، خوزستان بین 5 استانی است که بیشترین فراوانی بازماندگی از تحصیل کودکان را دارد و بر این اساس استانداری خوزستان با همکاری وزارت رفاه، سازمان مدیریت و وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های مشخص و هدفمندی را برای رفع این مشکل اجرا خواهد کرد. یکی از این برنامه‌ها مصوبه اخیر شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی برای حمایت از تحصیل کودکان محروم در مقطع پیش‌دبستانی است. 

استاندار خوزستان در پایان اظهار امیدواری می‌کند برای حمایت از کودکان محروم و بازگشت به تحصیل آن‌ها خیران و فعالان مدنی به کمک دولت بیایند. 
 
بنابر گزارش همشهری، محققان داشتن ذهن چابک، تفکر خلاق، جهان بینی جدید و غنای هوش هیجانی را از محاسن دوزبانگی می‌دانند که اصل اجرانشده 15 قانون اساسی در صورت تنفیذ می‌تواند به این محاسن تحقق بخشد. در اصل 15 قانون اساسی کشورمان آمده است: «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبه‌ها و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد، اما استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است.»  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار