کد خبر: ۲۰۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵ 08 April 2015

در سالهای اخیر شبکه های تلویزیونی ترکیه تلاش گسترده ایی برای جذب مخاطب در خارج از مرزهای خود صرف میکنند.ساخت فیلمها و سریالهای پر زرق و برق،هیجانی،تاریخی و حتی تخیلی در جهت جذب مخاطبین داخلی و خارجی میباشد.

آنچه مسلم است یکی از اهداف فیلمهای ساخته شده ،جذب مخاطبین به سایر برنامه های شبکه های تلویزیونی این کشور است.برنامه هایی که در راستای سیاستهای توسعه طلبانه و مقتدر گرانه ترکها میباشد.ناگفته نماند که در قصه های فیلمهای ساخته شده نیز بر سیاستهای کلان اشاره میگردد.یکی از اهداف شبکه های ترکیه ،توجیه دخالت ترکیه در مسائل اخیر منطقه ایی و توجیه حمایت خود از برخی گروههای تروریستی در منطقه است.

به گزارش ایسنا، «اروم پرس» با این مقدمه نوشت: چندی است توسعه رسانه ای ترکیه به سمت تولید سریال هایی با محتوای نشان دادن اقتدار امپراطوری عثمانی سابق و بیان سیاست های منطقه ای دولت این کشور حرکت کرده است. تولید سریالی با نام Muhtasam Yuzyil یا همان حریم سلطان با نام آشنای خرم سلطان که ظاهرا در بیش از 100 کشور جهان مخاطبانی برای خود رقم زده است، نشان داد که ایده توجه به شرق داوود اوغلو، نخست وزیر فعلی و وزیر خارجه سابق ترکیه در حال تحقق است و امروز ترکیه با طرح این ایده و اجرایی کردن آن، قصد دارد اقتدار سابق خود را باز یابد. تحرکات اخیر ترکیه در منطقه و واکنش ها و راهبردهای این کشور نسبت به مسائل منطقه ای مؤید این ادعاست. در واقع این مواضع به ظاهر در جهت برقراری دموکراسی و در باطن در جهت مقابله با سیاست های منطقه ای برخی کشورها نظیر ایران اتخاذ شده است.

نمونه جدید این اقدام ترک ها را می توان در تولید سریالی با نام Sungurlar از شبکه تلویزیونی «سامان یولی» مشاهده کرد. این شبکه تلویزیونی که به پخش سریال هایی با محتوای اسلامی و دینی و پرهیز از نمایش هجویات و ابتذال در ترکیه شهره است، در میان مخاطبان ایرانی آذری زبان نیز با استقبال مواجه شده است. در ابتدای آغاز فعالیت این شبکه تلویزیونی بحث هایی در مورد نزدیکی این شبکه با ایران و حتی شایعاتی در مورد تأمین مالی آن از سوی ایران مطرح می شد اما واقعیت این است که این شبکه از سوی فتح الله گولن یکی از چهره های اصلی اپوزیسیون این کشور که در آمریکا اقامت دارد، تأمین مالی می شود. از این شبکه تلویزیونی مجموعه ای به نام «کلید اسرار» نیز تولید شد که در ایران پخش و مورد استقبال قرار گرفت.

این شبکه از چند سال قبل در سریالی به نام Safkat Tepe به توان بالای نیروهای ترک در مقابله با جدایی طلبان کرد پرداخته است. در این سریال چند نیروی ویژه ترک با توان بالا تمام ترفندها و اقدامات تروریستی جدایی طلبان کرد را خنثی می کنند که هم اکنون از تعداد این نیروهای ویژه کاسته شده است.

از چند هفته پیش این سریال با تغییر نام به نام Sungurlar رویه جدیدی را در پیش گرفته است. در دور جدید این سریال، مبارزه از اکراد جدایی طلب معطوف به مبارزه با سپاه قدس ایران شده است. منطقه جغرافیایی این اتفاقات، سوریه است که نیروهای ویژه ترک با به اصطلاح تروریست های سوری و نیروهای سپاه قدس ایران مبارزه می کنند. در این سریال، نیروهای سپاه قدس در برخی بخش ها به زبان فارسی سخن می گویند و تنها در صدد اقدامات تروریستی در سوریه هستند. در این سریال همچنین این طور القاء می شود که مبارزان و نیروهای ویژه ترک به عنوان داعیه داران حمایت از ملت سوریه وارد عرصه شده اند و هدف و نیتی جز دفاع از مردم سوریه ندارند. در مقابل، نیروهای سپاه قدس ایران تنها در صدد ترور و مقابله با مبارزان به حق تروریست ها و مردم سوریه هستند! جالب آنکه در یکی از قسمت های سریال که هنوز پخش آن ادامه دارد، سردار قاسم سلیمانی نیز به تصویر کشیده شده است.

به نظر می رسد ترکیه با پخش چنین سریال هایی در صدد است که جبهه سپاه قدس و قدرت منطقه ای ایران را تکذیب کند و از طریق نفی دیگری خود را به اثبات برساند. در سال های اخیر، ترکیه عملا با سیاستی شکست خورده در منطقه خاورمیانه به ویژه سوریه و مصر مواجه شده است و قصد دارد از طریق فرافکنی شکست خود را پیروزی و عاملان شکست خود را محور مقاومت در منطقه جلوه دهد. به جاست که رسانه های ایران، امروز به مقابله با این تخریب بپردازند و با تبلیغات وسیع، چهره منور سپاه قدس را به همگان بنمایانند؛ چهره ای که به حق توانسته در منطقه نقش تاثیرگذار و البته مثبتی ایفا کند و در جهت منویات نظام مقدس اسلامی و در جهت منافع مسلمین و شیعیان و مقابله با تفرقه افکنی و دشمی غرب حرکت های موثر و مفیدی داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار