تحلیل «نیویورک تایمز»:
حضور مستشاران ایرانی و نیروهای تحت حمایت ایران در نبرد فلوجه و نقش اصلی آن ها در این نبرد باعث نگرانی جدی مقامات و رسانه های غربی شده است. نیویورک تایمز در مطلبی معتقد است که نقش اصلی ایران در نبرد فلوجه باعث محدود شدن و به حاشیه رانده شدن نقش آمریکا در این نبرد شده و ایران قدرتمندترین بازیگر خارجی در وضعیت کنونی عراق است.
کد خبر: ۲۳۷۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵ 29 May 2016


نگرانی آمریکا از نقش ایران در عملیات آزادسازی «فلوجه»حضور مستشاران ایرانی و نیروهای تحت حمایت ایران در نبرد فلوجه و نقش اصلی آن ها در این نبرد باعث نگرانی جدی مقامات و رسانه های غربی شده است. در همین زمینه، روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی معتقد است که نقش اصلی ایران در نبرد فلوجه باعث محدود شدن و به حاشیه رانده شدن نقش آمریکا در این نبرد شده و ایران قدرتمندترین بازیگر خارجی در وضعیت کنونی عراق است.

به گزارش «تابناک»، این روزنامه در مطلب خود می نویسد کماندوهای آمریکایی با همراهی نیروهای کرد در خط مقدم تهاجم علیه داعش در سوریه در پایتخت این گروه تروریستی در رقه در حال جنگیدن و مشاوره نظامی هستند؛ اما در عراق داستان کاملا متفاوتی در جریان است. در مقابل در عملیات بازپسگیری فلوجه در عراق این ایران است که با همراهی نیروهای شیعه تحت حمایت خود نقش اصلی را بازی می کند.

در حومه فلوجه، ده ها هزار نفر از سربازان عراقی، افسران پلیس و گروه های مختلف شیعه مورد حمایت ایران در حال نبرد برای بیرون راندن داعش از این شهر هستند. مشاوران ایرانی از جمله سردار قاسم سلیمانی نقش اصلی را در هدایت عملیات های زمینی برای تصرف شهر سنی نشین فلوجه بر عهده دارند.

نبرد در فلوجه به نمونه دیگری از چگونگی برخورد منافع، در عین همگرا بودن برخی منافع (نابودی داعش) ایالات متحده و ایران در عراق تبدیل شده است. هر دو می خواهند نقش اصلی را در شکست داعش برعهده داشته باشند. اما ایالات متحده ایران را متهم به سوء استفاده فرقه ای از مسئله مبارزه با داعش می کند و ایران نیز معتقد است که آمریکا در مبارزه با داعش اراده جدی ندارد.

در حالی که نبرد علیه داعش در عراق و سوریه باید به صورت همزمان در جریان باشد، اما ایالات متحده نسبت با مبارزه با داعش در این دو کشور برخوردی دوگانه دارد. در سوریه که دولت بشار اسد دشمن آمریکا است، واشنگنتن کردها را متحد خود می بیند و سعی دارد با قرار گرفتن در کنار کردها نقش اصلی را در مبارزه با داعش ایفا کند.

اما در عراق که آمریکا از دولت مرکزی این کشور پشتیبانی می کند و به ارتش عراق مشاوره و آموزش می دهد، به وسیله نقش قدرتمند ایران در این کشور محدود شده است که این به معضل بزرگی برای ایالات متحده تبدیل خواهد شد.

این روزنامه آمریکایی می نویسد: «آمریکا هزاران پرسنل نظامی در عراق را به مدت دو سال برای آموزش ارتش این کشور به کار گرفته است، اما تا حد زیادی در نبرد برای بازپسگیری فلوجه در حاشیه مانده است و این نیروهای شیعه تحت حمایت ایران هستند که نقش اصلی در نبرد فلوجه برای مبارزه با داعش را دارند».

این روزنامه آمریکایی مدعی شده که دور ماندن آمریکا از نبرد فلوجه و نقش اصلی ایران در این نبرد باعث افزایش اختلافات فرقه ای و مذهبی در عراق می شود. آمریکا به مانند نبرد برای پس گرفتن رمادی در سال گذشته، باید تلاش کند با افزایش حملات هوایی خود نقش نیروهای تحت حمایت ایران را محدود کند و به حاشیه براند.

نقش آمریکا در عراق محدود به حملات هوایی و آموزش نظامی ارتش عراق شده است اما در سوریه آمریکا در کنار حملات هوایی نیروهای ویژه خود را نیز در کنار نیروهای کرد برای مبارزه با داعش قرار دادند. این در حالی است که نیروهای ایرانی هم در عراق و هم در سوریه به صورت فعالی حضور دارند و در حال مبارزه با داعش هستند.

اگرچه آمریکایی ها تمرکز خود را برای نبرد موصل و آزاد سازی این شهر گذاشته اند اما فلوجه شهری است که می تواند کلید فتح موصل باشد و هم اکنون این کلید در اختیار ایران و نیروهای تحت حمایتش در عراق قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار