ابهام در سرنوشت پروژه سرمایه گذاری میدان فرمانداری واکنش یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بوکان را در قالب یک ن این شهرستان به همراه داشت.
کد خبر: ۲۵۱۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴ 26 June 2016
به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی از بوکان، در متن کامل نامه بشرح ذیل آمده است :
بسمه تعالی
جناب آقای دکتر خسروی
فرماندار محترم شهرستان بوکان
با سلام، احتراما معروض می دارد که ایده ی پروژه سرمایه گذاری میدان فرمانداری از پاییز 93 مطرح و اینک پس از گذشت بیش از یک و نیم سال از طرح موضوع و با جابجایی مسیرهای تاسیساتی منتهی به میدان وارد فاز جدیدی شده است.
همانطور که مستحضرید تبعات فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی، مالی و اقتصادی، حقوقی، شهرسازی و ترافیکی این پروژه ی سرمایه گذاری در چند ماه اخیر علاوه بر مردم، ذهن مدیران و تصمیم گیران دستگاه های مختلف را به خود مشغول داشته و در نهایت، عدم اجماع و اتفاق نظر عمومی منجر به بلاتکلیفی و یا ابهام در سرنوشت این پروژه شده است. حال اینجانب به عنوان یکی از بانیان طرح مذکور و به عنوان کسی که انتظار رفته است در جمع شورای شهر بوکان، بیشترین پاسخگوئی ها و مسوولیت ها را در باب تبعات ناشی از این پروژه بپذیرد، نظرات تکمیلی خود را در کمال صراحت و قبل از آن که دیر شود، جهت مزید استحضار جنابعالی و شهروندان به شرح ذیل تقدیم می نمایم:
اولا: سرنوشت پروژه های کلان شهرداری از جمله سرمایه گذاری ها، در گرو تثبیت مدیریت شهرداری بوکان است و تا وقتی موضوع شهردار بوکان تعیین تکلیف نشود، از سرپرست موقت شهرداری نمی توان انتظار گره گشایی و پاسخگویی و پیگیری لازم را داشت. به نظر اینجانب آغاز عملیات عمرانی گسترده ی این پروژه ی حساس، در میانه ی فصل عمرانی و قبل از استقرار شهردار جدید بوکان، تصمیمی بسیار پرمخاطره و با ریسک بالا خواهد بود.
ثانیا: اینجانب ایده ی پروژه ی "طرح تحول میدان فرمانداری" را در مراحل اولیه با هدف ایجاد فضائی یادمانی، هویت دهنده، خاطره انگیز و کانونی برای تعاملات اجتماعی شهروندان در مرکز شهر مطرح نمودم که متاسفانه به تدریج در فرآیند تصویب در شورای شهر از رسالت اصلی خود دور شده و شان آن به یک مجتمع تجاری، نزول پیدا کرده است، به طوری که دغدغه های اخیر شهروندان مبنی بر تجاری سازی میدان فرمانداری، تا حدودی موضوعیت پیدا کرده و در طرح کنونی از ارزش های معنوی این فضای شهری به مراتب کاسته شده است. اینجانب همانطور که بارها در جلسات مشترک شورا و شهرداری با سرمایه گذار محترم تصریح کرده ولی متاسفانه نتیجه نگرفته ام، معتقدم بدون اعمال تغییرات بنیادی در برنامه فیزیکی و کلیات و جزئیات پروژه، از جمله کاهش سطوح تجاری و افزایش سطوح خدماتی فرهنگی-هنری از قبیل سالن کوچک سینما یا نگارخانه و نمایشگاه و گالری هنرمندان، اجرای طرح کنونی حیات و ماندگاری آن را در سال های آتی تضمین نمی کند، فلذا بدون اعمال تغییرات لازم، چندان قابل دفاع نیست و حداکثر در تراز سایر مجتمع های تجاری سطح شهر قرار خواهد گرفت که این دستاورد به هیچ وجه در مقایسه با هزینه های مادی و معنوی این پروژه قابل قبول نیست.
ثالثا: بخشی از مخالفت های مدنی ماه های اخیر با پروژه مذکور، ناشی از عدم اطلاع رسانی کافی مدیریت شهری در باب این پروژه بوده است، طوری که حتی کارشناسان مرتبط هم به دلیل عدم دسترسی به اسناد و مدارک طرح مذکور، صرفا با تکیه بر استنباط های شخصی خود، پروژه را مورد نقد و ارزیابی قرار می دهند. لذا ضروری است مدیریت شهری در اسرع وقت و در فرجه ی ایجاد شده، طرح را از طبقه بندی محرمانه خارج کرده و با انتشار اسناد فراخوان، قرارداد، نقشه ها، تصاویر، فیلم و ماکت پروژه، زمینه ی نقد حرفه ای آن را توسط صاحبنظران بومی، استانی و حتی ملی فراهم نموده و پس از جمع بندی نظرات نسبت به بازنگری، اصلاح و تکمیل طرح مذکور توسط مشاور ذیصلاح اقدام نماید.
رابعا: در خصوص موارد مربوط به فرآیند فراخوان ها، واگذاری اموال عمومی، ارزیابی ها، آورده ها و حق السهم ها، آنالیز هزینه ها، کسب مجوزهای قانونی لازم، تنظیم قراردادها و سایر موارد حقوقی و اداری پروژه در طول چند ماه اخیر، باید گفت علیرغم رعایت کلیه موازین قانونی، به دلیل تازگی موضوع، هنوز در بسیاری موارد برای مدیریت شهری بوکان و بلکه سطح استان یا کشور هم ابهاماتی وجود دارد که در ادامه باید مورد تدقیق قرار گیرد. در این رابطه مخالفت قریب به اتفاق کارشناسان فنی شهرداری و حتی کارشناسان عمرانی فرمانداری با اجرای پروژه ی مذکور - که امید است دلسوزانه باشد - بسیار قابل تامل است. به باور من با تداوم مخالفت اغلب کارشناسان و حتی معاونت های شهرداری بوکان، اصرار شورای شهر بر اجرای هرچه سریع تر این پروژه در سال پایانی دوران خدمت، آن هم بدون همراهی بدنه ی کارشناسی دستگاه اجرایی شهرداری، بسیار غیرمنطقی و در عین حال ناممکن است. حقیقتا باید گفت این پروژه به سبب حساسیت موضوعی و موضعی آن، و در جهت تکامل خود و جلب اعتماد عمومی نیاز به زمان بیشتری برای بررسی و تصمیم گیری دارد.
خامسا: همان طور که مستحضرید یکی از الزامات تحقق این پروژه، احداث مجتمع پارکینگ طبقاتی در شعاع دسترسی مطلوب میدان فرمانداری است، طوری که بدون احداث پارکینگ، ماهیت پروژه زیر سوال خواهد بود. متاسفانه ظرف یک سال و نیم اخیر هنوز قطعه زمین مذکور جهت ساخت پارکینگ عمومی به تملک شهرداری در نیامده و سرنوشت آن فعلا مبهم است. لذا معتقدم شتاب زدگی در شروع عملیات میدانی پروژه و قبل از اطمینان از تخصیص و تملیک زمین مذکور، قابل توجیه نیست. حتی ارجح آن است که عملیات اجرایی پارکینگ طبقاتی به عنوان یکی از دستاوردهای ارزشمند این پروژه ی سرمایه گذاری، مقدم بر اجرای بخش تجاری میدان باشد.
سادسا: جابجایی تاسیسات زیربنایی میدان فرمانداری در طول دو ماه اخیر، گرچه هزینه بردار بوده، لکن تخلیه میدان از موانع و شریان های مزاحم تاسیساتی فرصتی است مغتنم برای هر نوع برنامه ریزی و سرمایه گذاری دقیق آتی در شعاع میدان، پس از رفع ابهامات و موانع موجود
در پایان اضافه می نماید موضوع پروژه سرمایه گذاری آتش نشانی-پارک ملت هم تقریبا مبتلا به موارد مذکور بوده و اصرار بر تخریب پارک ملت و تبدیل آن به پارکینگ و مجتمع خدماتی-تجاری به دلیل عدم صدور مجوزهای لازم توسط نهادهای ذیربط و عدم استقبال شهروندان از چنین طرح هایی، منطقی به نظر نمی رسد و نیاز به تجدیدنظر اساسی دارد.
لازم به یادآوری است همان طور که استاندار محترم بارها به اجرای سیاست "مدیریت بدون پول" در دستگاه های سطح استان اشاره کرده اند، یکی از اهداف این پروژه استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه ی عمران شهری و پروژه های عام المنفعه سطح شهر بوکان بوده است. لکن بعید است چنین مقاصدی بدون مشارکت مردم و همراهی افکار عمومی به سرانجام مطلوب برسد. لذا معتقدم اعضای شورای اسلامی شهر باید بدون بدبینی و در کمال متانت و صبوری به انتقادات شهروندان دلسوز اعم از مردم، متخصصین و مسوولین گوش فرا دهند و با شفاف سازی مسائل در جهت رفع ابهامات اقدام نموده و در عمل، برداشت های رایج مبنی بر تصمیم گیری های خودخواهانه و لجوجانه شورای شهر بر خلاف خواست عمومی را باطل نمایند.
در نهایت امیدوارم روزی فرا رسد که "توسعه همه جانبه بوکان" فارغ از سلیقه ها، جناح ها و گرایشات سیاسی و انتخاباتی، هدف غایی مردم و مسوولین قرار گرفته و مدیریت شهری با تکیه بر پایگاه اجتماعی خود موانع را مرتفع سازد؛ بدیهی است در حال حاضر ترمیم و ترفیع جایگاه اجتماعی نهاد مردمی شورای اسلامی شهر مقدم بر هر نوع فعالیت عمرانی و پروژه ی سرمایه گذاری در شهر بوکان است.
کاظم آبام
عضو شورای اسلامی شهر بوکان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار