مروری بر روزنامه های شنبه اول خرداد،
دیدار رئیس جمهور با مراجع تقلید و موضوع اجرای برجام و مشکلات دسترسی ایران به بانک های اروپایی در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع اتخابات رئیس مجلس و فراکسیون امید از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۲۳۳۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳ 21 May 2016

دیدار رئیس جمهور با مراجع تقلید و موضوع اجرای برجام و مشکلات دسترسی ایران به بانک های اروپایی در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع اتخابات رئیس مجلس و فراکسیون امید از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان« پیام‌های دیدار روحانی»به قلم حجت‌الاسلام ابوالحسن نواب به موضوع دیدار رئیس جمهور با مراجع تقلید پرداخته است. ایران در بخشی از این یادداشت نوشته:« هرچند رفت و آمد آقای روحانی و اعضای دولت به قم، به این معنا نیست که همه مسائلی که ممکن است میان مراجع و دولت وجود داشته، حل شده است، اما قطعاً سبب به حداقل رسیدن این مشکلات خواهد شد. زیرا مراجع نیز فارغ از مرزبندی‌های مرسوم سیاسی، دغدغه‌ها و انتقاداتی را مطرح می‌کنند که چشم‌انداز نهایی این دغدغه‌ها، اعتلای دین، دولت و ملت است،‌ بدون آنکه ملاحظه جریان‌های سیاسی را دخیل کرده باشند.

با وجود آنکه به نظر می‌رسد روابط روحانی و دولت یازدهم با مراجع عظام تقلید، یکی از بهترین روابط در 37 ساله اخیر بوده است، اما این امر به معنای نادیده گرفتن تلاش‌های برخی برای حاشیه‌سازی‌ها یا ایجاد القائات منفی و نگرانی در مراجع و حوزه‌های علمیه نیست. بر این باورم که این حاشیه‌سازی‌ها و تلاش برای تخریب روابط دولت با مرجعیت، به نفع دولت و نظام نیست، اما اظهارات اخیر مراجع در دیدار رئیس جمهوری، نشان داد که مراجع و بیوت محترم‌شان نیز از این حاشیه‌سازی‌ها تأثیر نمی‌پذیرند. بیانات مراجع عظام در دیدار با روحانی تأییدکننده بی تأثیر بودن این القائات است.

باوجود همه اینها، ممکن است برخی دل نگران صداهای مخالفی باشند که از بخش‌هایی از قم به گوش می‌رسد. اما باید توجه داشت که در شهر مقدس قم نیز جریانات مختلفی حضور دارند، جریاناتی که افکار، عقاید و حتی طرفداران خاص خود را دارند. هرچند باید به این حرف‌ها نیز گوش داد و دغدغه‌های بحق را شنید، اما جریان اصلی در این شهر و برون داد کلی قم، همان واقعیاتی است که در دیدار مراجع مطرح شد؛ دیدگاه‌هایی که نشان دهنده تأیید سیاست‌های داخلی و خارجی دولت بویژه تعامل سازنده با جهان از سوی مراجع است.»


روزنامه کیهان نیز در ستون اخبار ویژه خود در خبری با عنوان« اوضاع آشفته افراطیون در انتخابات ریاست‌مجلس و خبرگان» نوشته:« نابسامانی‌های موجود در میان طیف افراطیون مدعی اصلاحات موجب شده تا پدرخوانده‌های این جریان در ماجرای ریاست مجلس پا به عرصه بگذارند و مدیریت فراکسیون موسوم به امید از خارج مجلس را علنی کنند.

اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان مدعی پیروزی شدند اما اکنون از یک سو برای ریاست مجلس خبرگان که به احتمال قوی یکی از اعضای انقلابی و حزب‌اللهی این مجلس خواهد رسید، عزا گرفته‌اند و تصریح می‌کنند که قادر به معرفی نامزدی که رأی آورد نیستند؛ و از سوی دیگر لاف گزاف احراز اکثریت 168 نفری در مجلس شورای اسلامی نیز دروغ از آب درآمده و به زحمت توانسته‌اند حدود 100 تا 105 نفر را دور هم جمع کنند که تازه برخی از آنها هم به لاریجانی گرایش دارند.

در این شرایط گروه موسوم به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان روز جمعه منتخب را جمع کرد و تریبون را به کسانی چون حسین مرعشی، محسن رهامی، موسوی‌لاری، موسوی تبریزی و حسین کمالی سپرد تا این اقلیت آشفته را سرو سامان دهند. در این نشست همچنین توفیقی، تابش، تولایی نیز حضور داشتند. عارف در نشست مذکور تصریح کرده است: «کسانی را در لیست امید گذاشتیم که باعث قهر اصلاح‌طلبان شدند. عده‌ای معتقدند لیست امید تا درب مجلس است ولی همه اعضای این لیست باید به تعهدشان وفادار باشند». مرعشی سخنگوی کارگزاران نیز اظهار امیدواری کرد که عارف رئیس مجلس شود و این در حالی است که وی پیش از این مدعی حمایت از لاریجانی بوده است. جالب اینکه غلامحسین کرباسچی دبیرکل کارگزاران در مصاحبه با روزنامه شرق از ریاست لاریجانی در برابر عارف دفاع کرده بود.

کرباسچی به شرق می‌گوید: در فراکسیون امید همه اصلاح‌طلب نیستند و جمع کثیری از آنها معتدلین هستند. ما نباید معتدلین را در سیری که در تشکیل مجلس و اداره آن طی می‌کنیم، از دست بدهیم. فراکسیون امید آقای لاریجانی را جزء کاندیداهای مورد قبول و مورد حمایت خود قرار داد؛ بنابراین در تشکیل مجلس از توانایی فردی مثل لاریجانی نباید غافل شویم و دائم این بحث را مطرح کنیم که مردم تغییر می‌خواهند.

موضع دو پهلوی کارگزاران سیاست همیشگی این حزب است چنان که در سال 76 نیز این حزب با اشاره هاشمی به حامیان خاتمی پیوستند اما هاشمی بعدها مدعی شد به ناطق رأی داده است و هم اینک نیز طیف مذکور سعی می‌کنند ناطق را به بازی بگیرند.

یادآور می‌شود مدعیان اصلاح‌طلبی دل‌خوشی هم از عارف ندارند و بارها او را اصلاح‌طلب قلابی و بدلی خوانده‌اند اما اکنون نگرانند که با شکست وزن‌کشی در انتخابات ریاست مجلس، دروغ همیشگی این اقلیت مدعی اکثریت برای چندمین بار فاش شود.»


در همین زمینه روزنامه وقایع التفاقیه نیز در گزارشی با عنوان« گام سوم اصلاحات» در مورد فراکسیون امید نوشته:« اصلاح‌طلبان بعد از تجربه موفق انتخابات دهمین دوره مجلس که توانستند هفتـــم اسفند و دهم اردیبهشت با بضاعت اندک از نظر نامـــزدهای تأییدصلاحیت شده، در برابر تمام ژنرال‌های اصول‌گرا، دســــت بالا را داشته باشند، روز پنجشنبه با حضــــور تمــــام فعالان انتخاباتی استان‌های شــورای‌عالی سیاست‌گذاری، دور هم جمع شدند تا از برنامه‌های آینده‌شان صحبت کنند؛ برنامه‌هایی که به گفته عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی و نایب‌رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، حالا در جهـــت گام سوم خواهد بود اما پیش از آنکه گام سوم مورد نظر موسوی لاری در دستور قرار گیرد، به نظر می‌رسد گام دوم قرار است دور آخر خود را هشتم خرداد نهایی کند؛ زمانی که رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس در صحن بهارستان، وزن سیاسی هر جریان را مشخص می‌کند. هرچند اصلاح‌طلبان از همان روزهای پیش از انتخابات بنا را بر ائتــــلاف در جهت منافع ملی گذاشته بودند و تعدادی از چهره‌های اصول‌گرای میانه‌رو و معتدل را که دست بر قضا از اردوگاه اصول‌گرایی طرد شده بودند در فهرست خودشان قرار دادند، به‌طوری‌که برخی از آنها که از حامیان لاریجانی هم بودند، در سایه فهرست امید توانستند یکی از کرسی‌های سبز بهارستان را به‌دست ‌بیاورند. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان باوجود آنکه از نظر تعداد نامزدهای راه یافته به مجلس، اکثریــت را به‌دست‌آوردند اما باز هم بنــا را بر تعامل با نیروهای معتدل اصول‌گرا گذاشتند که البتـــه بخشی از این تعامل اصلاح‌طلبانه از سوی اصـــول‌گرایان با پاسخ مناسبی روبه‌رو نشد. محمدرضا عارف هم در همایــش روز شنبه تلویحا کنایه‌ای به برخی بی‌اخلاقی‌ها داشت و گفت: «ما برای رسیدن به قدرت از اخلاق عبور نمی‌کنیم.»»

مطالبات بانکی و برجامی سیف!/ جدایي موتلفه از اصولگرايان!؟

همچنین روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان« عليه «اميد» عدد سازي نكنيد » نوشته:« پشت سر گذاشتن دو مرحله انتخابات دهمين پارلمان جمهوري اسلامي و پايان تكاپوهاي انتخاباتي از يك سو و بحث داغ تشكيل فراكسيون‌هاي سياسي و انتخاب رياست مجلس از سوي ديگر بهانه‌اي بود تا شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با شوراي اصلاح‌طلبان استان‌ها صبح روز پنجشنبه در تالار نيايش سعادت آباد تهران گرد هم آيند و گفت و شنودي چند ساعته داشته باشند. از تك‌تك روساي كارگروه شوراي عالي سياستگذاري گرفته تا نمايندگاني از مناطق كشور از دوران سخت و راه‌هاي صعب اسفند ٩٤ گفتند. گرچه در ميان صحبت‌هاي نمايندگان شوراي استان‌ها بازار اين گفته كه «براي رياست مجلس از عارف حمايت مي‌كنيم» داغ بود و عارف نيز به عنوان راي اول ايران گويا آمده بود تا پاسخ برخي اختلاف افكني‌ها را با زباني قاطع و روشن بدهد. منتخب اول مردم تهران از رسانه‌هاي افراطي و جريان‌هاي اختلاف افكن خواست كه اين چند روز را تحليل نكنند تا روز اول مجلس قدرت فراكسيون اميد را با چشم خود ببينند.»


روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان « جدایي موتلفه از اصولگرايان! » نوشته:« پيش بيني‌های او تا اينجاي كار كه غلط بوده است؛ چه آن زمان كه با اعتماد به نفس گفته بود اصلاحات مرده است و چه بعدتر كه تاكيد داشت « اصولگرايان پيروز انتخابات هستند» چون اصلاحات زنده‌تر از هميشه بود و توانست كرسي‌هاي زيادي در مجلس دهم به دست آورد؛ اصولگرايان هم نه تنها پيروز انتخابات نبودند بلكه برخي از آنها به ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان آمدند! به نظر مي‌رسد حزب موتلفه كه سنتي‌ترين حزب فعال در مقطع فعلي است تحليل هاي سياسي درستي ندارد يا شايد هم به عنوان بزرگ‌تر در جريان اصولگرايي اين چنين سخن مي‌گويد تا به تقويت روحيه حاميان اصولگرايي بپردازند اما تكرار اين پيش بيني‌هاي اشتباه تنها نتيجه‌اي كه دارد بي‌اعتمادي به قديمي‌ترين حزب فعال جريان اصولگرايي است. نكته قابل تامل در اين است كه وقتي از آقاي اسدا... بادامچيان درباره چرايي پيش بيني اشتباه درباره پيروزي اصولگرايان سوال مي‌كنند، او اعتماد به نفس خود را حفظ مي‌كند و مي‌گويد: « من اصلا در انتخابات نظام جمهوري اسلامي شكست نمي‌بينم، به اين علت كه انتخابات جمهوري اسلامي به معناي حضور در صحنه به عنوان يك وظيفه شرعي است، يا اگر از بعد وظيفه ملي نگاه كنيد، اين حضور در صحنه انتخابات هم يك وظيفه است. وقتي انسان به وظيفه‌اش عمل مي‌كند كه ديگر شكست معنا ندارد.» البته او سپس اظهاراتي دارد كه با گفته‌هاي سابقش همخواني ندارد. بادامچيان مي‌گويد كه « در مساله انتخابات مجلس اينكه اين انتخابات با اين راي عظيم شكل بگيرد حضور مجموعه‌اي است، حاصل كار هم مجلسي است كه تقريبا پنجاه - پنجاه است. به جز مستقل‌ها كه بايد ديد چه مسيري را طي مي‌كنند. با توجه به اينكه دولت حمايت جدي از اصلاح‌طلبان كرد، فرمانداران، بخشداران و استانداران را عوض كرد، سعي كرد كه مجلس را همراه با دولت و يكسو با دولت در اكثريت داشته باشد اين نتيجه‌اي كه به دست آمده موفقيت قابل توجهي است. طبيعي است كه اگر در تهران اصولگرايان ۳۰ بر صفر شدند از يك تا ۳۰ با اصلاح‌طلبان بود ولي از ۳۱ تا ۶۰ براي اصولگرايان بود و مقايسه راي اين دوره از انتخابات با دور قبل نشان مي‌دهد كه اصولگرايان راي بالايي را آوردند.» در نهايت معلوم نشد وقتي به زعم آقاي بادامچيان دولت براي موفقيت به كمك اصلاح‌طلبان آمد آنها پيروز شدند يا اصولگرايان! جالب‌تر از همه بخش بعدي اظهارات بادامچيان است كه چنين نتيجه مي‌گيرد: «بنابراين نتيجه انتخابات را شكست اصولگرايان نمي‌دانم و معتقد هستم كه جوجه را آخر پاييز مي‌شمارند. بايد يك مقدار جلو برويم تا مشخص شود پيروز انتخابات كدام جريان بوده است. » اكنون اين سوال مطرح مي‌شود كه منظور او از آخر پاييز چه زماني است؟ آيا باز هم مي‌خواهد پيش بيني مرده و پيروز داشته باشد؟»


روزنامه شهروند نیز در کاریکاتور زیر به موضوع لغو کنسرت ها پرداخته است.



روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« سيف به‌جاي مطالبات برجامي تعهدات جديد داد! » نوشته:« ولي‌الله سيف در كنفرانس «اتصال مجدد ايران به جامعه مالي جهاني» در لندن، خواستار جديت طرف‌هاي مقابل در اجراي تعهدات مرتبط با برجام در زمينه امور مالي و بانكي شد اما آنچه از محتواي سخنانش بر مي‌آيد اين است كه سيف تعهدات جديدي براي اجراي برجام دارد؛ تعهداتي چون اجراي استاندارد كميته بال و اجراي استانداردهاي «FATF» براي مبارزه با پولشويي و مبارزه با تروريسم. البته شايد در نگاه اول برگزاري چنين كنفرانسي در لندن عجيب باشد و براي خوانندگان اين سؤال مطرح شود كه چگونه انگليسي‌ها علاقه‌مند به رفع موانع ارتباطي بانكي ايران با جهان شده‌اند! اما اگر سابقه در دست گرفتن بازار پولي خاورميانه را از سوي استعمار پير پيگيري كنيم، متوجه خواهيم شد چرا رئيس دفتر رئيس‌جمهوري در يك كنفرانس اقتصادي كه يك روزنامه در لندن برپا کرده است، شركت مي‌كند يا سيف رئيس كل بانك مركزي ايران براي حل مشكلات بانكي كشور در لندن به دنبال حضور در كنفرانس «اتصال مجدد ايران به جامعه مالي جهاني» است.

لندن پيشتر‌ها نيز ميزبان كنفرانس بانكداري اسلامي بود كه تمايل زيادي براي جذب سرمايه‌هاي خارجي كشورهاي خاورميانه داشت. اكنون نيز لندن به احتمال قوي نظر سوء خود را معطوف به پول‌هاي بلوكه‌شده ايران در خارج از كشور دارد و بانك اچ‌اس‌بي‌سي نيز به دنبال از سرگيري مراوده خود است اما جريمه‌هاي پرداخت شده را نيز مي‌خواهد!»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار