پیرو دستورالعمل بانک مرکزی و تعویض کارتهای بانکی ،بانک تجارت
الزام بانک مرکزی به بانکها برای تعویض کارتهای بانکی هزینه تازه ای است که مشتریان را از آن گریزی نیست و همواره هزینه کوتاهی های مدیریتی را مردمی می پردازند که کوتاهی نداشتند .طرحی که احتمالا در بانک تجارت حاشیه سودی حدودا چهل میلیاردی خواهد داشت مدیران بانکی نیز بابت اجرای آن تشویق خواهند شد.
کد خبر: ۲۳۶۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴ 27 May 2016
سوم خرداد ماه سالجاری بانک تجارت اعلام کرد که دارندگان هفت میلیون عابر بانک تجارت می بایست با مراجعه به شعب این بانک نسبت به تعویض این کارت اقدام نمایند.چهارم خردادماه و در واکنش به اخبار شبکه های مجازی در توضیحاتی اعلام داشت که این اقدام در راستای دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص یکسان سازی خدمات کارت های بانکی شبکه شتاب صورت می گیرد و هزینه تعویض کارت برای اکثر مشتریان دارای تجارت کارت نصف مبلغ مصوب بانک مرکزی معادل 11500 ریال خواهد بود.

به گزارش تابناک اقتصادی این نخستین بار نیست که بانکها و موسسات مالی و اعتباری که به عنوان امین ،دسترسی به اموال مردم دارن با وضع بخشنامه هایی یکشبه اقدام به برداشت از حساب ایشان می کنند و به احتمال قوی آخرین بار نیز نخواهد بود . بخشنامه هایی که هیچ گاه به صورت شفاف رو نمایی نمی شوند و همواره در هاله ایی از ابهام شما را مجبور به پرداخت وجهی می کنند که در سبد هزینه ایی شما جایی ندارد.حتی ممکن است شما نسبت به پرداخت آن چندان حساس نباشید ولی وقتی این عدد کم در کمیتی زیاد ضرب می گردد عددی قابل توجه می گردد ،مثل این شانزده میلیارد و صد میلیون تومانی که بانک تجارت از این محل عایدی خواهد داشت.

نگاهی موشکافانه به اظهارات کاظم پور سه روز پس از رسانه ایی شدن این طرح که گفته بود: " مطابق دستورالعمل بانک مرکزی مهلت انقضاء هر کارت بانکی از زمان صدور سه سال بوده و براساس مصوبه بانک مرکزی هزینه تعویض هرکارت 23000 ریال می باشد . وی افزود : بانک تجارت منافع مشتریان خود را در این طرح به طور کامل ملحوظ داشته و تعویض کارتهایی که کمتر از یکسال از زمان صدور آنها گذشته را رایگان و تعویض کارتهایی که بیش از یکسال از زمان صدور آنها گذشته را با دریافت نصف مبلغ مصوب بانک مرکزی انجام می دهد و تنها مشتریانی که از زمان انقضای تجارت کارت آنها گذشته مبلغ 23000 ریال برای تعویض تجارت کارت خود پرداخت می کنند."نکته قابل تامل این است که وی " طرح تعویض کارت های این بانک دقیقا در راستای دستورالعمل بانک مرکزی برای یکسان سازی خدمات کارت های بانکی شبکه شتاب و در راستای توسعه خدمات کارتی این بانک صورت می گیرد "می داند ، پس خوانندگان محترم آمادگی این را داشته باشند که سایر بانکها نیز اقدام به تعویض کارتهای بانکی خود نمایند.

نگاهی گذرا به آمار نظامهای پرداخت بانک مرکزی در دی ماه سال گذشته نشان می دهد که 253,796,037 کارت برداشت در نظام بانکی صادر شده است با در نظر گرفتن 2300 تومانی که بانک مرکزی هزینه تعویض کارها در نظر گرفته است  583,730,885,100 تومان گردش مالی نظام بانکی فقط در فقره تعویض و یکسان سازی کارت های برداشت می باشد.

هر چه سعی می کنم ذهنم را از تشابه دادن این طرحها به طرحهای تکراری در بعضی از مدیریت های شهری مثل جدول کردن پیاپی یک خیابان ،رنگ کردن جدولها به صورت فصلی ،دیوار کشیدن به دور پارکها بعد برداشتن دیوار بعد نرده کشیدن ومثالهایی از این دست دور کنم نمی توانم اساسا برای نگارنده مجهول است که چرا این دست هزینه ها باید از جیب مردم صورت گیرد. مگر غیر از این است که مسئولان نظام بانکی بارها و بارها از مزایای بانکداری الکترونیک و صرفه جویی هایی که این نظام دارد برای مردم سخن گفته اند خوب یکبار هم که شده مردم را در این صرفه جویی شریک کنند تا آنها نیز به عنوان رکن اصلی اجرایی شدن طرح های نوین بانکی سهمی در مزایای آن هم داشته باشند.

با مراجعه به جداول بانک مرکزی نکته دیگری جلب توجه می کند و آن صدور 34,986,120  کارت برداشت بانک تا دی ماه سال گذشته است که این عدد با هفت میلیون کارت ادعایی بانک تجارت تفاوت عمده ایی دارد که با توضیحات تکمیلی احتمالی این عزیزان می تواند باعث رفع سو تفاهم گردد.که در صورت صحت این عدد گردش مالی بانک تجارت از محل تعویض کارتها به 80,468,076,000 تومان می رسد.

اما نکته پایانی در صحبتهای سخنگوی بانک تجارت دریافتهای مختلف به ازای تعویض کارت مطابق با مدت زمان باقی مانده از اعتبار این کارت بود . با مراجعه خبرنگار تابناک به بانک تجارت به جهت تعویض کارت شخصی خود که اعتبار هم داشت مبلغ 2300 تومان از حساب وی کسر گردید. البته تعویض این کارت هم خود قصه جداگانه ایی دارد.

پس از مراجعه به بانک فرمی در اختیار شما قرار می گیرد و شما نیز مجبور به امضای آن هستید که گویا شما متقاضی تعویض کارت خود هستید و هیچ اولتیماتومی از طرف بانک نبوده است . بعد یک توافقنامه یک طرفه با بانک امضا می کنید و در واقع هر چه بانک مکتوب کرده شما هم می گویید قبول دارم .پس از پایان عملیات نیز هیچ سندی مبنی بر اینکه چه عددی از حساب شما کم شده به شما اعلام نمی گردد. حتی خبرنگار تابناک که درخواست صورت حساب شش ماهه کرده باز هم تراکنشهای روز جاری در آن ثبت نشده بود با راهنمایی مدیریت شعبه به وسیله خودپرداز از ده تراکنش آخر رسید گرفته که این تنها سندی است که نشان می دهد مبلغ 2300تومان از حساب وی کم شده است.

اینکه مشتری تا چه زمانی می بایست هزینه بی تدبیری مدیران را بدهد سوالی است بی پاسخ ولی نکته شیرین قصه این است که همیشه بابت عملکرد خوب مشتریان این مدیران هستند که تشویق می شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار