گذری بر ورزش استان(قسمت پایانی)
به گزارش تابناک گیلان،اهمیت ورزش توجه به ورزش و تلاش بر توسعه آن در میان همه اقشار جامعه، به دلیل آثار سودمندی است که از این کار به دست می آید؛ چون ورزش مایه پرهیز از بیکاری، مبارزه با کسالت و تنبلی، افزایش توانایی های جسمی و روحی، شجاعت، سلامت جسمانی و فکری و نیز وسیله ای برای جمع گرایی و اجتماعی شدن است.
کد خبر: ۱۷۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳ 31 March 2015
بدون تردید ورزش، یکی از مسایل و موضوعات با اهمیت هر جامعه به شمار می آید و تعداد بی شماری از افراد، به انواع ورزش علاقه مند هستند و بخشی از وقت خود را بدان اختصاص می دهند. دین مبین اسلام هم به ورزش و ورزشکار به دیده احترام می نگرد؛ زیرا ورزش می تواند آدمی را در رسیدن به کمال انسانی یاری رساند و اسلام هم هر عملی را که به آدمی در رسیدن به کمال کمک می کند، ارج می نهد و آن را مطلوب می داند.

به گزارش تابناک گیلان،اهمیت ورزش توجه به ورزش و تلاش بر توسعه آن در میان همه اقشار جامعه، به دلیل آثار سودمندی است که از این کار به دست می آید؛ چون ورزش مایه پرهیز از بیکاری، مبارزه با کسالت و تنبلی، افزایش توانایی های جسمی و روحی، شجاعت، سلامت جسمانی و فکری و نیز وسیله ای برای جمع گرایی و اجتماعی شدن است.

 آثار فردی ورزش ورزش، بر جنبه های گوناگون فرد اثرمی گذارد. حرکات ورزشی، از یکسو قدرت و توانایی جسمانی ورزشکار را افزایش می دهد و از سوی دیگر، باعث سلامت بدن انسان می شود؛ نعمتی که به تعبیر امام علی علیه السلام از زیادی مال بهتر است.

 ورزش همچنین به تعادل جسم و جان آدمی می انجامد. با ورزش، انسان از روحی با نشاط برخوردار می شود و روح با نشاط، بدن را سرشار از طراوت و شادابی می سازد و البته بدن سالم هم، روح و جان را در دست یابی به مدارج کمال یاری می رساند.

با توجه به سپری شدن سال93 می خواهیم گذری به آنچه در ورزش گیلان در سال گذشته اتفاق افتاد؛ بزنیم.

مهمترین رویدادهای ورزشی فصل زمستان استان گیلان را می توان به برگزاری مسابقات پاورلیفتینگ نابینایان کشور، مسابقات شطرنج بین المللی جام خزر ، مسابقات هاپکیدوی قهرمانی کشور و مسابقات تنیس روی میز نوجوانان کشور اشاره کرد.

* دی 

- رییس فدراسیون نجات غریق کشور در سفر به گیلان گفت: منجیان غریق طی یک دهه اخیر، حدود 70 هزارنفر از هموطنان را از خطر غرق شدن نجات داده اند. 

سیدمصطفی میرسلیم افزود: این در حالیست که منجیان غریق با کمترین امکانات دست به این کار بزرگ زده اند و امیدواریم با تجهیزات، امکانات و رسیدگی بیشتر ، منجیان غریق بتوانند بیش از پیش در کار خود موفق باشند . 

وی که برای برگزاری مجمع فوق العاده هیات نجات غریق گیلان در رشت حضور داشت ، اظهار کرد: همچنین در این مدت حدود شش هزار نفر از هموطنان ما غرق شدند که اکثر آنان به دلیل ناآشنایی با فنون شنا و همچنین در خارج از طرح های سالم سازی جان خود را از دست دادند. 

- نصرالله سجادی معاون توسعه ورزش حرفه ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان نشستی در رشت گفت: در کشور حدود سه هزار و 200 طرح ورزشی وجود دارد که برای به بهره برداری رسیدن آن، اعتباری بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال نیاز است. 

وی اظهار کرد : این در حالیست که بودجه عمرانی امسال وزارت ورزش سه هزار و 200 میلیارد ریال بود که تاکنون فقط حدود 50 درصد آن جذب شده و برای بهره برداری از طرح های ورزشی با مشکل بودجه مواجه هستیم . 

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: البته برای برطرف کردن این مشکل، راهکارهایی درنظر گرفته ایم و هدف ما این است که بخش خصوصی در این مورد ورود کند و بتواند در این بخش سرمایه گذای مناسبی نیز انجام دهد. 

سجادی به مقدار هزینه مسابقات آسیایی 2014 کره جنوبی اشاره و خاطرنشان کرد: برای شرکت در این مسابقات ما زیر 500 میلیارد ریال هزینه کردیم اما این در حالیست که در دوره گذشته و در رقابت های آسیایی 2010 گوانگژوی چین ، دو هزار و 860 میلیارد ریال هزینه شده بود . 

- در جریان دیدار تیم های فوتبال سپیدرود رشت و شهرداری دزفول در ورزشگاه شهید عضدی رشت یکی از سریع ترین گل های تاریخ فوتبال ایران به ثمر رسید. 

در این دیدار و پس از آغاز بازی، بازیکنان تیم فوتبال سپیدرود رشت توپ را به محوطه جریمه تیم شهرداری دزفول رساندند و عماد میرجوان بازیکن تیم سپیدرود ، موفق شد در ثانیه 38 اولین گل تیم خود را به ثمر برساند تا یکی از سریع ترین گل های تاریخ فوتبال ایران را ثبت کند . 

در جریان این مسابقه ، تیم فوتبال سپیدرود رشت در یک بازی برتر و پرگل، موفق شد با نتیجه چهار بر یک تیم فوتبال شهرداری دزفول را شکست دهد تا با کسب این پیروزی خانگی به صدر جدول گروه خود صعود کند. 

- رقابت های پرس سینه قهرمانی جایزه بزرگ ایران ، با معرفی تیم ها و نفرات برتر در رشت پایان یافت. 

در این دوره از رقابت ها 507 ورزشکار این رشته ورزشی از سراسر کشور در رده های سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان با هم به رقات پرداختند . 

در پایان این مسابقات و در رده سنی نوجوانان که 36 تیم حضور داشتند ، هیات گیلان با کسب 51 امتیاز عنوان قهرمانی را کسب کرد ، تیم های رکورد دزفول و ناهیدی دزفول به ترتیب با کسب 46 و 32 امتیاز در مکان های دوم و سوم قرار گرفتند و محسن بختیار از استان گیلان با رکورد 140 کیلوگرم عنوان قهرمان قهرمانان این رده سنی را به خود اختصاص داد. 

همچنین در پایان رقابت های رده سنی جوانان که 37 تیم حضور داشتند ، تیم رکورد دزفول با کسب 43 امتیاز به مقام قهرمانی رسید ، چهارمحال و بختیاری با کسب 42 امتیاز دوم شد و پوریای ولی دزفول با کسب 32 امتیاز در مکان سوم قرار گرفت و ابراهیم شعله از چهارمحال و بختیاری با رکورد 5 / 217 کیلوگرم عنوان قهرمان قهرمانان را به خود اختصاص داد . 

در پایان رقابت های رده سنی بزرگسالان که 34 تیم با هم رقابت کردند ، تیم نیروی زمینی ارتش با کسب 57 امتیاز عنوان نخست را تصاحب کرد ، تیم های رکورد دزفول و بوشهر با کسب 43 امتیاز به ترتیب دوم و سوم شدند و سامان پوریافرد از تیم رکورد دزفول نیز عنون قهرمان قهرمانان این رده را کسب کرد . 

در رقابت های رده سنی پیشکسوتان که در سه بخش برگزار شد ، در مستر یک ، تیم گیلان با کسب 56 امتیاز قهرمان شد ، بتن پیکر کرمان با 39 امتیاز عنوان دوم را کسب کرد و پوریای ولی دزفول با کسب 29 امتیاز سوم شد و حسین شهبازی از لرستان عنوان قهرمان قهرمانان این رده را به خود اختصاص داد . 

در همین رده سنی و در مستر دو ، تیم کردستان با کسب 42 امتیاز عنوان نخست را کسب کرد ، استان مرکزی با کسب 35 امتیاز دوم شد و گیلان با کسب 33 امتیاز در مکان سوم قرار گرفت و محسن کوشک از خوزستان عنوان قهرمان قهرمانان را کسب کرد . 

همچنین در پایان رقابت های مستر سه ، کردستان با کسب 48 امتیاز عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد ، گیلان با کسب 41 امتیاز در مکان دوم قرار گرفت ، تیم مرکزی نیز با کسب 32 امتیاز سوم شد و اسماعیل فتوت از فولادشهر اصفهان عنوان قهرمان قهرمانان این رده را کسب کرد . 

* بهمن 

- رییس فدراسیون گلف گفت: دو مربی خارجی مجرب را برای آموزش مربیان و ملی پوشان استخدام می کنیم. 

کیکاوس سعیدی افزود: طی نشستی که با مسوولان کنفدراسیون گلف آسیا داشتیم ، تصمیم گرفتیم که از یک مربی مجرب خارجی برای آموزش بانوان و یک مربی نیز برای آموزش آقایان استفاده کنیم . 

وی که برای حضور در مجمع عادی هیات گلف گیلان به رشت سفر کرده، اظهار کرد : این مربیان سال آینده به ایران خواهند آمد تا مربیان و ملی پوشان ما را آموزش دهند و این امر برای دانش افزایی و به روز رسانی سطح مهارتی و علمی ملی پوشان و مربیان گلف ایران انجام می شود . 

- چهاردهمین دوه مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی نابینایان و کم بینایان بزرگسال کشور و هفتمین دوره رقابت های جوانان و انتخابی تیم ملی با حضور 90 ورزشکار در رشت برگزار شد . 

در پایان این مسابقات و در رده سنی جوانان ، تیم مازندران با کسب 63 امتیاز قهرمان شد ، تیم همدان با کسب 37 امتیاز دوم شد و تیم یزد با کسب 33 امتیاز در مکان سوم قرار گرفت . 

همچنین در پایان مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی نابینایان و کم بینایان بزرگسال کشور ، تیم مازندران با کسب 63 امتیاز به مقام قهرمانی دست یافت ، تیم گیلان با کسب 58 امتیاز و اصفهان با کسب 54 امتیاز به ترتیب دوم و سوم شدند . 

- رییس فدراسیون اسکیت گفت: هدف ما این است که ورزشکارانی در مسابقات جهانی و آسیایی که سال آینده برگزار می شود ، حضور یابند که بتوانند مقام کسب کنند. 

فریبا محمدیان افزود: البته هدف ما کسب تجربه در این مسابقات نیست و به طور یقین اگر رکورد ورزشکاران به حدنصاب برسد و در صورت صلاحدید کادرفنی ، ورزشکاران به رقابت های جهانی و آسیایی اعزام می شوند که با توجه به شرایط موجود ، در تعدادی از رشته ها ، ورزشکاران ما در رقابت های جهانی حضور خواهند یافت . 

رییس فدراسیون اسکیت اظهار کرد : در رقابت های آسیایی سال جاری نیز برای اولین بار 80 ورزشکار از این فدراسیون حضور یافتند که در قالب چهار تیم بانوان و چهار تیم آقایان با سایر ورزشکاران قاره کهن به رقابت پرداختند که در نهایت خوشبختانه موفق به کسب دو مدال نقره و دو مدال برنز شدیم . 

وی که برای انتخابات ریاست هیات اسکیت گیلان در رشت حضور داشت ، ادامه داد: یکی دیگر از اهداف مهم فدراسیون اسکیت ، سرمایه گذاری و راه اندازی اسکیت روی یخ است چون این ورزش المپیکی است و مدال های زیادی نیز در این رشته توزیع می شود. 

وی اضافه کرد: طبق آماری که ما در اختیار داریم، در سال 92 حدود پنج میلیون جفت کفش اسکیت در ایران به فروش رفته که این رقم بسیار خوبی است گرچه همه خریداران اسکیت به طور حرفه ای تمرین نمی کنند، اما این امر نشان دهنده علاقمندی اقشار مختلف مردم به این رشته ورزشی است. 

- در ادامه رقابت های اسکواش قهرمانی لیگ برتر باشگاه های کشور، تیم هیات تهران به صدر جدول صعود کرد. 

در پایان هفته پنجم این مسابقات که در رشت به پایان رسید، تیم هیات اسکواش تهران در صدر قرار گرفت ، تیم های شهرداری تهران و یزد اسکواش نیز به ترتیب در مکان های دوم و سوم جدول قرار گرفتند. 

در حساس ترین بازی های انجام شده از هفته پنجم این مسابقات نیز، تیم اسکواش شهرداری تهران موفق شد با نتیجه دو بر یک تیم مناطق نفت خیز جنوب را شکست دهد و تیم هیات تهران با نتیجه سه بر صفر برابر یزد اسکواش به برتری رسید. 

همچنین در سایر دیدارهای برگزار شده این رقابت ها، تیم اسکواش برنج سفره گیلان با نتیجه دو بر یک مغلوب تیم چیلی گرگان شد و تیم اسکواش ایران رادیاتور با نتبجه سه بر صفر تیم سحاب آران و بیدگل را مغلوب کرد. 

هفته پنجم از مسابقات اسکواش قهرمانی لیگ برتر باشگاه های کشور، با حضور تیم های هیات تهران، یزد اسکواش، سحاب آران و بیدگل، شهرداری تهران، ایران رادیاتور تهران، چیلی گرگان، هلال احمر مازندران، برنج سفره گیلان و مناطق نفت خیز جنوب در رشت برگزار شد. 

- سرپرست فدراسیون هندبال، نتایج تیم ملی هندبال کشورمان در رقابت های جهانی قطر را راضی کننده خواند. 

احمد گواری افزود: تیم ملی هندبال ایران در مقابل قدرت های برتر جهان به خصوص در نیمه اول مسابقات، بسیار عالی ظاهر شد و در جریان این رقابت ها نیز دو پیروزی برابر تیم های شیلی و عربستان کسب کرد. 

وی که به دلیل انتخابات ریاست هیات هندبال گیلان در رشت حضور داشت، اظهار کرد: با توجه به اینکه برای اولین بار بود که تیم ملی در رقابت های جهانی حضور می یافت ، حریف دست و پا بسته ای برای تیم های قدرتمند جهان نبود و بازیکنان ما چیزی از آنان کم نداشتند. 

سرپرست فدراسیون هندبال ادامه داد: البته ما انتظار معجزه نداشتیم که تیم ملی جزو شش تیم برتر جهان قرار بگیرد اما با وجود اینکه در نیمه اول بسیار خوب و عالی ظاهر می شدیم، اما در نیمه دوم ضعیف بودیم، این مشکل نیز باید برطرف شود. 

گواری بیان کرد: تیم ملی هندبال به جز قطر که یک استثناء است و بازیکنان منتخب جهان را دارد، در میان رقبای آسیایی حرف اول را می زند و حضور در رقابت های جهانی نیز به بازیکنان تیم ملی این خودباوری را داد که خودشان را دست کم نگیرند. 

وی اضافه کرد: خوشبختانه بازیکنان تیم ملی به این باور رسیده اند که می توانند مطرح شوند و ترس آنها در مسابقات از بین رفت و این خود گام خوبی برای کسب موفقیت است. 

- چهاردهمین دوره رقابت های هاپکیدوی قهرمانی باشگاه های کشور با حضور 178 ورزشکار در رده های سنی نونهالان ، نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان در رشت برگزار شد . 

در پایان این رقابت ها ، تیم آکادمی مرکزی هاپکیدوی گیلان با کسب 305 امتیاز عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد ، تیم هاپکیدوی ستارگان خراسان رضوی با کسب 180 امتیاز در مکان دوم قرار گرفت و تیم آکادمی هاپکیدوی رباط کریم تهران با کسب 130 امتیاز عنوان سوم این رقابت ها را کسب کرد . 

- سیزدهمین دوره رقابت های شطرنج بین المللی جام خزر، با حضور 521 شطرنجباز از ایران و 14 کشور خارجی در چهار جدول در رشت برگزار شد. 

در پایان این رقابت ها و در جدول گروه A که شطرنجبازان دارای ریتینگ بین المللی بالای 2010 حضور داشتند ، جاسک استوپا از لهستان با کسب 5 / 7 امتیاز عنوان قهرمانی را کسب کرد، سید خلیل موسوی نوجوان گیلانی با کسب 7 امتیاز در مکان دوم قرار گرفت، آذر میرزایوف استاد بزرگ آذربایجان با کسب 7 امتیاز سوم شد، ترالف کنستانتین، امیررضا پوررمضانعلی و احسا قائم مقامی با کسب 5 / 6 امتیاز به ترتیب در مکان های چهارم تا ششم قرار گرفتند. 

در نهایت از سوی مسوولان برگزاری این دوره از رقابت ها ، 405 میلیون و 500 هزار ریال جایزه نقدی به شطرنجبازان برتر چهار جدول اهداء شد. 

* اسفند

- مسابقات پرورش اندام و بادی کلاسیک قهرمانی باشگاه های کشور ، با حضور 347 ورزشکار از استان های مختلف کشور در رده های سنی جوانان ، بزرگسالان و پیشکسوتان در رشت برگزار شد. 

در پایان این رقابت ها ، تیم پرورش اندام تهران (الف) با کسب 85 امتیاز قهرمان شد، تیم البرز (الف) با کسب 81 امتیاز در مکان دوم قرار گرفت و تیم اصفهان نیز با کسب 69 امتیاز عنوان سوم این رقابت ها را کسب کرد. 

در بخش بادی کلاسیک نیز تیم تهران (الف) با کسب 51 امتیاز اول شد، ایرانیان شیراز با کسب30 امتیاز عنوان دوم را به خود اختصاص داد و اصفهان با کسب 24 امتیاز در مکان سوم قرار گرفت. 

- دبیر فدراسیون بولینگ و بیلیارد گفت: در سه سال اخیر 37 مدال جهانی، آسیایی و بین المللی کسب کرده ایم. 

رحیم جنت نیا افزود: از این تعداد مدال کسب شده نیز 17 مدال طلا می باشد که توسط ورزشکاران تحت پوشش این فدراسیون کسب شده است. 

وی که برای حضور در مجمع هیات بولینگ و بیلیارد گیلان در رشت حضور داشت، اظهار کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر رشته های بیلیارد در ایران رشد خوبی داشته و هم اینک حسین وفایی ورزشکار شایسته ایران عنوان قهرمانی مسابقات زیر 21 سال جهان را در اختیار دارد. 

- مسابقات شطرنج قهرمانی رده های سنی پسران کشور با حضور بیش از 300 شطرنجباز در سه رده سنی در رشت برگزار شد. 

در پایان این رقابت ها و در رده سنی زیر هشت سال، بورسا تسلیمی از گیلان با کسب هشت امتیاز عنوان قهرمانی کشور را کسب کرد، در پایان رقابت های شطرنج قهرمانی رده سنی زیر 10 سال پسران کشور، بردیا دانشور از گیلان با کسب 7.5 امتیاز به مقام قهرمانی رسید و در پایان رقابت های شطرنج رده سنی زیر 12سال پسران کشور نیز علیرضا فیروزجا از مازندران با کسب هشت امتیاز به عنوان نخست دست یافت. 

- معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزیر ورزش و جوانان گفت: برای تکمیل و به بهره برداری رسیدن پروژه های نیمه تمام ورزشی کشور، حدود 80 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. 

سیدمناف هاشمی افزود: حدود چهار هزار پروژه ورزشی در ایران وجود دارد که تا پایان سال جاری این رقم به حدود سه هزار و 600 پروژه کاهش می یابد و برای به بهره برداری رسیدن این تعداد، حدود 80 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. 

وی تصریح کرد: یکی از اهداف ما این است که پروژه های زیر 50 درصد پیشرفت فیزیکی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا این پروژه ها با کمک بخش خصوصی به بهره برداری برسند. 

هاشمی به میزان فضای ورزشی موجود در کشور اشاره و بیان کرد: هم اکنون فضای ورزشی موجود برای هر فرد در ایران حدود 62 سانتی متر است که این رقم باید طبق برنامه چهارم توسعه به یک متر می رسید و به همین دلیل در این بخش عقب ماندگی داریم. 

- در دیداری خیرخواهانه برای کودکان سرطانی، تیم فوتسال هنرمندان گیلان برابر ملی پوشان ورزشی گیلان به برتری رسید. 

در این دیدار که با حضور حدود سه هزار تماشاگر در رشت برگزار شد، تیم فوتسال هنرمندان استان گیلان موفق شد با نتیجه شش بر چهار ملی پوشان ورزشی این استان را شکست دهد. 

در تیم فوتسال هنرمندان استان گیلان، هنرمندانی همچون رضا نظری، محمد هندی، جابر وثوق، منوچهر حقیقی، علیرضا تاج شهرستانی و مجتبی پوربخش حضور داشتند. 

همچنین در تیم ملی پوشان ورزش استان گیلان مسعود رهنما مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان به همراه سعید حسنی پور ، مصطفی رضازاده ، محمد تطهیری ، رضا نیک نظر ، شاهین اخلاق پسند ، رسول آتش افروز ، اصغر ابراهیمی ، امین قاسمی پور ، افشین ناظمی ، امید هرندی و حامد زیگساری حضور داشتند . 

قبل از آغاز مسابقه نیز ملی پوشان رشته های ورزشی گیلان به همراه هنرمندان این استان به کودکان سرطانی حاضر در این سالن ، گل و هدایایی اهداء کردند. 

همچنین در بین دو نیمه این دیدار خیرخواهانه که تعدادی از نمایندگان مردم استان گیلان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند ، مراسم گلریزان برگزار شد و عواید این مراسم به همراه عواید بلیط فروشی این دیدار خیرخواهانه، به کودکان سرطانی استان گیلان تعلق گرفت. 

- مرحله نهایی مسابقات تنیس روی میز قهرمانی نوجوانان کشور با حضور 154 ورزشکار این رشته ورزشی از استان های مختلف کشور در رشت برگزار شد. 

در پایان این مسابقات ، امین احمدیان از تهران عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد، علیرضا رهنمای حقیقی از آذربایجان شرقی در مکان دوم قرار گرفت ، آرین خسرونژاد از گلستان عنوان سوم را کسب کرد ،علی اکبر شعاعی از مازندران ، حمید شمس از البرز ، ماهان چینه وری از استان گیلان ، مرتضی رضایی از مرکزی و امیر عباس پور از تهران به ترتیب مقام های چهارم تا هشتم مسابقات تنیس روی میز قهرمانی نوجوانان کشور را به خود اختصاص دادند و 

به اردوی تیم ملی تنیس روی میز نوجوانان کشور دعوت شدند .

برگزاری مسابقات ووشو ، کونگ فو ، الیت کیک بوکسینگ ، مشتزنی و برگزاری لیگ های تیراندازی والیبال و فوتبال 

قهرمانی گیلان از دیگر فعالیت های ورزشی در زمستان سال 93 بود .

همچنین در آخرین فصل سال 93روسای هیات های ورزشی بیماری خاص ، اسکیت ، هندبال ، اسکواش ، کاراته ، هاکی و دو و میدانی استان گیلان نیز انتخاب شدند .
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار