مروری بر روزنامه های شنبه هشتم خرداد،
همزمان با آغاز مجلس دهم شورای اسلامی روزنامه های اصلاح طلب و اصولگرا تمام سعی خود را برای موضوع ریاست آینده مجلس به کار بسته اند. البته اصولگرایان خبر از پیروزی داده اند اما اصلاح طلبان با واژه تعامل به استقبال ریاست آینده مجلس رفته اند.
کد خبر: ۲۳۶۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲ 28 May 2016

همزمان با آغاز مجلس دهم شورای اسلامی روزنامه های اصلاح طلب و اصولگرا تمام سعی خود را برای موضوع ریاست آینده مجلس به کار بسته اند. البته اصولگرایان خبر از پیروزی داده اند اما اصلاح طلبان با واژه تعامل به استقبال ریاست آینده مجلس رفته اند.

به گزارش«تابناک»؛ روزنامه های اصلاح طلب از جمله شرق، اعتماد، آرمان به موضوع ریاست آینده مجلس با واژه تعامل پرداخته اند.


روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان« بلبشوي هيات رئيسه دهم! » نوشته:« در اين ميان نبايد از طيفي عبور كرد كه صبحانه خود را با عارف مي‌خورند و دم از حمايت از آرمان‌ها و اهداف پيش‌بيني شده از سوي او در مجلس دهم مي‌زنند و در زمان صرف ناهار در اتاق لاريجاني را مي‌زنند. همان اقليتي كه به هيچ اصولي درراستاي اعتلاي مجلس و پيشرفت كشور پايبند نيستند جز اصولي كه منويات شخصي آنان را تامين مي‌كند. آنان نه در تعريف اصلاح‌طلبان بدلي مي‌گنجند و نه اصولگراي ميانه‌رو هستند. سال‌ها جلوس لاريجاني بر كرسي رياست سبب شده تا به خوبي پي به ماهيت اين دسته از افراد ببرد؛ لاريجاني البته در برابر اين افراد از استراتژي سكوت بهره مي‌برد چنانكه در آخرين نشست خبري خود در واكنش به برخي شايعات درباره توافقات صورت گرفته براي هيات رئيسه گفت: «اين روزها داستان‌سرايي زياد است و من نمي‌خواهم جلوي آن را بگيرم.» اين افراد فراموش كردند كه لاريجاني فلسفه غرب آموخته و با اصول دور زدن هاي سياسي و... آشناست. همچنين او آيت‌ا...‌زاده است كه سياسيون نان به نرخ روز خور را توان رويارويي با او نيست. لاريجاني به خوبي با منويات اینها اگاه است و مي‌داند درصدد هستند با پرچم حمايت او از برای خودشان کلاهی ببافند. از سوي ديگر عارف هم با این افراد آشناست اما بايد در خاطر داشته باشد كه اینها چگونه در مواقعي كه نياز به حضور و حمايت بود، او را تنها گذاشتند.»


روزنامه شرق نیز در گفت و گو با علی شکوری راد با عنوان« بسته پیشنهادی ١و٢ برای تعامل » به نقل از وی نوشته:« وقتی می‌گوییم تعامل، خب بلافاصله باید بگوییم بر اساس چه راهکاری قرار است این تعامل صورت بگیرد. اینها راهکار تعامل است تا در عین حال که با هم رقابت می‌کنند، بتوانند به تعامل برسند. رقابت هم شاید لاجرم اتفاق بیفتد. خب انتخابات مجلس سال به سال است و لزوما این نیست که هر اتفاقی که سال اول افتاد، تا سال آخر همان باشد. ممکن است هم ترکیب آرا تغییر کند و هم عملکردها مقداری شفاف‌تر شود. اینها برای سال‌های بعد ممکن است نتایج دیگری به بار آورد. ولی به‌هرحال تعریف این پکیج‌ها و بسته‌ها کمک می‌کند تا فاصله کسی که رأی بیشتری می‌آورد، با کسی که رأی کمتری می‌آورد، خیلی زیاد نشود و به یک تعامل بینجامد. به نظر می‌رسد این چیزی است که در موردش کار می‌شود. اما هنوز تعامل به آن سطح نرسیده است که وارد جزئیات شوند..... فعلا در مورد بسته‌ها و پکیج‌‍‌ها هیچ تعاملی صورت نگرفته و هیچ توافقی هم نشده است ولی ممکن است گفت‌وگو و تعامل صورت بگیرد. آقای دکتر عارف برای تعامل آماده‌ است. امیدوار هستیم آقای لاریجانی هم در این زمینه از خودشان آمادگی نشان دهند و این کار هرچه‌زودتر شروع شود؛ چون به‌هرحال وقت کمی تا انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس باقی مانده است و در این زمان باقی‌مانده باید گفت‌وگوهای لازم انجام شود. وقتی دیر شود، ممکن است گفت‌وگوها تا زمان انتخاب هیأت‌رئیسه به نتایج دلخواه نرسد.»


روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان« تشكيل كميته «تعامل» » نوشته:« جلسه امروز صبح بيشتر از هر جلسه‌اي به چشم خواهد آمد اما خبرهاي اصلي در جلسات عصر و مذاكرات بعد از آن است. علي لاريجاني در آخرين نشست خبري خود به عنوان رييس مجلس نهم نه تنها روي خوبي به ليست اميد نشان نداد بلكه خيلي هم براي استقبال از يك روند «تعامل» مشتاق به نظر نرسيد. اما در آن سو فهرست اميد براي آخرين بار كانال گفت‌وگو را امتحان مي‌كند تا بلكه رقابت هيات رييسه مجلس با كمترين ميزان سايش انجام شود. آنها اين‌بار «تعامل تشكيل» داده‌اند تا بلكه در آخرين ساعات بتوانند با فراكسيون اصولگرايان بر سر كرسي‌هاي هيات‌رييسه به جز جايگاه رياست به نتيجه واحد برسند. اين خبري است كه الياس حضرتي، منتخب تهران در گفت‌وگو با شبكه العالم اعلام كرده و گفته: «تلاش‌مان بر اين است كه مساله رياست مجلس و هيات‌رييسه را به عنوان يك تپه كوچك پشت سر بگذاريم و سريع عبور كنيم و تبديل به كوه دماوند نشود كه پشتش گيركنيم، تبديل به دره عميق نكنيم كه اختلافاتش سال‌هاي سال دامنگير مجلس شود، به عنوان يك تپه كوچك از آن بگذريم و به حل مشكلات بزرگ‌تر برسيم.» الياس حضرتي همچنين افزوده كه در همين برنامه، «به عنوان يك گروه تعامل، براي زير مجموعه رياست مجلس نسخه‌اي مشترك به آقايان لاريجاني و عارف خواهيم داد تا هركدام رييس شدند، آن را اجرا كنند.» او البته تاكيد كرده كه «رقابت رياست بين آقايان عارف و لاريجاني حتمي است.» حضرتي افزود: «با احترام ويژه و وسيع و سنگيني كه براي لاريجاني قايل هستيم و دوستش داريم؛ تلاش ما و كلا كساني كه در ليست اميد هستند براي رياست دكتر عارف است». وي تاكيد كرده: «همه تلاش‌مان اين است كه كمترين بي‌احترامي به آقاي دكتر لاريجاني نشود. آقاي عارف اعلام كرده كه لحظه‌اي بعد از پايان رقابت چه رييس شود و چه نشود صورت آقاي دكتر لاريجاني را خواهد بوسيد و با هم رفيق خواهند شد.»»


اما روزنامه های اصولگرا با ژست پیروزی در انتخاب ریاست مجلس پا به عرصه گذاشته اند.


روزنامه جوان در گزارشی با عنوان«اصلاح‌طلبان فردا از سرليست خود مي‌گذرند » نوشت:« نشـست ديـروز فراكسيون ولايت در ساختمان قديمي مجلس حقايقي مهم را يادآوري كرد و آن هم اينكه اصلاح‌طلبان باز هم به سرليست اول خود در انتخابات مجلس شوراي اسلامي در شهر تهران پشت كرده‌اند. هرچند شمار آنها براي انتخاب يك «رئيس خودي» در مجلس شوراي اسلامي كافي نيست اما شواهد نشان مي‌دهد همان تعدادي هم كه هستند بر سر سرليست خود توافق ندارند

کلیدواژه «تعامل» برای ریاست آینده مجلس/ پشت‌پرده حمله به حوزه كماليه خرم آباد


اين در حالي است كه بنا بر گزارش خبرگزاري‌ها نزديك به 188 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه فراكسيون ولايت حضور پيدا كردند و لاريجاني را به عنوان رئيس مجلس شوراي اسلامي انتخاب كرده‌اند. حال اين سؤال به وجود مي‌آيد كه چرا خبري از اكثريت اصلاح‌طلبان نيست؟‌! شايد اين سؤال را بتوان اين گونه پاسخ داد كه برخي از اصلاح‌طلباني كه با ليست اميد وارد مجلس شوراي اسلامي شده‌اند، از آنها بريده و عملاً به طيف مقابل پيوسته‌اند! حتي گزينه بدتر اين است كه نمايندگاني كه همين حالا در فراكسيون اميد هستند، به عارف رأي نخواهند داد! اتفاقي كه عملاً شيرازه ليست اميد را از هم مي‌پاشد. به نظر مي‌آيد سناريويي كه در انتخابات مجلس خبرگان رهبري رقم خورد، به گونه‌اي ديگر در مجلس شوراي اسلامي و تعيين رئيس آن هم تكرار مي‌شود. در مجلس خبرگان آيت‌الله جنتي كه رتبه آخر را در تهران كسب كرده بود، در انتخابات داخلي مجلس با رأي خبرگان ملت به عنوان رئيس تعيين شد. فردا هم علي لاريجاني به عنوان منتخب دوم از شهر قم با راي قاطع نمايندگان ملت به عنوان رئيس مجلس شوراي اسلامي تعيين خواهد شد. چنين اتفاقي عملاً سناريوسازي‌ها و تبليغات‌هاي گسترده اصلاح‌طلبان در فضاي مجازي را باطل كرده و واقعيت را نشان مي‌دهد. »


روزنامه کیهان نیز در خبری در ستون اخبار ویژه خود با عنوان«آشفتگی و ریزش شدید در فراکسیون اصلاح‌طلبان» نوشت:« بررسی تعداد اعضای فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس دهم و ناهمراهی برخی از همان‌ها، وضعیت بغرنجی را در انتظار این فراکسیون در جریان انتخاب رئیس مجلس نشان می‌دهد.

اصلاح‌طلبان مدعی بودند 165 نفر را به مجلس فرستاده‌اند اما به هنگام تشکیل فراکسیون، این رقم به 105 نفر رسید؛ 105 نفری که به تصریح روزنامه آفتاب‌یزد در میان آنها «مرتدین سیاسی (!)، عافیت‌طلبان، بی‌تفاوت‌ها و چسبیدگان به قدرت» کم نیست. اخیرا محمدرضا تاجیک مشاور رئیس دولت اصلاحات ضمن مقاله‌ای در روزنامه اعتماد، 11‌گونه اصلاح‌طلب را که اغلب آنها در ماجرای ریاست مجلس عافیت‌طلبی و معامله‌گری پیشه کرده‌اند، فهرست کرده بود.

صادق زیبا‌کلام نیز در اظهارنظری گفته است پدیده الهه راستگو در مجلس دهم و در میان اصلاح‌طلبان ممکن است تکرار شود.

شاید با برآورد همه اینهاست که جلایی‌پور عضو افراطیون مشارکت در اصفهان گفته است: اگر عارف رأی نیاورد، نباید ناامید و عزادار شد، چرا که اصل، تشکیل خود فراکسیون امید است(!) پیش از این غلامحسین کرباسچی دبیرکل کارگزاران، اصلاح‌طلبان را از وزن‌کشی در مجلس برحذر داشته بود.

بنابر آمارهای غیررسمی فراکسیون فراگیر اصولگرایان نیز حدود 140 نفر را شامل می‌شود و با یارگیری از منفردین و مستقل‌ها پیش‌بینی می‌شود این رقم تا 170 نفر افزایش پیدا کند.

انتخابات هیئت رئیسه مجلس امروز برگزار می‌شود.

وزن‌کشی خود خواسته مدعیان اصلاحات در انتخابات ریاست مجلس خبرگان و دعوت به رأی ندادن به آیت‌الله جنتی، با ضربه‌ای شدید به این طیف از سوی خبرگان انقلابی مواجه شد.»


روزنامه قانون نیز در ستون نیشخط خود با کاریکاتور زیر به استقبال از مجلس آینده رفته است.


همچنین این روزنامه در گزارشی با عنوان« سخنراني، سفارت، حوزه و ... » با اشاره به پشت‌پرده حمله تندروها به حوزه كماليه خرم آباد می نویسد:« يك روز پس از آنكه رهبر معظم انقلاب در تهران ، خطاب به‌ جريان‌هاي خاص درباره جنجال و هياهوي بي فايده هشدار دادند، در آنسوي ايران ، گروهي به حوزه علميه خرم‌آباد حمله‌ور شدند؛ طلاب را مورد ضرب و شتم قرار دادند ، شيشه هاي مدرسه علميه را شكستند و زمينه ورود نيروهاي يگان وي‍ژه را به محل درس و بحث علوم ديني فراهم كردند.

واكنش طلاب به يك شعار!

اتفاقي كه شايد در تاريخ معاصر ايران بي‌سابقه باشد. درگيري نيروهاي به اصطلاح حزب اللهي با طلبه هاي حوزه علميه ، بعد از آن رخ داد كه طرفداران سخنران جنجالي مراسم حوزه علميه كماليه شعار «مرگ بر هاشمي » سر دادند و به‌دنبال آن عليه همسر و دختر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام شعار سر دادند. اين شعارها ابتدا واكنش يكي از مسولان حوزه علميه و سپس ديگر طلاب را در پي داشت .

اينگونه بود كه سه‌شنبه سياه خرم آباد، رقم خورد. بيش از نيم قرن بعد از آن روز ننگين و در حالي كه جمهوري اسلامي جايگزين ر‍ژيم پهلوي شده است ، بارديگر به حوزه علميه حمله‌ور مي‌شوند ؛ طلاب و روحانيون را با بيل و چوب مي زنند و شيشه هاي مدرسه علميه را مي شكنند. ناگفته نماند كه طلاب نيز واكنشي درخور نشان مي دهند و اجازه نمي دهند كه تنها قرباني اين ماجرا باشند! فيلم هاي موجود از مراسم نشان مي دهد كه طلاب نيز در مقابل هجوم نيروهاي تندرو از خود دفاع كرده اند.

بازهم مدعيان دينمداري!

طي دهه هاي گذشته ، نام حسين ا...كرم در بسياري از وقايع تنش‌آميز ديده مي شود. در بسياري از مواقعي كه نيروهاي به اصطلاح حزب اللهي با گروهي ديگر درگير مي شوند ، ردپايي نيز از ا...كرم ديده مي شود. كما اينكه واقعه خرم آباد نيز در انتهاي سخنراني حسين ا...‌كرم به وقوع پيوست. حضور او در خرم‌آباد براي به تهييج در آوردن نيروهاي محلي حزب ا... كافي بود. جريانات حزب ا... در آستانه دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي در ممانعت از ورود فائزه هاشمي به خرم‌آباد ناكام مانده بودند. در آن زمان با دخالت مردم و همچنين نيروهاي امنيتي و انتظامي شهر ، فائزه هاشمي وارد خرم‌آباد شد و در حمايت از كانديداهاي ليست اميد سخنراني كرد.»


علی ربیعی وزیر رفاه و کار نیز در یادداشتی در روزنامه ایران درباره جشنواره کن یادداشتی مرقوم نموده است! وی در این یادداشت با عنوان«چرایی شادمانی از رهاورد «کن»» نوشته:« دوتن از هنرمندان ما در «کن»، جوایز گرانقدری دریافت کردند. مثل همیشه اتفاقات بزرگ در کش و قوس‌های دیدگاه‌های متفاوت، آنچنان در هاله‌ای از ابهام و ناشناختگی و «مسأله‌شدن» فرو می‌رود که اصل قضیه و آثار مثبت آن کم‌رنگ یا محو می‌شود.

اساساً نمی‌خواهم در این نوشتار، به نقد هنری یا نقد ادبی فیلمنامه دست یازم یا درخصوص ساخت فیلم صحبت کنم، یا از محتوای فیلم سخن بگویم، قصد ندارم درباره هنر سینما یا تأثیر سینما صحبت کنم و حتی در مقوله آثار فرهنگی یک اثر و زمینه‌های مثبت‌اندیشی علاقه‌مندان به هنر سینما در فضای عمومی کشور ورود کنم. همچنین بنا ندارم بگویم اگر نگران تهاجم فرهنگی هستیم تولیدات فرهنگی و غنی‌سازی فرهنگ با گونه‌های مختلفی از این دست تولیدات، راه بی‌بدیل و اساسی است. بالاخره در این نوشتار، در پی آن نیستم که در مورد منزلت فرهنگی و تمدنی یک ملت در رقابت‌های ژئوپلتیک و تأثیر ژئوپلتیک فرهنگی در ارتقای جایگاه یک جامعه صحبت کنم.

می‌خواهم از منظر دیگری به این اتفاق بپردازم. مدت‌هاست فکر می‌کنم برای اینکه جامعه بتواند بر مشکلات خود غلبه کند، مسیرهای توسعه و پیشرفت را بپیماید و به آرزوها و آرمان‌های خود دست یابد، به روح توانستن، موفق شدن و «می‌توانیم» نیاز دارد. ما به آدم‌های بزرگ نیاز داریم. به تعبیر «رومن رولان» در رمان «جان شیفته»، به «تیره بزرگ‌جان‌های آفرینشگر... کسانی که براستی زنده‌اند و در نیروهای جاودانی سهیم هستند» محتاجیم. کسانی که موفقیت تولید می‌کنند و الگوهایی، که موفقیت آنها غرور می‌آفریند و در سایه این غرور بزرگ، افراد یک جامعه مغرورانه حس «توانستن» و «بزرگی» را تجربه می‌کنند. من بیم آن دارم که به دام بیفتیم، دام فقدان آدم‌های بزرگ از جنس فردوسی، کمال‌الملک، حسین فهمیده، مصطفی چمران، عباس بابایی، مرتضی مطهری و دیگرانی که چون جامعه بزرگ‌ستیز شود، اثری از ایشان باقی نخواهد ماند.

این روزها وقتی در اینستاگرام بچه‌های این سرزمین می‌بینم که «قاسم سلیمانی» را «لایک» می‌کنند یا درباره‌اش می‌نویسند، حالم خوب می‌شود. ما به آدم‌های بزرگ نیاز داریم تا ایرانی‌ها احساس کنند در بطن جامعه آنها آدم‌های زیادی هستند که می‌توانند بزرگی کنند. ما وظیفه داریم زمینه‌های بزرگی کردن آدمیان را فراهم کنیم. بزرگی‌های بزرگان ما باید جهان را فرابگیرد تا ما و جهانیان، ایرانیان را باور کنیم. فیلم‌ها، موسیقی‌ها، رمان‌ها، کالاها، نام‌های تجاری، مقالات دانشمندان، قهرمانی‌های ورزشکاران، داستان موفقیت‌های کارآفرینان ما باید عالمگیر شود. ما به بزرگی‌های به‌واقع بزرگ نیازمندیم.

بنابراین،ازدیدن این موفقیت هموطنانم خوشحال شدم. به اصغر فرهادی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی تبریک می‌گویم. از نگاه من، رهاورد موفقیت «کن»، تنها محدود به کسب دو جایزه یک جشنواره معتبر بین‌المللی نبود،بلکه «کن» را به عنوان نمادی از موفقیت ایرانی، آینده ایران و جوانان پرامید تلقی می‌کنم.»


روزنامه شهروند نیز به اجرای وام ده میلیونی با کاریکاتور زیر واکنش نشان داده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار