بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«واکنش اژه ای به ماجرای فائزه هاشمی»،«جدی‌ترین گزینه‌ها برای رئیس خبرگان»،«دولت چه بنزینی را دوست دارد؟!»،«مذاکره عارف و لاریجانی درباره مجلس دهم»،«واکنش‌ کاربران فضای مجازی به قطع ارتباط مالدیو با ایران!»و .. رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۳۲۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱ 18 May 2016

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

توصیف جدید از عارف!

روزنامه آفتاب‌یزد امروز چهارشنبه 95/2/29 گفت و گویی مشروح با امیر محبیان تحلیلگر مسائل سیاسی انجام داده است که بخش هایی از آن را در ادامه می‌خوانید: ضمن اینکه اگر اصلاح‌طلبان در مجلس رئیس مجلس داشته باشند ممکن است تشویق شوند تا برای ریاست جمهوری هم بخت خود را آزمایش کنند و رفقای سابق رقبای فعلی آقای روحانی بشوند. پس ریاست آقای لاریجانی برای دکتر روحانی هم بهتر است فکر می‌کنم ترجیح آیت‌الله هاشمی هم بر آقای لاریجانی باشد. ضمن اینکه آقای عارف به عنوان یک چهره اجرایی و فنی بیشتر شناخته می‌شود. و در همه مسائلی سیاسی هم هنگامی که وارد می‌شود در جمع‌بندی نهایی حضور نداشته است، چرا که ایشان چه در انتخابات ریاست جمهوری 92 چه در موارد دیگر مجبور شده است که دست آخر کنار برود و به نفع یک کاندیدای سیاسی‌تر کناره‌گیری کند روی همین اساس هم همواره مقدمه‌ای شده است برای یک نتیجه دیگر.


واکنش اژه ای به ماجرای فائزه هاشمی

محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در خصوص اعلام جرم علیه فایزه هاشمی به واسطه دیدار با اعضای فرقه ضاله بهاییت گفت: این کار بسیار زشت و قبیح بود.اژه‌ای گفت: تا آنجا که من رصد کردم بسیاری از مردم، مراجع تقلید، علما و حتی پدر ایشان این کار را تقبیح کردند.وی افزود: زشت تر از این کار این است که بعد از همه این تقبیح‌ها و اینکه پدر ایشان به وی سفارش کردند که کارشان را جبران کنند وی عذرخواهی نکرد و حقیقتا جای تأسف دارد.معاون اول قوه قضاییه گفت: دستگاه قضایی هر جرمی که اتفاق بیافتد در نوع خود آن را دنبال می‌کند و این امر هم مانند سایر موارد به صورت مقتضی و طبق قانون و براساس آنچه که قانون معین کرده رفتار می‌شود. این خبر را فارس منتشر کرده است.


بابک زنجانی در چه نوع زندانی است؟

اصغر جهانگیر در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح در جمع خبرنگاران در خصوص بابک زنجانی نیز گفت: وی همچنان در انفرادی است ولی با برخی مقامات قضایی ملاقات هایی در رابطه با بازگرداندن پول هایش داشته است. ایسنا این خبر را منتشر کرده است.


تقاضای عاجزانه از برهم‌زنندگان کنسرت‌ها

«لغو کنسرت شهرام ناظری و کیهان کلهر آنقدر تلخ و دردناک است که هر چه سعی می‌کنم چیزی درباره‌اش ننویسم، نمی‌توانم. البته ما به اخباری از این دست در این سال‌ها عادت کرده‌ایم. این روزها هم منتظر چنین حوادثی بودیم. منتظر بدتر از این هم هستیم.» سیدعبدالجواد موسوی - روزنامه‌نگار - با این مقدمه در «خبرآنلاین» نوشت: ما از شما توقع اعتدال و خردورزی و تدبیر به خرج دادن نداریم. شما مختارید هر طور دلتان می‌خواهد زندگی کنید. هر بلایی هم که دلتان خواست سر فرهنگ این سرزمین بیاورید اما شما را به هر چیزی که معتقدید قسم می‌دهیم پای شهدا را به میان نیاورید. آنها سرمایه‌ها و جگرگوشه‌های مردم این سرزمینند. شما را به خدا.»



جدی‌ترین گزینه‌ها برای ریاست خبرگان

نفر اول این کارزار، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است. با توجه به مشارکت بالا و رای مردم تهران به هاشمی شاید خواست بسیاری از مردم ریاست او باشد. اما نوع ترکیب راه‌یافتگان به مجلس خبرگان این مهم را دشوار می‌کند و شاید برای شانیت هاشمی رفسنجانی هم رفتاری مشابه انتخابات 92 مناسب‌تر باشد.یعنی رویکردی که پس از ردصلاحیت، پرده‌نشینی گزید و با حمایت از حسن روحانی، یک رئیس‌جمهور ساخت. او اکنون هم باید رئیس‌ساز باشد نه خواهان ریاست؛ شاید یک شکست دیگر مشابه آنچه در مقابل آیت‌الله یزدی در دوره قبل تجربه کرد، در انتظارش باشد. گزینه هم‌سطح هاشمی‌، آیت‌الله امینی است. شیخی که سال‌ها از سیاست دوری می‌کرد و با درایت خبرگان مردم به میدان دعوت شد. امینی، روحانی میانه‌رویی است که با تفکرات تند و رادیکال برخی در تضاد است و از سویی ولایتمداری او در طول‌ سالیان انقلاب ثابت شده‌ است. آیت‌الله امینی به دلیل شیخوخیتی که در میان خبرگان دارد، می‌تواند گزینه خوبی برای جایگاه ریاست بر آنها باشد. آیت‌الله هاشمی شاهرودی نیز از گزینه‌های برازنده این جایگاه است. مردی که در میان رقابت هاشمی، یزدی و مؤمن، بنا به برخی گفته‌ها برای حفظ شأن هاشمی رفسنجانی از رقابت‌ها کنار رفت. او این روزها ریاست دستگاه فوق حاکمیتی را در اختیار دارد که اختلاف میان قوای کشور را رفع می‌کند و به‌طور حتم در رقابت وی با هاشمی، گزینه‌های جامعتین که دل خوشی از خبرگان مردم ندارند، رأی خود را به شاهروردی‌ می‌دهند نه رفسنجانی! این خبر را قانون منتشر کرده است.


شانس پیروزی احمدی نژاد 100 درصد است!

روح‌الله حسینیان، عضو شاخص جبهه پایداری گفت: «احمدی‌نژاد صددرصد توسط شورای نگبهان تایید صلاحیت می‌شود و دلیلی برای رد صلاحیتش وجود ندارد. احمدی‌نژاد 8 سال به این کشور و مردم خدمت و تحولات بزرگی ایجاد کرد و عظمت ایران را به جهانیان نشان داد. در مقابل استکبار جهانی ایستاد و سینه سپر کرد و از ایران اسلامی دفاع کرد. احمدی‌نژاد فاصله حکومت و مردم را کم کرد‌.» برای انتخابات ریاست جمهوری بعد هم من از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنم و اعتقاد دارم فقط احمدی‌نژاد می‌تواند برنده انتخابات ریاست جمهوری آینده باشد. هر چه هم دیگران بخواهند دخالت کنند و وی را تخریب کنند، فقط خودشان را خراب می کنند. خبر آنلاین این گفت وگو را منتشر کرده است.


جزئیات درخواست اوباما از رهبر انقلاب

سردار حسین سلامی در هشتمین جشنواره سرباز جوان گفت: سربازان نمادهای درخشان صداقت فداکاری وفاداری پاکی شجاعت کرامت اخلاص شهامت ثبات قدم آگاهی و بصیرت برای جامعه هستند.او خطاب به سربازان جوان اظهار داشت: شما عناصری از هویت زیبا و جذاب را از تاریخ پرحادثه پس از انقلاب اسلامی را به یادگار گرفته‌اید. میراث ماندگار جوانانی که سینه‌های خود را در برابر بارش گلوله دشمنان برای حفظ امنیت ملی و تمامیت ارضی سپر کردند.جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد شما جوانانی هستید که معادله پرواز موشک‌ها را ساختید و ماهواره‌ها را در فضا جای دادید و ایران را آسمانی کردید. شما به دنیای ریز اتم نفوذ کردید و اورانیوم را غنی کردید. سلامی یادآور شد: شما از جوانانی هستید که دشمنان ایران آنها را در خیابان‌ها ترور کردند و اینک این کشور در جغرافیای سیاست آمریکا کشور قدرتمندی است و رهبر آمریکا به رهبرانش نامه می‌نویسد و از عالی‌ترین مقامش برای حل مشکلات کمک می‌خواهد. این خبر را مهر منتشر کرده است.


دولت چه بنزینی را دوست دارد؟!

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت افزایش قیمت بنزین را به‌صلاح مردم ندانست و گفت: «حتی اگر به‌فرض قرار شد نرخهای ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ تومان وجود داشته باشد، دولت میانگین را محاسبه می‌کند ضمن اینکه دولت معتقد است افزایش قیمت بنزین بیش از ۱۰۰۰ تومان به‌صرفه نیست». وی ادامه داد: «اگر می‌خواهیم بنزین را دونرخی کنیم جایگاه‌ها نیز باید محاسبات خود را با دو نرخ انجام دهند و مصرف کنندگان نیز دچار سردرگمی هستند؛ بنابراین ما قیمت تعادلی را مناسب تشخیص می‌دهیم». این خبر را تسنیم منتشر کرده است.


صداوسیما انتقاد لاریجانی را حذف کرد

اغلب بخش‌های خبری تلویزیون در رویکردی مشابه، انتقادهای رییس مجلس به عملکرد صداوسیما در قبال موضوع برجام را حذف کردند. حذف صحبت‌های انتقادی رییس مجلس در حالی صورت گرفت که برخی از این بخش‌های خبری، با پوشش جزییاتی از این صحبت‌ها حتی شوخی‌های لاریجانی با معاون سیما را هم پخش کردند. سایت خبری رویداد 24 این خبر را منتشر کرد.


احتمال تغییر در منتخبین مردم تبریز در مجلس

محمداسماعیل سعیدی در بازشماری آرای حوزه انتخابیه تبریز 400 رأی بیشتر نسبت به علیرضا منادی به دست آورد. درصورت نتیجه قطعی از سوی شورای نگهبان سعیدی کاندیدای اصولگرایان به عنوان منتخب از حوزه تبریز به مجلس دهم راه خواهد یافت و منادی که کاندیدای حزب اعتدال و توسعه بود از رفتن به مجلس باز خواهد ماند. کانال خبرگزاری نسیم آنلاین این خبر را منتشر کرد.


حامی حمله اتمی به ایران خواستار حمایت یهودیان از ترامپ شد

«شلدون ادلسون» که پیش از این به واسطه پیشنهاد حمله اتمی به ایران برای اثبات جدیت آمریکایی در خلال مذاکرات هسته‌ای، در ایران مشهور شده بود، از کاندیداتوری «دونالد ترامپ» حمایت کرد. آسوشیتدپرس خبر داده که این میلیاردر یهودی آمریکایی با ارسال نامه‌ای به 50 رهبر یهودی در آمریکا از آنها خواسته از دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 حمایت کنند. در نامه ادلسون آمده است: «من از شما حمایت کردن از دونالد ترامپ را خواهانم. من به طور خاص متقاعد شده‌ام که او از منظر ایمنی و امنیت اسرائیل، او رئیس‌جمهوری خارق‌العاده و شگرف خواهد بود. خبرگزاری فارس این خبر را منتشر کرد.


ترس رادیکال‌ها از تکرار لاریجانی

لاریجانی در دوران ریاستش توانست در برابر تمام کارشکنی‌های جریان پایداری ایستاد که اوج آن در ماجرای برجام بود. این گروه بعد از توافق هسته‌ای و حتی قبل از آن سعی کردند با روش‌های گوناگون از جمله تشکیل فراکسیون ویژه برجام تا تهدید به دفن تیم مذاکره کننده هسته‌ای در سیمان سعی کردند برجام را ناکام بگذارند. لاریجانی اما در برابر تمام این تلاش‌ها ایستاد و برجام را در مجلس و در کوتاه ترین زمان ممکن به تصویب رساند. این استراتژی لاریجانی باعث عصبانیت فراوان آنها شد. عصبانیت این جریان باعث شد در زمان انتخابات مجلس دهم شهر قم میزبان شب‌نامه‌ها فراوان علیه رئیس مجلس باشد. شب‌نامه‌هایی که کارگر افتاد و لاریجانی نتوانست به عنوان نفر اول راهی پارلمان دهم شود. بر همین اساس پایداری ها دوست دارند فردی مانند عارف به ریاست مجلس برسد. عارف نسبت به لاریجانی ضربه پذیرتر است. و از لاریجانی زودتر عصبانی می‌شود. آنها به دنبال این هستند تا عارف را در مجلس عصبانی کنند و کاری کنند که او منشا جنجال در مجلس باشد. پایداری ها به خوبی فهمیده‌اند که با لاریجانی نمی‌توانند اهداف خود را در مجلس پیاده کنند به خاطر همین تلاش می‌کنند تا عارف به کرسی ریاست مجلس تکیه بزند. لاریجانی راه کنترل دلواپسان را بلد است اما عارف قطعا نمی‌تواند مثل او این جریان را کنترل کند و وارد جدال با آنها خواهد شد و این درست همان چیزی است که دلواپسان به دنبال آن هستند. لاریجانی در هشت سال گذشته نشان داده است که مردم بحران‌های پارلمان است و می‌تواند به خوبی طوفان‌های مجلس را آرام کند. یک شبنه سیاه و حمله احمدی نژاد به رئیس مجلس نمونه بارز این معناست. نامه نیوز این خبر را منتشر کرد


ماجرای جاسوسی همسر خیالی‌ ظریف

طی روزهای اخیر برخی کانال‌های تلگرامی و صفحات مجازی در اینستاگرام خبر از جاسوسی زن دوم محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دادند.اما واقعیت ماجرا از این قرار است که محمدجواد ظریف اصلا همسر دومی ندارد که بخواهد جاسوس باشد!در تصویر فوق جای همسر واقعی دکتر ظریف با آفرین چیت ساز عوض شده است.


نماینده بیجار: چوپان های ما دروغ نمی گویند!

سید محمد بیاتیان در نشست علنی ( سه شنبه 28 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، خطاب به مردم حوزه انتخابیه خود افزود: به جهت همه قصورها و دروغ های وزارت ورزش و جوانان و مدیران آن به دلیل انجام ندادن وعده ها عرض شرمندگی دارم.نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وزیر ورزش و جوانان با وعده های دروغین و انجام نشدنی برای راه اندازی تنها یک استخر در این شهرستان، 400 میلیون تومان اختصاص نداد درحالی که از روز اول وعده احداث این استخر را داده بود.وی یادآور شد: لذا به ایشان توصیه می کنم از روی درس چوپان دروغگو صد مرتبه بنویسند و به آقای دکتر فانی توصیه می کنم در کتب درسی مدارس حتما درس وزیر دروغگو را بگنجاندند چون چوپان های ما دروغ نمی گویند.محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این اظهارات، گفت: نباید اینگونه درباره وزراصحبت شود. خانه ملت این مطلب را منتشر کرده است.


مذاکره عارف و لاریجانی درباره مجلس دهم

همایش حزب اعتدال و توسعه شب گذشته در سالن اجلاس سران با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید و جمعی از منتخبان مجلس دهم برگزار شد.در این همایش مقامات دولتی همچون مرتضی بانک، محمود واعظی، علی جنتی که اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه هستند،حضور داشتند.طبق پیگیری‌های خبرنگار فارس محمدرضا عارف و علی لاریجانی در این همایش هنگام ضیافت شام درباره موضوعات مرتبط با مجلس دهم با رویکرد، وحدت، همدلی و اعتدال به مذاکره و هم‌اندیشی‌ پرداختند.


اعتبارنامه مینو خالقی به مجلس سپرده شود

محمدرضا عارف، در حاشیه نشست حزب اعتدال و توسعه با منتخبان مجلس دهم،در مورد بررسی اعتبارنامه مینو خالقی گفت: «نظر ما به استناد قانون و آیین نامه داخلی مجلس، بر این است که این موضوع باید در مجلس بررسی شود و امیدواریم که این پرونده در همین مسیر حرکت کند.» وی ادامه داد: «کلیه اعتبارنامه‌های منتخبین از جمله مینو خالقی در مجلس بررسی می‌شود. نظر ما بر این است که تصمیم گیری درباره خانم خالقی پس از برگزاری انتخابات و شمارش آرا باید از دست شورای نگهبان خارج شود و به مجلس سپرده شود.» وی گفت: «این پرونده به هیات حل اختلاف ارجاع شده و امیدواریم تصمیم مناسبی در این مورد اتخاذ شود.» سایت رویداد 24 این مطلب را منتشر کرده است.


واکنش نماینده مردم مشهد به ادعای ۴۸ میلیاردی مشاور روحانی

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در واکنش به ادعای حسام الدین آشنا مبنی بر خرج هزینه‌های گزاف در حاشیه شهر مشهد برای رای آوردن افراد خاص، گفت: این حرف اگر ثابت نشود مجرمانه است. ایشان باید سند ارائه کنند که این 48 میلیاردی که گفته‌اند را چه کسانی و به چه صورتی خرج کرده‌اند؟ این پول‌های از کجا آمده است؟نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: آقای آشنا از این حرف‌های عجیب و غریب زیاد می‌زنند. البته عده‌ای قبلا هم گفته بودند که در مشهد پول‌هایی خرج شده، که کلی است اما وقتی ایشان عدد می‌دهند باید سند ارائه کنند. می‌توان این طور قضاوت کرد «کافر همه را به کیش خود پندارد»، در واقع افراد هر رفتاری که خودشان می‌کنند را به دیگران نسبت می‌دهند و شاید این صحبت‌ها از این کلام نشات گرفته باشد.خبرگزاری دانشجو این مطلب را منتشر کرده است.


شام به منتخبان مجلس دهم برای ریاست کمیسیون

در راهروهای مجلس شنیده شده که با نزدیک شدن به افتتاح مجلس دهم لابیها برای ریاست و هیئت رئیسه کمیسیونهای تخصصی مجلس بیشتر شده است.خبرنگار افکار نیوز در راهروهای مجلس شورای اسلامس شنیده که اخیرا برخی از منتخبان مجلس دهم برای کسب رای همکاران خود جهت تکیه بر ریاست کمیسیونها، رایزنیهای زیادی را آغاز کردند که این رایزنیها حتی در خارج از مجلس هم انجام می شود.یکی از نمایندگان در همین رابطه گفت: اخیرا یکی از منتخبان مجلس دهم برخی از همکاران خود را به منزل خود دعوت کرده و شام داد.وی افزود: این منتخب برای ریاست یکی از کمیسیونهای تخصصی مجلس تلاش می کند.این نماینده گفت: افرادی که برای ریاست کمیسیونها تلاش می کنند، به منتخبان مجلس نائب رئیسی کمیسیونها و یا عضویت در هیئت رئیسه کمیسیونها را وعده می دهند.


واکنش‌ کاربران فضای مجازی به قطع ارتباط مالدیو با ایران!

در پی اعلام دستگاه دیپلماسی مالدیو مبنی بر اینکه دولت مالدیو تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کند، گاربران فضای مجازی واکنش نشان دادند.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار