کد خبر: ۲۲۳۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶ 03 May 2016

لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحيمٌ﴿۱۲۸
به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!

شعله در خرمن تاریکی تاریخ فکندی
چشم بیدار زمان بودی و خسبیده به غاری

از اشارات تو روشن شده چشمان بشارت
طرفه فانوسی و آویخته بر طرفه مناری

بعثت با (( اقرا )) شروع می شود ، با آگاهی و دستور به خواندن ، خواندن چه؟ آگاهی از چه؟ برای پاسخ به این سوالات یکبار دیگر به آیات ابتدایی نازل شده بر پیامبر (ص) نگاه میکنیم:

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿۱ خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿۲ اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿۳ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿۴ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿۵ كَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَى ﴿۶ أَن رَّآهُ اسْتَغْنَى ﴿۷

( بخوان بنام پروردگارت که تو را از نطفه ای بسته خلق کرد بخوان بنام پروردگار بلند مرتبه ات که آنچه را که نمی دانستی با قلم به تو آموخت ، حقا انسان آنگاه که خود را بی نیاز بپندارد سرکشی می کند)

به نظر میرسد هشدار نسبت به طاغوت آنقدر مهم است که در اولین آیات نازل شده بر پیامبر(ص) ذکر شده است ، خداوند بلند مرتبه در این آیات بنده عزیزش را از طاغوت آگاه می کند ، امام خمینی (ره) در این مورد میفرماید: ((معلوم می شود که طغیان و طاغوت بودن از اموری است که در رأس امور است.و برای طاغوت زدائی باید تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه کرد.انسان اینطوری است، وضع روحی همه انسان ها اینطور است که تا یک استغنائی پیدا می کند طغیان می کند.استغنای مالی که پیدا می کند به حسب همان مقدار طغیان پیدا می کند، استغنای علمی که پیدا می کند به همان مقدار طغیان می کند، مقام که پیدا می کند به مقداری که مقام پیدا کرده است طغیان می کند.فرعون را که خدای تبارک و تعالی می گوید طاغی است برای همین است که مقام پیدا کرده بود و انگیزه الهی در او نبود و این مقام او را به طغیان کشیده بود.کسانی که چیزهائی که مربوط به دنیاست را بدون تزکیه نفس پیدا می کنند، طغیانشان زیادتر خواهد شد و وبال این مال و این منال و این مقام و این جاه و این مسند از چیزهائی است که موجب گرفتاری های انسان است دراینجا و بیشتر در آنجاست

انگیزه بعثت این است که ما را از این طغیان ها نجات دهد و ما تزکیه کنیم خودمان را، نفوس خودمان را مصفا کنیم و نفوس خودمان را از این ظلمات نجات بدهیم.اگر این توفیق برای همگان حاصل شد دنیا یک نوری می شود نظیر نور قرآن و جلوه نور حق.تمام اختلافاتی که بین بشر هست، اختلافاتی که بین سلاطین هست، اختلافاتی که بین قدرتمندان هست ریشه اش همان طغیانی است که در نفس هست.ریشه این است که انسان دیده است که خودش یک مقام دارد طغیان کرده است و چون قانع نمی شود به آن مقام، این طغیان اسباب تجاوز می شود، تجاوز که شد اختلاف حاصل می شود و این فرق نمی کند، از آن مرتبه نازلش طغیان است تا آن مرتبه عالی آن.از مرتبه نازلی که در یک روستا بین افراد اختلاف حاصل می شود ریشه آن همین طغیان است تا مرتبه بالاتر و هر چه بالاتر برود طغیان زیادتر می شود. فرعونی که طغیان کرد و انا ربکم الاعلی گفت، این انگیزه در او است فقط در فرعون نیست.اگر انسان را سر خود بگذارند انا ربکم الاعلی خواهد گفت

انگیزه بعثت این است که این نفوس سرکش را و این نفوس طاغی را و یاغی را از آن سرکشی و از آن طغیان و از آن یاغیگری کنترل کند و تزکیه کند نفوس را همه اختلافاتی که در بشر هست برای این است که تزکیه نشده است.غایت بعثت این است که تزکیه کند مردم را به واسطه تزکیه، هم تعلم حکمت کند و هم تعلم قرآن و کتاب و اگر چنانچه تزکیه بشوند طغیان پیش نمی آید.کسی که تزکیه کرد هیچ گاه خودش را مستغنی نمی داند ((ان الانسان لیطغی ان راه استغنی)) وقتی که خودش را می بیند و برای خودش مقام قائل است و برای خودش عظمت قائل است این خودبینی اسباب طغیان است.)) (صحیفه نور جلد 14 ص 254 253 ).

بعثت با ((ادع إلی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة))ادامه می یابد؛ یعنی دعوت همراه با حکمت، یعنی در واقع بعثت پیام حکمت و رهایی انسان از قید و بند طاغوتهاست ، اصلا مگر می شود پیامبری که خدای متعال خطاب به او می فرماید: ((و ما أرسلناک الا رحمة للعالمین)) می تواند نسبت به رنج انسانها از جانب طاغوت بی تفاوت باشد؟ مگر رحمت ، غیر از این است؟

بعثت ندای آزادی است از دست طاغوت ، طاغوت درون و بیرون ، باید تجربه عظیم نبوی را بسط داده و نو به نو و تازه شویم با مهر و عطوفت ، تساهل و تسامح و پایبندی به اصول جهانشمول بشری از جمله پاسداشت آزادی و آزادگی ندای جان نواز بعثت را زنده کنیم  پیامبر (ص) تنها بود  اما نترسید و نهراسید ما نیز باید کنشهای کوچک را دنبال کنیم  ، کمی کمتر بترسیم روزی همین کنشهای کوچک به بار خواهد نشست ، روزی خوب که همه با ندای آسمانی دست در دست هم بدون هیچ تعصبی کنار هم خواهیم بود . یادمان باشد بعثت و یاد آوری و تکرار آن صرفا یک حادثه تاریخی نیست ، بعثت پیام رهاییست از دست حاکمان متکی بر زور و زر و تزویر ، بعثت رایحه خوش رهایی است با ایستادگی بر کنشهای کوچک و حق طلبانه.

تو بر ارکان شریعت نزدی سقف معیشت
سیر چشمی تو، رسالت ز تجارت نشماری

به خدایی که تو را شاهد سوگند قلم کرد
که حریفان قلم را به فقیهان نسپاری

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار