کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛
اظهارات وزیر دفاع سابق آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران، تلاش هند برای پرداخت بدهی نفتی به ایران، دیدگاه نویسنده آمریکایی درباره پابرجا بودن برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گسترده شدن دامنه اعتراضات مردمی در فرانسه و گفت و گوهای وزیر خارجه آمریکا با مقامات سعودی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۳۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸ 16 May 2016
دیدگاه وزیر دفاع سابق آمریکا درباره «برجام»/ تشکر کری از وزیر خارجه عربستان سعودیاظهارات وزیر دفاع سابق آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران، تلاش هند برای پرداخت بدهی نفتی به ایران، دیدگاه نویسنده آمریکایی درباره پابرجا بودن برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گسترده شدن دامنه اعتراضات مردمی در فرانسه و گفت و گوهای وزیر خارجه آمریکا با مقامات سعودی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی، به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. «سی بی اس نیوز» اظهارات وزیر دفاع سابق آمریکا را بازتاب داده که درباره توافق هسته‌ای ایران و آثار و پیامدهای آن به اظهارنظر پرداخته است. رابرت گیتس گفته: «همواره این باور را داشته‌ام که دیدگاه اوباما مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای می‌تواند ایران را تغییر دهد، دیدگاهی نادرست بود». از سوی دیگر، گیتس در خصوص اتهام‌های وارد شده به بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره توافق با ایران و فریب جامعه گفت: «به گمان من، برخی از چیزهایی که کاخ سفید اعتقاد داشت مبنی بر اینکه برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند در طول زمان حکومت ایران را وادار به تغییر رویه کند و بتوانیم بگوییم به کشوری "عادی" تبدیل شود، دیدگاهی نادرست بود». این اظهارات اشاره به اظهارات رودز دارد که چندی پیش گفته بود دولت اوباما با فریب افکار عمومی، برای توافق هسته‌ای جلب حمایت کرده است.

روزنامه «هندو» به موضوع سفر نخست‌وزیر هند به ایران پرداخته و می‌نویسد در حالی که یک هفته به سفر تاریخی نارندا مودی نخست وزیر به تهران در ۲۲ ماه مه باقی مانده است، مقامات هندی سخت در تلاش هستند تا 6.5 میلیارد دلار بدهی نفتی خود به ایران را بپردازند. یک مقام وزارت نفت هند می‌گوید تلاش‌های هند به دلیل بی‌میلی بانک‌های اروپایی برای انجام این پروسه تاکنون بی‌نتیجه مانده است. وی افزود: «ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در این هفته به توافق برسیم و سخت مایل هستیم که قبل از سفر مهم نخست وزیر به تهران، حداقل بخشی از پول ایران را پرداخت کنیم». با وجود اینکه چندین بانک اروپایی از جمله دانسکه بانک دانمارک، EIH آلمان، بانک مرکزی ایتالیا و هالک بانک ترکیه و بانک RBI در هند برای انجام این تراکنش‌ها شناسایی شده‌اند، اما هنوز موانعی وجود دارد.

در همین شرایط، گرت پوتر، نویسنده و تحلیلگر آمریکایی با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی «کنسرسیوم نیوز» چنین بیان کرده که دولت آمریکا تعمداً و در راستای مهار فدرت ایران در منطقه، در مسیر مبادلات شرکت‌ها و بانک‌ها با ایران مانع‌تراشی می‌کند. در این مطلب آمده که برای بیش از سه دهه، مفروضه زیربنایی سیاست آمریکا این بوده که ایالات متحده می‌تواند ایران را به پذیرش نظمی تحت سلطه آمریکا - خواه از طریق تغییر حکومت و یا توسل به دیپلماسی زور جهت وادار کردن ایران به تغییر سیاست‌هایش در مسیر هم‌راستا با واشنگتن - مجبور کند. دولت فعلی آمریکا، کماکان سیاست مهار قدرت ایران در منطقه را حفظ کرده و به دنبال کنار آمدن با این قدرت نیست. حفظ ساختار تحریم‌ها علیه ایران و سیاست جلوگیری از سرمایه‌گذاری در ایران، اهرم فشارهایی هستند که واشنگتن در راستای همین سیاست از آن‌ها استفاده می‌کند.

در میان دیگر موضوعات، گسترده‌تر شدن دامنه اعتراضات مردمی علیه دولت در فرانسه مورد توجه مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یک نظر سنجی در فرانسه که نتایج آن روز یکشنبه انتشار یافت، از حمایت اکثر فرانسوی‌ها از تظاهرات گسترده جاری در این کشور در مخالفت با اصلاح قانون کار توسط حزب سوسیالیست حاکم حکایت دارد. دولت فرانسه پس از آنکه هفته گذشته با استناد به یک بند به ندرت مورد استفاده قرار گرفته قانون اساسی، سعی در تصویب لایحه‌ای برای اصلاح قانون کار در مجلس کرد، با اعتصاب‌ها و موج جدیدی از اعتراضات روبرو شد. اکنون، براساس نظر سنجی موسه «ب. و. ا» از ۱۱۶۰ فرانسوی، حدود ۵۴ درصد از پرسش شوندگان حمایت خود را از اعتراضات علیه قانون آزادسازی بازار کار خشک و انعطاف ناپذیر فرانسه اعلام کرده و ۴۵ درصد مخالفت خود را ابراز داشتند.

در نهایت، حضور وزیر خارجه آمریکا در عربستان سعودی و گفت‌و‌گوهای وی با مقامات ارشد سعودی، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در آستانه مذاکرات حساس درباره درگیری‌ها در سوریه و لیبی با سلمان پادشاه عربستان سعودی دیدار کرد. کری همچنین در دیدار با عادل الجبیر، همتای سعودی خود، درباره مسائل منطقه‌ای به ویژه تحولات در سوریه گفتگو کرد. کری در دیدار با الجبیر گفت: «من می‌خواهم از شما بابت همکاری با ما در بسیاری از زمینه‌ها تشکر کنم». کری عصر یکشنبه عازم وین، پایتخت اتریش شد تا روزهای دوشنبه و سه شنبه نشست‌هایی درباره لیبی و سوریه برگزار کند. وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به بروکسل پایتخت بلژیک خواهد رفت تا در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شرکت کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار