کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛
تأیید خبر کشته شدن رهبر طالبان از سوی این گروه و واکنش پاکستان به این ماجرا، آغاز عملیات آزادسازی فلوجه عراق، طرح های جدید داعش برای انجام حملات تروریستی، نفوذ عربستان سعودی در کوزوو و ترویج تفکر وهابیت و نتایج یک نظرسنجی جدید درباره انتخابات آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۳۴۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ 23 May 2016


هدف بعدی داعش برای عملیات تروریستی کجاست؟/ چگونگی نفوذ آل سعود در «کوزوو»
تأیید خبر کشته شدن رهبر طالبان از سوی این گروه و واکنش پاکستان به این ماجرا، آغاز عملیات آزادسازی فلوجه عراق، طرح های جدید داعش برای انجام حملات تروریستی، نفوذ عربستان سعودی در کوزوو و ترویج تفکر وهابیت و نتایج یک نظرسنجی جدید درباره انتخابات آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، با گذشت یک روز از اعلام خبر کشته شدن رهبر طالبان افغانستان، واکنش ها به این موضوع همچنان ادامه دارد. خبرگزاری فرانسه، موضع خود گروه طالبان را در این زمینه بازتاب داده که خبر کشته شدن ملا اختر منصور را تأیید کرده است. به نوشته این خبرگزاری، منابع بلندپایه طالبان افغانستان، کشته شدن ملا اختر منصور، سرکرده خود را در پی حمله یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در پاکستان تأیید و اعلام کردند، شورای رهبری طالبان در حال حاضر برای تعیین جانشین وی تشکیل جلسه داده است. یک مقام بلندیه طالبان روز یکشنبه به این خبرگزاری گفته: «می توانم تأیید کنم که ملا منصور درگذشته است». مقام های طالبان در حال حاضر در کویته، بزرگترین شهر جنوب غرب پاکستان، برای تعیین جانشین وی تشکیل جلسه داده اند.

*****

در این میان، دولت پاکستان در واکنش به اقدام پهپادهای آمریکایی در ورود به حریم هوایی این کشور و هدف قرار دادن رهبر طالبان، این موضوع را محکوم کرده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، به دنبال حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در مناطق مرزی پاکستان که به کشته شدن ملا منصور اختر سرکرده طالبان منجر شد، اسلام آباد این اقدام ارتش آمریکا را نقض حاکمیت این کشور خواند. پاکستان ضمن اعتراض به حملات آمریکا درون خاک پاکستان می‌گوید که واشنگتن نواز شریف، نخست وزیر این کشور را از انجام این عملیات مطلع نکرده است. نواز شریف در لندن به خبرنگاران گفت: «این نقض حاکمیت پاکستان است». یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، گفت که آمریکا بعد از حمله، انجام این عملیات را به اسلام آباد اطلاع داده است. گفتنی است دولت پاکستان هنوز رسماً کشته شدن اختر منصور را نیز تأیید نکرده است. 

*****

آغاز عملیات آزادسازی فلوجه عراق، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می رود. بر اساس گزارش «سومریه نیوز»، حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، بامداد امروز با ایراد سخنانی گفت: «ساعت آزادسازی فلوجه به صدا درآمده و لحظه پیروزی قاطع نزدیک شده است. داعش چاره‌ای جز فرار ندارد». العبادی گفت: «پرچم عراق بر فراز فلوجه برافراشته خواهد شد». نخست‌وزیر عراق افزود: «فلوجه همچون صدها روستا، شهر و شهرک به اهالی آن بازخواهد گشت و از ظلم، ستم و خیانت داعش آزاد خواهد شد». ستاد تبلیغات جنگ، وابسته به وزارت دفاع عراق، عصر یکشنبه اعلام کرده بود نبرد آزادسازی فلوجه موسوم به «شکستن تروریسم»، با مشارکت یگان مبارزه با تروریسم، ارتش، نیروهای ویژه و فوق‌العاده پلیس الانبار و جنگجویان قبیله‌ای آغاز خواهد شد.

*****

در میان دیگر موضوعات، روزنامه «السفیر» از برنامه جدید داعش برای انجام عملیات های تروریستی خبر داده است. این روزنامه با اشاره به اینکه در ژوئن سال 2015، حمله خونین گروه تروریستی داعش به تفرجگاهی در ساحل شهر سوسه تونس به کشته شدن 38 گردشگر خارجی و زخمی شدن 39 تن دیگر منجر شد، می نویسد که احتمالاً داعش تصمیم دارد در فصل تابستان امسال هم این سناریو را در سواحل کشورهای حوزه دریای مدیترانه، از جمله کشورهای اروپایی تکرار کند. بخش رسانه ای داعش در استان حمص سوریه نوار ویدئویی از یک واحد وابسته به خود را پخش کرد. این نوار نشان می دهد، عناصر مسلح داعش که به سلاح کلاشینکوف مجهز هستند، سوار بر قایق های تندرو سرگرم انجام رزمایش های نظامی ویژه در دریاچه « قطنیه» نزدیک شهر حمص سوریه هستند. به این ترتیب، گردشگران تابستان امسال به ویژه در سواحل کشورهای فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، مغرب و ترکیه در معرض خطر قرار دارند.

*****

روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلبی به نفوذ عربستان سعودی در کوزوو و ترویج ایدئولوژی وهابیت از سوی سعودی ها در این کشور پرداخته است. به نوشته این روزنامه، پول های عربستان و افزایش نفوذ این کشور، کوزوو را به یک جامعه حاصلخیز برای رشد اسلام گرایی افراطی و یک خط لوله برای پمپاژ تکفیری ها به مناطق دیگر تبدیل کرده است. جمهوری خودمختار کوزوو اکنون خود را مانند بقیه اروپا در خطر اسلام گرایان افراطی می‌بیند. طی دو سال گذشته پلیس 314 کوزوویی، از جمله دو بمب‌گذار انتحاری، 44 زن و 28 کودک، را شناسایی کرده است که برای پیوستن به داعش به خارج رفته‌اند. این میزان بیشترین تعداد در میان همه کشورهای اروپایی محسوب می‌شود. محققان در کوزوو می‌گویند که یک انجمن مخفی مذهبی که توسط عربستان سعودی و بعضی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت مالی می‌شود این افراد را افراطی کرده و سپس به خدمت درمی‌آورند.

*****

در نهایت، در مطلبی درباره رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، روزنامه «واشنگتن پست» نتیجه نظرسنجی مشترک خود و «ای بی سی نیوز» را منتشر کرده که نشان می‌دهد، بیشتر رأی دهندگان آمریکایی از هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها و همین طور دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان، دل خوشی ندارند. این نظرسنجی از 829 رأی دهنده آمریکایی طی روزهای 16 تا 19 می، حاکی از آن است که اکثر شهروندان آمریکایی دیدگاه نامطلوبی نسبت به هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ دارند. نظرسنجی مشترک نشان می‌دهد، 53 درصد رأی دهندگان آمریکایی دیدگاهی نامطلوب نسبت به کلینتون دارند. بیش از 38 درصد مردم آمریکا نیز دیدگاه منفی نسبت به برنی ساندرز دیگر نامزد حزب دموکرات داشته‌اند. دیدگاه منفی و نامطلوب رأی دهندگان آمریکایی نسبت به ترامپ، بیش از 60 درصد اعلام شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار