مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری گفت: تراکم آفات کلزا همزمان با افزایش دما و رشد رویشی کلزا افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۱۸۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵ 14 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، طهمورث قاسم‌نژاد درباره زراعت کلزا تحت عنوان آفات کلزا درباره آفات این محصول، اظهار کرد: حلزون و یا راب از طریق تغذیه از برگ کلزا خسارت وارد می‌کند و خسارت این آفت در مراحل مختلف رشدی گیاه صورت می‌گیرد و بیشترین لطمه تغذیه آفت در مراحل ابتدایی رشد گیاه است.

وی افزود: در مناطق شمالی کشور که در بیشتر مواقع آب و هوای ابری و بارانی را شاهد هستیم خسارت این آفت بیشتر از مناطق دیگر کشور است و خسارت عمده آن بیشتر در حاشیه مزارع کلزا مشاهده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری ادامه داد: در صورتی‌ که تراکم آفت زیاد باشد و مبارزه شیمیایی اقتصادی باشد می‌توان با استفاده از طعمه مسموم با این آفت مبارزه کرد.

وی ضدعفونی بذر با حشره‌کش سیستمیک، از بین بردن بقایای گیاهی پس از برداشت، تناوب کشت و کاشت زود هنگام در مناطق آلوده را از موارد قابل کنترل برای آفت کلزا دانست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری اظهار کرد: شروع فعالیت آفت از حاشیه مزارع است و در ماه‌های اسفند و فروردین با افزایش دما و رشد رویشی کلزا تراکم آفت افزایش پیدا می‌کند.

قاسم‌نژاد درباره کنترل زراعی کلزا گفت: علف‌های هرز این محصول خردل وحشی، تربچه وحشی، کیسه کشیش و شلمبیک است که این‌گونه علف‌های هرز میزبان شته هستند.

وی با بیان اینکه حذف علف‌های هرز حاشیه مزارع، جمعیت تشکیل دهنده کانون آفت را به تاخیر می‌اندازد، بیان داشت: کنترل کانون‌های آلوده شته‌های حاشیه مزارع قبل از روزت رفتن کامل گیاه انجام شود.

قاسم‌نژاد اظهار کرد: با توجه به  وجود حشرات گرده افشان و زنبور عسل در هنگام باز شدن غنچه‌ها، سمپاشی در مرحله ابتدای ساقه رفتن کلزا و در اوایل صبح یا غروب، بهترین زمان سمپاشی برای عدم ضرر رساندن به حشرات گرده افشان است.

وی ادامه داد: در زمان گل‌دهی از شته‌کش پریمور که مخصوص شته‌ها است و به حشرات گرده‌افشان کمتر صدمه می‌زند، استفاده شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با بیان اینکه سوسک گرده‌خوار در زمان غنچه‌دهی با تغذیه از گرده گل سبب عقیم شدن گیاه می‌شود، گفت: این آفت بیشتر در مزارعی که  کود دامی استفاده شده مشاهده می‌شود و اگر در هر متر مربع پنج تا 10 عدد سوسک دیده شد مبارزه شیمیایی انجام شود.

قاسم‌نژاد ادامه داد: برای کنترل سوسک گرده‌خوار، مخلوط کود دامی در مزرعه با خاک و استفاده از گیاهان تله در حاشیه مزرعه انجام شود.

وی درباره حشره سوسک منداب بیان داشت: این حشره یک نسل در سال دارد و در منطقه «میانبند» دیده شد و این آفت از برگ گیاهان خانواده چلیپائیان به‌ویژه شلغم و ترب تغذیه کرده و تنها رگبرگ‌ها را باقی می‌گذارد و از آفات مهم کلزا در مرحله روزت است که با تغذیه از برگ‌های گیاه سبب کاهش مقاومت به سرما و کاهش عملکرد دانه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری ادامه داد: آفت پروانه سفیده کلم در آخر فصل زراعی ظاهر می‌شود و لاروها از برگ‌های ساقه گل‌دهنده و جوانه‌های انتهایی تغذیه می‌کنند به طوری که در حملات شدید فقط رگبرگ‌های برگ باقی می‌ماند و گیاه ضعیف شده و رشد آنها به تعویق می‌افتد.

قاسم‌نژاد گفت: آفت شب پره گاما به‌صورت لارو زمستان‌گذرانی می‌کند و لاروها برگ خوار هستند و از برگ گیاهان میزبان تغذیه می‌کنند و گاهی سبب نابودی کامل گیاه می‌شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار