یک مدیر سینما در گفت‎وگو با عصرایران:
مدیر یک سالن سینمای دولتی از قانون سقف اکران 7 هفته ای فیلم ها در سرگروه ها انتقاد می کند و پایان اکران عمومی فیلم خای پرمخاطب را در بلندمدت به ضرر سینمادار می داند.
کد خبر: ۲۲۶۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸ 09 May 2016
عصرایران - سینماهای کشور در ایام نوروز اکران پررونقی را پشت سر گذاشتند در حدی که گفته شد فروش سینماها نسبت به مدت مشابه سال قبل فاصله ای حداقل 15 میلیاردی را تجربه کرده است. در این وانفسا سینمادارها نیز که همواره ترس ورشکستگی و بستن درب سالن هایشان را دارند با این فروش خوب کمی رونق گرفتند و به آینده سینماداری امیدوار شدند. در این میان نیز سینماهای هستند که دولتی هستند و شایددر نگاه اول فروش بالا اولویت نخست مالکان دولتی آن نباشد. سینما استقلال در ضلع شمالی میدان ولیعصر تهران یکی از سینماهای معروف و تنها سینمای سرگروه تک سالنه است که همواره فیلم هایی که اکران کرده با استقبال نسبی مخاطبان مواجه شده است. به بهانه فروش بالای اکران نوروزی و بررسی آخرین وضعیت سالن های سینما تصمیم گرفتیم تا با سینماداران پایتخت گفت و گویی داشته باشیم. برای این هفته به سراغ مدیر یک سینمای دولتی رفتیم. امیر پاسبانیان، مدیر سینما استقلال در گفت و گو با عصرایران نکات متعددی را مطرح می کند. او معتقد است چون مدیر یک سینمای دولتی است اگر نقدی مطرح می کند به خاطر مصالح سینماهاست و نه منافع شخصی.

سینما استقلال؛ پیش از طهور یک دکه ی بزرگ در مقابل آن
سینما استقلال؛ پیش از طهور یک دکه ی بزرگ در مقابل آن

مدیر سینما استقلال می گوید: «این سینما در اکران نوروزی سرگروه فیلم بادیگارد بود. تفاوت این فیلم با آثار دیگر در این بود که بادیگارد هبچ گونه تبلیغات ماهواره ای نداشت و فقط از طریق رسانه های داخلی تبلیغات برای آن صورت گرفت. با همین وجود فروش فیلم بسیار خوب بود و ما راضی هستیم.»

پاسبانیان از مجموع فروش 350 میلیون تومانی بادیگارد در سینما استقلال خبر می دهد و می گوید: «متاسفانه قوانین جدید شورای صنفی نمایش این اجازه را به ما نداد که اکران فیلم را ادامه دهیم و چند روز پیش مجبور به جایگزینی با یک فیلم جدید شدیم. درهمین شرایط فیلم "بادیگارد" سه برابر کف فروش تعیین شده را می فروخت اما قوانین جدید می گوید سینماهای سرگروه بیشتر از 7 هفته نمی توانند فیلم را اکران کنند. تنها سرگروه تک سالنه سینما استقلال است و این قانون شامل دیگر سرگروه ها که پردیس های سینمایی هستند نمی شود چون قانون جدید می گوید که اکران فیلم ها پس از 7 هفته می توانند در سینماهای آزاد ادامه پیدا کند. مثلا سینما آزادی با این که سرگروه فیلم "ابد و یک روز" است اما اکران آن را تا 10 هفته هم ادامه می دهد. یا پردیس کوروش در مورد فیلم "50 کیلو آلبالو" نیز همین 10 هفته را اکران می کند.» 

او ادامه می دهد:« این قانون ایراد دارد. ما چند سال پیش هم همین ضربه را خوردیم. در دوره ای که فیلم "تهران 1500" فروش بالایی داشت ما مجبور شدیم آن را با فیلم دیگری جا به جا کنیم در حالی که کل فروش فیلم جدید اندازه فروش یک روز "تهران 1500" هم نبود. این معضلِ سینمادار است و آنها دوست دارند سالن هایشان مخاطب داشته باشد. بنابراین این شکل برخورد با فیلم های پرمخاطب صحیح نیست.»

مدیرسینما استقلال با اشاره به این که بالاترین فروش سینما استقلال در سال های اخیر به فیلم "طبقه حساس" با فروش 13 میلیون تومان در یک روز تعلق داشت می گوید: «خوشبختانه بادیگارد به فروش 17 میلیون تومانی در یک روز نیز دست یافت؛ برخی شب ها حتی سانس های نیمه شب تا سحر نیز داشتیم که این میزان استقبال باعث شگفتی ما شد؛ در اکران نوروزی سال گذشته فیلم "رخ دیوانه" در سینما استقلال اکران شد که باید اعلام کنم بادیگارد در مدت زمان کمتر نسبت به اکران رخ دیوانه سه برابر آن فروخت. رخ دیوانه 150 و بادیگارد 350 میلیون تومان فروش را در این سینما پست سر گذاشتند که اگر اکران بادیگارد در این سینما پایان نمی یافت تا 500 میلیون تومان را به راحتی می فروخت.»


پاسبانیان در ادامه می گوید:« طرح 7 هفته ای سقف اکران مخالفان زیادی دارد اما توجیه شورای صنفی این است تعداد فیلم زیادی پشت اکران مانده و باید نوبت اکران به همه آثار برسد. حرف ما این است حداقل حال که این قانون نواقصی دارد اجازه دهند فیلم هایی که فروش بالایی دارند در اکران باقی بمانند. این قانون در کل به سینما لطمه می زند. فیلم های پرفروش تعویض می شوند ولی آیا دو ماه دیگر طراحان این قانون پاسخگوی ضرر سینمادارها هستند؟»

وی ادامه می دهد: «طرح حمایتی که از پردیس ها می شود آیا از سینمای تک سالنه می شود؟ سینمای تک سالنه که یک فیلم را نمایش می دهد قابلیت رقابت با پردیسی که 16 فیلم را اکران می کند دارد؟ با این قوانین پردیس ها را روز به روز قوی تر می کنیم و تک سالنه ها را ضعیف تر. آن سالن ها مدرن و عالی هستند و ما مشکلی با حمایت از آنها نداریم اما اگر تک سالنه ها حمایت نشوند در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.»

دکه‎ی بزرگی که در جلوی سینما استقلال خودنمایی می‎کند و گاهی مانع دیده شدن تبلیغات فیلم ها می شود
دکه‎ی بزرگی که در جلوی سینما استقلال خودنمایی می‎کند و گاهی مانع دیده شدن تبلیغات فیلم ها می شود

مدیر سینما استقلال با اشاره به این که سینما آفریقا در مشهد یکی از پرفروش ترین سینماهای حوزه هنری است که در روز سه فیلم اکران می کند، بیان می کند:« قوانین شورای صنفی نمایش این اجازه را به ما نمی دهد که در یک سالن چند فیلم را نمایش دهیم و تقاضا داریم ما را کمک کنند و اجازه دهند این مساله نیز در سینماهای تک سالنه مطرح شود اما در استقلال چون سرگروه هستیم در حال حاضر این امکان فراهم نیست.»

او در پایان معتقد است:«با توجه به استقبال خوب مردم از سینماها در روزهای آغازین امسال و با توجه به ترکیب فیلم های باقیمانده، اکران خوبی را با حضور پرشور مردم برای سال 95 پیش بینی می کنم که نهایتا این مورد به خود فیلم ها، کیفیتشان و نحوه عرضه ی آنها برمی گردد.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار