محسن رضایی در نگاه یک:
وی تاکید کرد: ارتش تلویزیون را گرفته بود اما آقای اردوغان که چهره تبلیغاتی است و چندین شبکه تلویزیونی دارد، از مردم خواست تا به خیابان ها بیایند و در مسجدها اینها سازماندهی شدند و به خیابان آمدند و کودتا شکست خورد؛ مدلی که در انقلاب اسلامی نیز شاهد بودیم.
کد خبر: ۲۶۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶ 17 July 2016
محسن رضایی در برنامه «نگاه یک» درباره کودتای نظامی در ترکیه، ضمن محکوم کردن این حادثه گفت: جمهوری اسلامی بر اساس اصول خاصی روابطش رو تنظیم کرده و با هرگونه کودتا مخالف هستیم و آن را محکوم می کنیم. اصولاً کشور ترکیه، کشور کودتا است، یعنی از 1960 تاکنون پنج کودتا رخ داده و  به طور متوسط هر یازده سال یک کودتا رخ داده است. دو کودتا بخش هایی از ارتش فعال بوده‌اند و سه کودتا ارتش تمام قد بود.

به گزارش «تابناک»؛ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در کودتای اخیر نیز بخشی از ارتش فعال بودند. بخشی از نیروهای زمینی، هوایی، ژاندارمری و پلیس در این کودتا فعال بودند و یک گروه از نظامیان بازنشسته ترکیه نیز به کودتاچیان پیوستند.

رضایی تاکید کرد: تا ساعت سه بامداد اکثر کشورها موضع بینابینی گرفتند، به جز ایران و با اندکی فاصله، قطر. از ساعت سه بامداد که اوباما موضع گیری کرد و سایر کشورها موضع گیری کردند، مقطعی بود که مشخص شده بود کودتا احتمالاً شکست خواهد خورد.

وی ادامه: ارتش  تمامی مناطق حساس از جمله تلویزیون را گرفته بود اما آقای اردوغان که چهره تبلیغاتی است و چندین شبکه تلویزیونی دارد، از مردم خواست تا به خیابان ها بیایند و در مسجدها اینها سازماندهی شدند و به خیابان آمدند و کودتا شکست خورد؛ مدلی که در انقلاب اسلامی نیز شاهد بودیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: آقای اردوغان مسائل را شخصی کرده بود و ایشان دوستانش مثل عبدالله گل و داود اغلو را نیز تسویه کرده بود اما در این ماجرا یک وفاق ملی رخ داد و علاوه بر اینها، احزاب مخالف و رقیب دولت نیز از دولت حمایت کردند و با کودتا مخالفت کردند.

رضایی نقش مردم را در شکست کودتا بسیار موثر خواند و گفت: فقط مردم هستند که می‌توانند ساختار سیاسی را حفظ کنند و تبلور حضور مردم را نیز بیش از هرجا در ایران می‌‍‌بینیم. آقای اردوغان اگر فاصله بیشتری از مردم گرفته بود، شاید کودتاچیان موفق می‌شدند.

وی درباره اینکه علت وقوع کودتا جیست؟، گفت: علت نخست، اسلام گرایی دولت و لاییک بودن ارتش ترکیه است که یک تناقض به وجود آورده است. علت دیگر تغییر رفتار اردوغان در چند سال اخیر و درگیر کردن ارتش در مناطق مختلف است که ارتش را خسته کرد. در بیرون از کشور نیز سیاست خارجی سردرگمی داشت. تلاش اردوغان برای تبدیل به قدرت مطلق نیز در در وقوع این کودتا موثر بود. ارتش از وضعیت فعلی راضی نیست و شما شاهد بودید که آن بخش از بدنه ارتش که با کودتاچیان همراه نبود، چند ساعت سکوت کرده بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نقش کشورهای منطقه در وقوع کودتا نیز گفت: تا ساعت سه بامداد بی بی سی انگلیسی و العربیه در حال حمایت از کودتاچیان بودند.

رضایی درباره علت وقوع حوادث تروریستی در فرانسه، ترکیه و آمریکا گفت: وقتی کنترل از روی گروه‌های چریکی برداشته می‌شود، اینها به مادرشان بازمی‌گردند. اما چرا این حملات مکرراً در فرانسه رخ می‌دهد؟ من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها فرانسه در زمینه تروریسم تنها گذاشته‌اند، در غیر این صورت با توجه به اینکه اطلاعات در این زمینه دارند، می‌توانند فرانسه را آگاه کنند.

وی درباره تحرکات عربستان علیه ایران گفت: عربستان در پاکستان یک پایگاه راه اندازی کرده و رسماً در حال برنامه ریزی برای ایجاد بحران در مرزهای ایران است. عربستان به گروه های تروریستی مثل پژاک، کومله و دموکرات کمک های مالی وسیع می‌کند و از آنها خواسته در مرزهای ایران حملات انجام دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار