آیین رونمایی و نقدوبررسی کتاب «آوازسکوت» توسط دانشگاه علامه خویی و سازمان مردم نهاد خانه فرهنگ و اندیشه برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۰۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲ 16 May 2016
به گزارش خبرگزاری تابناک آذربایجان غربی از خوی، محمودسقط فروش در نشست ادبی و فرهنگی نقدوبررسی کتاب «آواز سکوت» با اشاره به تعدد برخاستگان فرهیخته و بزرگان علم و فرهنگ کشور از خوی اظهار داشت: توسعه فرهنگی و اجتماعی یکی از نیازهای یک جامعه و زیرساختی برای توسعه یک کشور و یک شهر است.
این عضو هئیت علمی دانشگاه افزود: با توسعه فرهنگ و سطح آگاهی های مردم، دیگر ستون توسعه به راحتی انجام خواهد کرد.
اسماعیل لطفی نویسنده کتاب آوازسکوت با اشاره به روند تالیف این کتاب گفت: این کتاب مجموعه داستانی است که هریک از داستانهای آن کلی کار برده و زحمت کشیده شده است. دارای7 داستان کوتاه است و اولین داستانش بیاد پدرم و برای او نوشتم که سالها برایش زحمت کشیده و اخیراً فوت شده است.
حسین اقبالیان نویسنده و شاعر نیز در خصوص کتاب آواز سکوت گفت: با دیدن اسم کتاب، یاد بیگل می افتم که میگوید: سکوت سرشار از حرفای ناگفته است. در درون هرکسی رازهایی پنهان است و این کافی است که این همه را بدانی و دست به قلم ببری و دلتنگی های دلت را بر روی کاغذ جاری بسازی و تقدیم به پدرت بکنی. کودک آن سالهای  دور که در کودکیت تنهایت گذاشت تا بتو بفهمامد که قاعده بهشت برهم زدنی است.
این نویسنده خویی افزود: سبکهای زبانی که در روایت داستان ها نقش به مراتب بالایی دارد که در این داستانهای این کتاب هیچ یک از آنها را نمی توان به وضوح دید. در طول داستانها هم سه زمان در اکثر داستانهای اثر است.
نویسنده کتاب یادداشتی بر دیواره سنگی تصریح کرد: نگاهی به داستانهای گلی رو گلی، مترسکها غایبند، هزار جاده هزار خورشید و آواز سکوت در این کتاب، با عبور از مکاتب ادبی هنوز در نوع سبک های ادبی دارای هراس نوشتن و واژه یابی است. 
شهریار گلوانی، منتقد ادبی هم در ادامه این نشست اظهار داشت:  قبل از هر چیز لازم است جسارت اسماعیل لطفی در تبدیل مراسم رونمایی کتاب اش که در واقع می بایست نشستی شبیه به جشن نامه در سایزی کوچکتر می شد، به جلسه نقد و برسی فرمی و مضمونی اثر خود،  را ستود. 
وی درخصوص جایگاه ادبی اثر افزود: کتاب آواز سکوت، در چارچوب تئوری و فلسفه یِ ادبیات مدرن ـ پسامدرن  کتاب حرف برای گفتن دارد. و اتفاقاً همین ویژگی مرا برآن داشت که نظر علمی ـ ادبی خود را عرضه کنم.
این نویسنده و مترجم مطرح خویی تصریح کرد:  داستان- شعرهای ( هایکو یِ سبک آذربایجانی) لطفی دارای غنا و پیچیدگی هایی فرمالیستی و زبانی است. حضور مداوم  اسطوره ها از نخستین نوشته کتاب آواز سکوت، همچون شبح بر بالای سر داستان در گشت و گذارند و تاثیر عمیق خود را بر لایه های ِ درونی اثر می گذارند
گلوانی به اصالت آثار نویسندگان اشاره کرده و در پایان گفت: چون پایه نقد شرایط ذاتاً کلامی ادبیات است و ادبیات وابسته به زبان و نه مولف است، پس اگر رگه هایی از الهامات مولفان پیشین در اثری به چشم می خورد نافی اصالت و اورژینال بودن آن نمی تواند باشد.
   گفتنی است سازمان مردم نهاد «خانه فرهنگ و اندیشه» نهادی مردمی است که همیشه به برگزاری نشست ها و همایش های فرهنگی، ادبی و نیز درخصوص کتاب همت میگذارد. خانه فرهنگ و اندیشه این برنامه را با همکاری و تلاش دانشگاه علامه خویی برگزار کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار