نیوزویک:
"کشورهای جهان ما، جهان زیبای ما، کاملا از ما سوء استفاده کرده اند. ... پس اگر آن ها با رفتاری دوستانه دچار نگرانی شوند، ما هم رابطه خوبی با این کشورها خواهیم داشت. اما اگر به شکل دوستانه ای دچار نگرانی باشند، این اتفاق خوبی است".
کد خبر: ۲۴۶۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹ 16 June 2016

آیا ترامپ به دنبال آغاز جنگی است که بشریت را از روی کره زمین محو می کند؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیوزویک طی گزارشی به بررسی سخنان دونالد ترامپ کاندیدای انتخابات آمریکا پرداخت.

به گزارش «انتخاب»، این نشریه آورده است:

"کشورهای جهان ما، جهان زیبای ما، کاملا از ما سوء استفاده کرده اند. ... پس اگر آن ها با رفتاری دوستانه دچار نگرانی شوند، ما هم رابطه خوبی با این کشورها خواهیم داشت. اما اگر به شکل دوستانه ای دچار نگرانی باشند، این اتفاق خوبی است".

دونالد ترامپ، کنفرانس خبری در بیسمارک، داکوتای شمالی، 26 می

" روشن است که او هیچ ایده ای از آنچه به زبان می آورد ندارد. در نتیجه نمی توانیم مطمئن باشیم کدام یک از رویکردهایی که گفته را در پیش می گیرد. اما آنچه اطمینان داریم آن است که او قادر به انجام هر کدام یا همه چیزهایی است که گفته؛ آزاد گذاشتن داعش برای حملات بیشتر، انجام حمله هسته ای، شروع جنگ زمینی. همه این ها احتمالات بارزی است که با به قدرت رسیدن ترامپ ممکن می شود."

هیلاری کلینتون، سخنرانی در سن دیگو، 2 ژوئن

یکی از مسائلی که نه فقط از سوی متخصصان که از سوی همه شهروندان نیاز به بررسی و توجه بیشتر در کارزار انتخاباتی 2016 دارد، مسئله تسلیحات هسته ای و دیگر تسلیحات کشتار جمعی است.

در واقع تمام دنیا باید به آنچه ترامپ ممکن است در صورت رئیس جمهور شدن اقدام کند، توجه نشان دهد. آیا او می تواند با یم تبادل هسته ای احمقانه زمستان هسته ای را آغاز کند که بتواند اکثر بشریت را از سراسر جهان محو کند؟ همچون آفتاب روشن است که خلق و خو و بی تجربگی ترامپ به معنای بمبی است که هر لحظه منتظر منفجر شدن است.

موضع او نه تنها درباره تسلیحات هسته ای و نقش آن ها در بهترین حالت عجیب و در بدترین حالت در حیطه حماقت و دور از عقل قرار می گیرد. نقش اصلی تسلیحات صسته ای بعد استراتژیک بازدارندگی بوده است، و حالا ترامپ آن ها را به عنوان تهدید مستقیم و ابزاری برای ترساندن دیگر کشورها در نظر گرفته و حتی داشتن آن را به کشورهای دیگر از جمله ژاپن، کره جنوبی و عربستان سعودی پیشنهاد کرده است. (هرچند در اظهارات اخیر خود از این موضع عقب نشینی کرده است).

برای چندین دهه، کشورهای پیشرو و اکثر کشورهای جهان تلاش کرده اند تعداد این تسلیحات را کنترل کرده و کاهش دهند، در جهت اعتمادسازی اقدام کنند، هشدارهای اولیه دهند و موافقت نامه هایی برای کنترل این تسلیحات انعقاد کندد تا در جهت نابودی کامل آن ها پیش روند.

این مشکل با جهالت کامل ترامپ ترکیب شده، و نه تنها شامل اکثر مسایل مهم امنیت ملی و سیاست خارجی می شود، بلکه هر چیزی جز چگونگی خواستن از دیگرن برای تامین مالی پروژه های ساخت و سازش و طرح هایی همچون "دانشگاه ترامپ" و همین طور بی ارزش انگاشتن دیگران را در بر می گیرد.

مساله مورد نگرانی دیگر خلقیات و عادت مادرزادی دروغ گویی یا اجتناب از بیان واقعیات دقیق است، که نشان از بی توجهی کامل او به واقعیت، عقلانیت و احترام به راستی و حق گویی دارد.

سخنرانی هیلاری کلینتون در 2 ژوئن بسیاری از آنجچه باید گفته شود را به زبان می آورد. او تا آنجا پیش رفت که گفت:

"نظرات دونالد ترامپ فقط متفاوت نیستند، آن ها به شکل خطرناکی نامفهومند. آن ها واقعا ایده نیستند – فقط مجموعه ای از داستان سرایی های دور از واقعی، درگیری های شخصی، و دروغ های آشکار هستند. ... او به هیچ وجه کسی نیست که اعتبار لازم برای داشتن کدهای هسته ای را داشته باشد، زیرا تصور این موضوع سخت است که دونالد ترامپ ما را وارد یک جنگ کند، فقط برای اینکه کسی باعث آزردگی روحیه حساس او شود.

ما نمی توانیم امنیت فرزندان و نوادگان خود را در دستان دونالد ترامپ قرار دهیم. ما نمی توانیم او با آمریکا قمار کند."

مشکلی که کلینتون و همه ما با آن روبرو هستیم این است که شهروندان عادی را ازخطرقرار دادن امنیتمان در دستان کسی همچون ترامپ آگاه کنیم. ترامپی که متحدان ما را تهدید کرده و دشمنان قدرتمند ما را ستوده و دستاتش روی دکمه شلیک قرار دارد.

برخی از خطرناک ترین نقل قول ها از ترامپ درباره امنیت خارجی و داخلی و موارد دیگر را در اینجا می توان یافتو در ادامه فهرستی از مجموعه ای از مواضع سیاسی ترامپ و چگونگی مقالله هیلاری با آن در سخنرانیش می آید:

"اقدام دیگری که درباره تروریست ها باید انجام شود این است که خانواده هایشان را دستگیر کنیم، وقتی این تروریست ها را گرفتید باید خانواده هایشان را هم به اسارت بگیرید. آن ها به زندگیشان اهمیت می دهند، خودتان را گول نزنید. وقتی می گویند زندگیشان برایشان اهمیت ندارد، باید سراغ خانواده هایشان بروید."

دو نالد ترامپ در فاکس و دوستان، 2 دسامبر

"پس واقعا مهم است که ترامپ حرف هایی می زند که کاملا خلاف عمیق ترین باورهای ما است. این خیلی مهم است که او دستور بدهد نظامیان ما خانواده مضنونان تروریسم را به قتل برساند. در زمان حمله برای کشتن بن لادن،، وقتی هر لحظه ارزش حیاتی داشت، نیروهای ویژه SEAL ما تمام تلاش خود را کردند تا زنان و کودکان را با امنیت از ساختمان خارج کنند. دونالد ترامپ شاید این را نتواند درک درک کند، اما این چیزی است که آن شرافت می گویند."

هیلاری کلینتون، سخنرانی سیاست خارجی، 2 ژوئن

" من فکر می کنم ناتو دیگر کارآیی ندارد. ناتو زمانی شکل گرفت که با اتجاد جماهیر شوروی روبرو بودیم، که مشخصا بزرگتر بود، بزرگتر از روسیه ای که امروز شاهدش هستیم. من نمی گویم روسیه یک تهدید نیست. ... اما ما با تهدیدهای دیگری روبرو هستیم. ما تهدید تروریسم را پیش رو داریم. و ناتو کاری درباره تروریسم انجام نمی دهدو

ناتو برای مقابله با تروریسم ساخته نشده. ناتو کشورهای مناسبی برای مقابله با تروریسم در خود ندارد. ... و آنچه می خواهم بگویم این است که ما به تنهایی سهم زیادی از هزینه های ناتو را پرداخت می کنیم. بیشترین سهم پرداختی در ناتو به عهده ما است؛ سهمی بسیار بیشتر از دیگر کشورهای عضو.

چیزی که می خواهم بگویم این است که دوره ناتو به سر آمده است. ناتو دیگر استفاده ای ندارد و هزینه بسیار سنگینی روی دست ایالات متحده گذاشته که هیچ تناسبی در مقایسه با اعضای دیگر آن ندارد. و ما باید تغییراتی در ناتو ایجاد کنیم."

دونالد ترامپ، برنامه این هفته ای بی سی، 27 مارچ

" این قدرت ائتلاف است. و این میراث خون سربازان آمریکایی است که به جنگ رفته و کشته شدند تا این پیوند را حفظ کنند، زیرا آن ها می دانستند ما با داشتن دوستان و شرکا امنیت بیشتری داریم.

حالا مسکو و پکن به شدت به کشورهای متحد ما در سراسر جهان حسادت می کنند، زیرا هیچ چیزی ندارند که با آن برابری کند. آن ها عاشق این هستند که ما رئیس جمهوری را انتخاب کنیم که این منبع قدرت را به خطر بیاندازد. اگر دونالد به مقصودش برسد، آن ها در کرملین جشن به پا می کنند. ما نمی توانیم اجازه چنین اتفاقی را بدهیم."

هیلاری کلینتون، سخنرانی سیاست خارجی، 2 ژوئن

" ببینید، سلاح هسته ای نباید گزینه اصلی باشد. اما شاید زمانی برسد که لازم باشد از آن استفاده کرد، شاید، این امکان وجود دارد."

دونالد ترامپ درباره استفاده از تسلیحات اتمی برای مبارزه با داعش در خاورمیانه و حتی اروپا، سالن سخنرانی MSNBC، 30 مارچ

"او حتی از کنار زدن گزینه استفاده از تسلیحات هسته ای علیه داعش هم اجتناب کرده، که معنایش قتل عام غیرنظامیان است."

هیلاری کلینتون، سخنرانی سیاست خارجه، 2 ژوئن

نویسنده: هری بلانسی، عضو ارشد مرکز سیاست بین الملل. دیپلمات آمریکایی با سابقه 20 سال، ئ عضو شورای سیاست گذاری وزرای خارجه هنری کیسینجر و سیروس ونس

مترجم: محمد صفری


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار