وزیر کشور گفت: اقتصاد مقاومتی از نظر عقلی، سیاسی و شرعی کاملاً ضرورت دارد و باید برای تحقق آن از ظرفیت‌های داخلی بهره برد.
کد خبر: ۲۶۸۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵ 29 July 2016
وزیر کشور گفت: اقتصاد مقاومتی از نظر عقلی، سیاسی و شرعی کاملاً ضرورت دارد و باید برای تحقق آن از ظرفیت‌های داخلی بهره برد.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان بیان کرد: در حال حاضر، ریل‌گذاری جدیدی در کشورصورت گرفته است و از یک رویکرد به رویکرد دیگری در حال انتقال هستیم. این تغییر، قوانین، گفتمان و فضای افکار عمومی خاص خود را می‌ طلبد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یک اراده ملی شکل گرفته است. در طول انقلاب نگاه‌های اقتصادی مختلفی را داشته‌ایم و هرکدام موافق و مخالف‌های خود را داشته‌اند.

رحمانی فضلی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: در حال حاضر این مقوله به عنوان الگوی مورد قبول رهبر، علما و اهل فن است و در کشور کسی مخالف آن نیست و چنانچه اختلافی وجود دارد، در اولویت‌های آن است.

وزیر کشور ادامه داد: بعد از توفیقاتی که در حوزه منطقه‌ای و داخلی داشته‌ایم، ثبات اقتصادی اولویت ماست.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شاخص‌های کلان اقتصادی دارای ثبات هستیم و همه این موفقیت‌ها بستر و زمینه هستند و تا تلاش و کوشش نکنیم به موفقیت اصلی نخواهیم رسید.

رحمانی فضلی اظهار کرد: امر اقتصاد مقاومتی از نظر عقلی، سیاسی و شرعی کاملاً ضرورت دارد و مورد قبول است. در این راستا باید از ظرفیت‌های داخلی استفاده کرد.

وزیر کشور با تاکید بر این که هیچ کشوری نتوانسته بدون استفاده از منابع داخلی به توسعه برسد، تصریح کرد: گزارش‌هایی که از استان شده است نوید بهبود وضعیت آن است و نشان می‌دهد گام بلندی برداشته شده است. در حال حاضر طرح‌هایی که نتوانسته‌اند به سودآوری برسند به رونق دست یافته‌اند و همه این شرایط اولیه از اولویت‌های نزدیک ماست.

وی با بیان اینکه شاخص ۲۴ گانه مقام معظم رهبری منشور کاری ماست و باید طبق آن پیش رویم، افزود: هم اکنون در ابتدای مسیر هستیم و باید تلاش کنیم که جلو برویم  و البته در این راستا باید مشارکت مردم را جدی بگیریم چرا که همه مردم باید از اقتصاد مقاومتی سهم و سود داشته باشند.

رحمانی فضلی با بیان این که از صرفه‌جویی مصرف آب تا مگاپروژه‌ها تماماً اقتصاد مقاومتی هستند، افزود: ما از سطح خانه روستایی تا بین‌المللی نیازمند مشارکت هستیم و به خاطر سرعت بالای علم و تغییر نیاز بازارهای جهانی ناگزیریم در لبه دانش حرکت کنیم و همه ما باید با هم عمل کنیم. طرح‌های زیادی داشته‌ایم اما در اجرای آنها موفق نبوده‌ایم چراکه درک و فهم درستی از آن نداشته‌ایم.

وزیر کشور اضافه کرد: در همین راستا ابتدا باید مدیران را آموزش دهیم که چگونه می‌توانند خلق ثروت کنند و سپس باید خلاقیت‌ها را تکثیر و ترویج داد. همچنین باید آن را در همه جا رسوخ دهیم.

وی با بیان این که جرأت شکستن باورهای رسوخ شده، اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: هر کس ایده‌ای داشته باشد به آن گوش می‌دهیم. ممکن است رشد اقتصادی از یک به ۸ برسد اما اقتصاد مقاومتی یعنی داشتن سهم و سود.

رحمانی فضلی بیان کرد: روستا جایی است که نیاز به توجه دارد. باید همه خلاقیت‌های روستایی را جمع و بارور کنیم و به حوزه تولید ببریم.

وی گفت: هم‌اکنون در حوزه روستایی سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده است. باید کاری کنیم روستاها روی پای خود بمانند و این همان عدالت‌محوری است.

وزیر کشور با بیان اینکه دولت و خزانه آن پاسخگوی اقتصاد مقاومتی است و رشد جهشی نخواهد بود و همه موظفیم اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم اما با این اعتبارهای خرد امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: در جامعه باید بگردیم و روش پول درآوردن را بیابیم. هر پروژه‌ای که در شهرستان‌ها است باید به دقت پیگیری شود.

وی با بیان این که پیگیر احداث منطقه ویژه هستیم که سریع‌تر راه بیفتد، افزود: باید سیاست‌های کلان را بنویسیم و به استان‌ها ابلاغ کنیم تا خود راه بیفتند. همچنین می‌بایست به فکر ایجاد رقابت باشیم.

وزیر کشور با تاکید بر این که سرمایه‌گذاری یک منظومه است که با خود تحرک می‌آورد، یادآورشد: به خاطر سرمایه‌گذار می‌توانیم سهم بازار را داشته و از دانش روز استفاده کنیم. هم اکنون بازارها سهم به سهم شده‌اند و قدرت رقابت ما پایین است اما ما دارای هوش، ذکاوت و اراده هستیم و باید سرمایه‌گذار وارد کنیم که این مهم تنها با ایجاد فضا برای سرمایه‌گذار محقق خواهد شد.

رحمانی فضلی اظهار کرد: در اجرای کارهای کلان باید سریعاً مجوز آن فراهم شود و شرایطی را ایجاد کنیم که سرمایه‌گذار جذب شود که در این راستا آموزش و پرورش نباید سهم داشته باشد.

وی با انتقاد از وضعیت دانشگاه لرستان گفت: الگو و طرح این دانشگاه کجاست؟ چرا دانشجویان ۳ ماه باید در خانه بیکار بمانند؟ آنان باید وارد بازارکار شده و مورد کارآموزی قرار بگیرند.

وزیر کشور با اشاره به این که باید وقتی وارد استان می‌شویم، همگی بدانند که اقتصاد مقاومتی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: در همین راستا همگی باید پای کار بیایند. امید می رود که استان مدال افتخار اقتصاد مقاومتی را به سینه خود بزند.

رحمانی فضلی در پایان عالیخانی را که یکی از کارآفرینان لرستانی در حوزه تولیدات کشاورزی و زنبورداری است، به عنوان فرد خلاق، مبتکر و دلسوز اعلام کرد و بانک ملی را نیز حوزه برتر معرفی کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار