رئیس بیمارستان دامپزشکی ایلام گفت:
علت مرگ گوساله های گوزن زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام به خاطر ناشناخته و نادر بودن بیماری، هر چند هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و مشخص نشده اما در دست بررسی است.
کد خبر: ۱۶۴۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷ 17 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، رئیس بیمارستان دامپزشکی ایلام گفت: علت مرگ گوساله های گوزن زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام به خاطر ناشناخته و نادر بودن بیماری، هر چند هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و مشخص نشده اما در دست بررسی است.

دکتر محمود رشنوادی روز یکشنبه در گفت وگو با خبر نگار ایرنا اظهار کرد: پزشک عالی این بیمارستان برای نخستین بار متوجه علایم بیماری گوساله های جوان سایت شد و با وجود تلاش و پیگیری برای نجات جان این گوساله ها، اما بخاطر ناشناخته بودن علت مرگ، نتوانستیم از تلف شدن این حیوانات جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به اینکه نمونه گیری های گوزن های تلف شده در آزمایشگاه های معتبر ایران و سازمان حفاظت محیط زیست در درست بررسی است، افزود: پس از مرگ عامل بیماری (ارگان هایی انگل مانند که گردش خون گوساله ها را مختل کرد)، جداسازی شد و با رایزنی انجمن گوزن کانادا و آمریکا، دریافتیم علت مرگ گوزن های جوان سایت ایلام نادر و ناشناخته و بدون سابقه دیگری در دنیا است.
رشنوادی یادآور شد: DNA این گوساله ها جداسازی شده اما بخاطر وجود مقررات ویژه و سختگیرانه انتقال مواد بیولوژیک بین کشورها بخصوص کشور آمریکا، پروسه ارسال نمونه ها به دانشگاه ایلینویز این کشور با وجود هماهنگی های لازم با پست و گمرک با کندی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: هم اکنون محققان این دانشگاه منتظر دریافت نمونه مجموعه انگل شناسایی شده گوزن های تلف شده استان ایلام برای بررسی و تحقیق بر روی درخت شجره نامه ای و فیلوژنی DNA نمونه هستند تا پس از بررسی کامل نتیجه قطعی علت مرگ گوساله ها را اعلام کنند.
رئیس بیمارستان دامپزشکی استان ایلام با بیان اینکه این مرکز درمانی با همکاری و همت اداره کل حفاظت محیط زیست موفق به شناسایی وجود بیماری در گوساله ها و جداسازی شناخت های بیماری شد، تاکید کرد: پس از این اتفاق نظارت دقیق تر و علمی تری در خصوص تغذیه و تغییر در وضعیت گوزن های سایت صورت گرفته است.
وی یادآور شد: این بیمارستان بعد از بهره برداری رسمی همواره پذیرای تعداد زیادی از انواع وحوش است که توسط مردم یا اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای مداوا به این مکان آورده می شوند، مسئولان بیمارستان با وجود محدودیت در منابع مالی صرفا از روی علاقه و بدون دریافت وجهی اقدام به پیگیری درمان این حیوانات می کنند.
رشنوادی با اشاره به مداوای انواع وحوش زخمی و بیمار در این بیمارستان گفت: احیای محیط زیست و حفاظت از وحوش تنها با همکاری و همدلی عموم مردم امکان پذیر است.
چندی پیش سایت گوزن استان ایلام سه راس از گوزن های نابالغ خود را به علت بیماری ناشناخته ایی از دست داد هم اکنون جمعیت این سایت به 40 راس گوزن رسیده است.
سایت گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام به عنوان موفق ترین سایت کشور در سال 86 فعالیت خود را با شش راس گوزن جزیره اشک دریاچه ارومیه آغاز کرد و چندی پیش 10 راس از گوزن های بالغ این سایت به استان یزد انتقال داده شد./پ

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار