تحلیل رسانه اروپایی از درگیری‌های اخیر در غرب کشور؛
گروهک دموکرات با این میزان و سطح نیرو، توانایی تسخیر و حفظ سرزمین و یا حتی تلفات گسترده به نیروهای نظامی ایران را ندارد؛ آن‌ها واقعا قادر به ایجاد مشکل برای دولت ایران نیستند، چون تقریباً در دو دهه اخیر، نه تجربه درگیری نظامی را داشته‌اند و نه حتی آموزش نظامی بسیار ساده‌ای را گذرانده‌اند
کد خبر: ۲۵۳۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۷ 01 July 2016
عصر روز جمعه (چهارم تیر)، شماری از نیروهای گروهک ضد انقلاب دموکرات برای انجام اقدامات تروریستی و تبلیغاتی، وارد یکی از روستاهای مهاباد شدند که شناسایی گشتند و نیروهای سپاه با آن‌ها درگیر شد. در همین زمینه، بنا بر اطلاعیه سپاه، ۹ تن از تروریست‌ها کشته شدند و سه نفر از رزمندگان سپاه نیز به شهادت رسیدند. 

به گزارش «تابناک»، در اطلاعیه سپاه آمده است: «به دنبال اقدامات ضدانقلاب و درخواست‌های مکرر مردم منطقه مبنی بر مقابله نظام جمهوری اسلامی ایران با آنان، رزمندگان سپاه اسلام اعم از پیشمرگان کرد مسلمان، بسیجیان و پاسداران با پشتیبانی مردمی نسبت به تعقیب و برخورد با عوامل ناامن کننده اقدام کردند و در این راستا توانستند دو تیم تروریستی را با تعقیب و گریز و اقدامات اطلاعاتی در منطقه اشنویه متلاشی کرده و ۹ نفر از این اشرار را به هلاکت برسانند». 

این اطلاعیه می‌افزاید: «در ‌عملیات‌های رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا، دو تن از رزمندگان بومی منطقه به فیض شهادت نائل شده و همچنین تجهیزات و امکانات مربوط به تروریست‌ها که برای ناامنی و شرارت در داخل کشور قصد به کارگیری آن‌ها را داشتند، در اختیار رزمندگان سپاه اسلام قرار گرفت». 

با این حال، بسیاری از رسانه‌های خارجی، این درگیری‌ها را آغازی بر موج جدیدی از ناامنی‌ها و درگیری‌ها در نوار مرزی کشور قلمداد کردند و با جوسازی‌های متعدد و مداوم، سعی در ناامن جلوه دادن ایران داشته‌اند. 

در همین زمینه، «رادیو آزاد اروپا» در مطلبی با نام «چه چیزی پشت درگیری ناگهانی در شمال غرب ایران است؟» به این مسأله پرداخته است. در این مطلب آمده است: عملیات نظامی گروهک دموکرات در راستای مقابله با جمهوری اسلامی ایران از ۱۹۸۹ آغاز شد، ولی این گروه که اکثر نیرو‌هایش در شمال عراق مستقرند، در سال ۱۹۹۷ آتش بس اعلام کردند. 

درگیری‌های اخیر نیز به دنبال صدور یک اعلامیه توسط «مصطفی هجری» یکی از سرکردگان این گروهک که خواستار مقابله با جمهوری اسلامی شد، آغاز گردید. 

«رستم جهانگیری» یکی دیگر از سرکردگان این گروه تروریستی گفت: «ما در حال تلاش برای راه اندازی یک جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم. 

رادیو آزاد اروپا در پاسخ به اینکه آیا اقدامات اخیر این گروهک تهدیدی واقعی برای ایران است یا خیر، می‌گوید: «به رغم ادعای رهبران این گروهک در مورد قدرت این گروه و پشتیبانی در میان کردهای ایرانی، تحلیلگران با این ادعا موافق نیستند، چراکه آن‌ها قابلیت تبدیل به یک تهدید نظامی جدی در مقابل ایران را ندارند». 

«کامران متین»، استاد ارشد روابط بین الملل در دانشگاه «ساسکس» نیز می‌گوید: «گروهک دموکرات با این میزان و سطح نیرو، توانایی تسخیر و حفظ سرزمین و یا حتی تلفات گسترده به نیروهای نظامی ایران را ندارد؛ آن‌ها واقعا قادر به ایجاد مشکل برای دولت ایران نیستند، چون تقریبا در دو دهه اخیر نه تجربه درگیری نظامی را داشته‌اند و نه حتی آموزش نظامی بسیار ساده‌ای را گذرانده‌اند». 

برخی تحلیلگران و کار‌شناسان نیز معتقدند، آغاز این درگیری‌ها با هدف گشودن یک جبهه جدیدی از درگیری‌های داخلی در ایران و معطوف کردن توجه ایران از سوریه و عراق به مرزهای خود بوده است. 

با این حال در این مطلب آمده است که این درگیری‌ها و ناامنی‌ها تأثیری بر پیگیری اقدامات از سوی ایران در منطقه ندارد. 

در ‌‌نهایت اینکه دولت‌های عراق، ایالات متحده و ترکیه چه واکنشی نشان دهند مهم است. احزاب کرد عراقی نیز به دلیل وابستگی استراتژیک خود به ایران بعید است که به این گروهک برای ادامه عملیات‌های خود در ایران برای مدتی طولانی اجازه دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار