در حالی که مقامات دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، این روزها از تریبون های مختلف بیان می کنند که هیچ مانعی بر سر راه اجرایی شدن برجام نیست و واشنگتن به تعهدات خود در قالب توافق هسته ای پایبند است، کنگره آمریکا همچنان در مسیر متفاوتی در حال حرکت است. در تازه ترین اقدام، مجلس نمایندگان آمریکا طرح ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران را به تصویب رساند.
کد خبر: ۲۳۶۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹ 26 May 2016


تصویب ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران در مجلس نمایندگان آمریکادر حالی که مقامات دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، این روزها از تریبون های مختلف بیان می کنند که هیچ مانعی بر سر راه اجرایی شدن برجام نیست و واشنگتن به تعهدات خود در قالب توافق هسته ای پایبند است، کنگره آمریکا همچنان در مسیر متفاوتی در حال حرکت است. در تازه ترین اقدام، مجلس نمایندگان آمریکا طرح ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران را به تصویب رساند.

به گزارش «تابناک»، مجلس نمایندگان آمریکا امروز با اکثریت آرا، طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن، دولت این کشور در آینده اجازه نخواهد داشت به خرید آب سنگین از ایران اقدام کند. این در حالی است که بر اساس توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، ایالات متحده به عنوان بخشی از تعهدات خود، خرید آب سنگین از ایران را پذیرفته بود.

در رأی گیری مجلس نمایندگان آمریکا درباره طرح مذکور، نمایندگان با 251 رأی موافق در مقابل 168 رأی مخالف، ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران را به تصویب رساندند. این طرح، به عنوان بخشی از لایحه بودجه وزارت انرژی آمریکا (یکی از لوایح لازم التصویب سالانه در این کشور) و در قالب اصلاحیه ای بر این لایحه مطرح شده بود. با این حال، برای اجرایی شدن، طرح مذکور می بایست به تصویب سنا نیز برسد. 

گفتنی است ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران در حالی به تصویب مجلس نمایندگان می رسد که طرحی مشابه در سنا که ماه گذشته مطرح شده بود، به واسطه مخالفت نمایندگان دموکرات نتوانست آرای لازم را کسب کرده و به تصویب برسد. به این ترتیب، اکنون باید دید که سنا بار دیگر در قبال مطرح شدن این مورد در قالب لایحه انرژی این کشور چه واکنشی نشان خواهد داد.

نکته مهم و قابل توجه دیگر در این زمینه، موضع کاخ سفید و شخص باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور است. کاخ سفید اخیراً تهدید کرده در صورت تصویب نهایی چنین طرحی در هر دو مجلس کنگره، اوباما آن را وتو خواهد کرد. به این ترتیب، این احتمال وجود دارد که در جریان مذاکرات نهایی درباره لایحه انرژی، سناتورها به منظور جلوگیری از وتو شدن، بحث آب سنگین را از دستور کار خارج کنند.

باید اشاره کرد که موضوع خرید آب سنگین از ایران، از ابتدای طرح در قالب توافق هسته ای، بحث های زیادی را در کنگره و دیگر محافل سیاسی آمریکا برانگیخته بود. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، یک ماه پیش گفته بود که این اقدام، هم صنعت آمریکا را از یک محصول مهم برخوردار خواهد کرد و هم سبب می شود ایران بتواند بخشی از ذخایر اضافه آب سنگین خود را بفروشد.

در همین راستا، دولت آمریکا اوایل ماه گذشته اعلام کرد که در چارچوب توافق هسته ای، این کشور 32 تن آب سنگین به ارزش 8.6 میلیون دلار از ایران خریداری خواهد کرد؛ امری که بلافاصله با واکنش منفی جمهوری خواهان مواجه شد که دولت اوباما را به دادن امتیازات بیش از حد به ایران و قرار دادن منابع مالی قابل توجه در اختیار این کشور متهم می کردند. 

با این حال، روزنامه «وال استریت ژورنال» در بحبوحه بحث ها در این زمینه، با انتشار مطلبی نوشت که دولت آمریکا نتواند خریداری برای ذخایر آب سنگین خود بیابد و همین امر سبب شود که ذخایر این کشور از محدوده مجاز فراتر رفته و نگرانی هایی را ایجاد کند. 

گفتنی است طرحی که امروز به تصویب مجلس نمایندگان رسید، تأثیری بر قرارداد فعلی موجود برای خرید 32 تن آب سنگین از ایران ندارد، اما قراردادهای مشابه آتی را – دستکم در سال بعد – ممنوع خواهد کرد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار