بمباران
مراسم گرامیداشت بیست و نهمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت برگزار شد.
کد خبر: ۲۵۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ 28 June 2016
به گزارش تابناک آذربایجان غربی ،مراسم گرامیداشت بیست و نهمین سالگرد بمباران شیمیایی شهرستان مرزی سردشت با حضور جمع کثیری از اقشار مختلف مردم و میهمانان داخلی و خارجی در این شهرستان برگزار شد.

در این مراسم که در مسجد جامع این شهرستان برگزار شد، استاندار آذربایجان غربی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این بمباران گفت: بمباران شیمیایی سردشت نمونه ای از حقوق بشر آمریکایی است که همواره کشورهای غربی از آن دم می زنند.

قربانعلی سعادت افزود: استکبار با بمباران شیمایی شهر قهرمان سردشت قصد داشت تا مقاومت ملت ایران را درهم بشکند ولی متوجه شد که ملت قهرمان ایران با جانفشانی و رشادت های مثال زدنی خود به دژی تسخیر ناپذیر تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه دشمنان ایران اسلامی باید به این نکته توجه داشته باشند که ایران اسلامی، افغانستان یا عراق نیست، اضافه کرد: در جمهوری اسلامی ایران بر خلاف تصور غلط دشمنان، قومیت و مذهب تهدید به شمار نمی رود بلکه یک نوع فرصت ارزشمند است که تاکنون در کشور ما در راستای وحدت و توسعه از آن استفاده شده است.

وی با بیان برخی مشکلات جانبازان شیمیایی این شهرستان نیز گفت: پرونده مصدومان شیمیایی این شهرستان هم اکنون در دست بررسی است و مسئولان تمامی سعی خود را به کار خواهند بست تا در این زمینه حقی از کسی ضایع نشود.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر توجه دولت به آبادانی و عمران و ایجاد اشتغال در مناطق مرزی از جمله شهرستان سردشت افزود: پس از ماه مبارک رمضان عملیات احداث جاده سردشت به بوکان آغاز خواهد شد که اجرای این طرح نقش مهمی در توسعه و پیشرفت این شهرستان خواهد داشت.

وی گفت: برای ساماندهی مبادلات مرزی نیز برنامه ریزی های لازم انجام گرفته تا ضمن حفظ عزت مرزنشینان، زمینه اشتغال پایدار آنها نیز فراهم شود.

سعادت همچنین از ایجاد موزه شیمیایی در سردشت خبر داد و گفت: با احداث این موزه سعی خواهد شد مظلومیت مردم بی دفاع شهرستان سردشت به جهانیان نشان داده شود.

در ادامه این مراسم نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز باز شدن مرزهای این شهرستان و تجهیز کلینیک مصدومان شیمیایی را اولویت شهرستان سردشت عنوان کرد.

رسول خضری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی سردشت گفت: اگر جنایت صدام در بمباران شیمیایی سردشت از سوی مجامع بین المللی محکوم می شد، حادثه حلبچه هرگز روی نمی داد.

وی افزود: اعتبارات تجهیز کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت از محل اعتبارات نهاد رهبری تامین شده است که این اعتبار در صورت خروج اداره بنیاد شهید از ساختمان کلینیک قابل تخصیص خواهد بود.

در ادامه این مراسم، وزیر انفال و شهیدان اقلیم کردستان عراق نیز گفت: بمباران شیمیایی سردشت در ادامه سلسله نسل کشی کردهای عراق بود

محمود حاجی صالح اظهار کرد: تلاش زیادی کردیم تا پروسه شکایت قربانیان بمباران شیمیایی سردشت در دادگاه سران رژیم بعث به ویژه صدام و علی حسن مجید وزیر دفاع وقت صدام به نتیجه برسد که با توجه به اینکه سردشت در کشور عراق قرار ندارد، این مهم به نتیجه نرسید.

وی در پایان این مراسم با اهدای هدایایی از تلاش های استاندار آذربایجان غربی در ایجاد تعامل و نزدیکی بین دو کشور قدردانی کرد.

در این مراسم همچنین پیام های وزیر امور خارجه، رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی و میکروبی نیز قرائت شد.

در این مراسم فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی، فرماندار و امام جمعه سردشت و خانواده شهدا و جانبازان شیمیایی این شهرستان نیز حضور داشتند.

هفتم تیر 1366 رژیم بعثی عراق با استفاده از بمب های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه 119 نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفته و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات منفی بسیاری به وجود آورد و این شهر اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته ای هیروشیما نامیده شد.

شهرستان سردشت با 111 هزار نفر جمعیت در 250 کیلومتری مرکز استان آذربایجان غربی و هم مرز با کشور عراق واقع شده است.

انتهای پیام/م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار