متن کامل اسناد مربوط به نقش عربستان در 11 سپتامبر ـ بخش هشتم؛
برخی شواهد، نشان از حمایت دولت عربستان از تروریست‌ها، از طریق سازمان‌های خیریه دارد. بنیاد خیریه «ام القرا» که در عربستان مستقر است، سازمان غیر دولتی اسلامی‌ است که با اقدامات تروریستی مرتبط است... اف‌بی‌آی بر این باور است که هم مسجد تیمیه در لس‌آنجلس، و هم مرکز اسلامی سن‌دیگو، مشغول پول‌شویی‌ هستند.
کد خبر: ۲۶۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳ 29 July 2016
چگونه عربستان در پوشش بنیادهای خیریه، تروریست پرورش می‌دهد؟پس از مدت ها بحث و کشمکش، مجلس نمایندگان آمریکا، سرانجام دو هفته پیش رأی به انتشار اسناد محرمانه مربوط به حادثه 11 سپتامبر داد که در آن، به نقش اتباع سعودی و دولت عربستان در این حادثه اشاره شده است؛ هرچند طی روزهای اخیر، عربستان سعودی با استفاده از فضای رسانه ای تلاش کرده در این ماجرا از خود سلب مسئولیت کند، مرور این اسناد، دربردارنده نکات قابل توجهی است.

به گزارش «تابناک»، اسناد «28 صفحه» در حالی دو هفته پیش رسماً انتشار یافت که دولت سعودی همچنان مدعی است این اسناد، هیچ دلالتی بر نقش این کشور در واقعه 11 سپتامبر ندارد. سعودی ها حتی پا را فراتر گذاشته و در این زمینه به ایران اتهاماتی زده اند؛ بنابراین، «تابناک» تصمیم گرفته در چند بخش متوالی، متن کامل اسناد مذکور را ترجمه کرده و در اختیار مخاطبین گذارد.

در ادامه، بخش هشتم از اسناد «28 صفحه» را می خوانید. گفتنی است، بخش های مهمی از این اسناد، توسط کمیته مسئول در آمریکا پیش از انتشار سیاه شده و قابل خواندن نیست. این بخش ها در متن با نقطه چین مشخص شده است:


مأموری که پیش‌نویس گزارش فینیکس را تهیه کرده بود در جلسه شهادتش در مقابل کمیته مشترک،‌ ابراز داشت:

«در جهان پس از 11 سپتامبر، من به عقب بازگشتم و این اتفاق را به عنوان تمرینی و مشقی‌ برای عملیات تروریستی 11 سپتامبر دیدم. این امر هم اکنون در حال بررسی است.

پس از 11 سپتامبر 2001، القادحین .......... (ادامه پاراگراف به طور کامل سیاه شده است)».

مأمور اف‌بی‌آی در فینیکس طی مصاحبه‌ها اظهار داشت که «القادحین» در آمریکا به تحصیل مشغول بوده و منبع درآمد مشخصی نداشته است. وی به طور مرتب با مقامات سعودی در آمریکا در ارتباط بوده و در امور مربوط به جامعه سعودی‌ها در آمریکا، فعال بوده است. وی مدیر یک «کلوپ سعودی»‌ در فینیکس بوده و به دانشجویان عربستانی آن منطقه کمک می‌رسانده است. بنا بر اطلاعات اف‌بی‌آی، وی از مقامات سعودی کمک مالی دریافت می‌کرده است.

در گزارش اف‌بی‌آی، دلایل دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است افرادی از دولت سعودی به شبکه‌های تروریستی کمک کرده باشند. برای نمونه، اف‌بی‌آی مسجد «ابن تیمیه» در «کالور سیتی» را، چه قبل و چه بعد از 11 سپتامبر، محلی برای انجام اقدامات افراط‌گرایانه تشخیص داده بود. پیش از حملات 11 سپتامبر، برخی از افراد مورد بازرسی قرار گرفته از سوی تیم تحقیق «سن دیگو»، ارتباطات نزدیکی با مسجد مذکور داشتند. بر اساس مصاحبه‌ها و بررسی‌ گزارش‌های اف‌بی‌آی، مأمور پلیس «سن دیه گو» در آن زمان بر این باور بوده که این افراد در مسجد مذکور، در حال پول‌شویی، اول برای نهادهای غیرانتفاعی در سومالی و بعد برای افراد و گروه‌های مرتبط با «اسامه بن‌ لادن» هستند.

اف‌بی‌آی بر این باور است که هم مسجد تیمیه در لس‌آنجلس، و هم مرکز اسلامی سن‌دیگو، مشغول پول‌شویی‌ هستند. 

بنا گفته‌های مأمور پیشین اف‌بی‌آی در سن دیه گو که پیش از این در این تحقیقات همکاری داشته، این طرح و شیوه عمل، دولت عربستان را قادر می‌سازد تا به طور غیر مستقیم و مخفی، بودجه القاعده را تأمین کند. در 9 اکتبر سال 2002، این مأمور سابق، طی شهادتش در مقابل کمیته تحقیق، در خصوص احتمال پول‌شویی صحبت کرد و گفت:

«گمان من بر این است که سعودی‌ها تا حدی در این امر نقش دارند و احتمالاً 70 تا 80 درصد جمعیت عربستان سعودی از اسامه بن لادن حمایت می‌کنند».

علاوه بر این، برخی شواهد، نشان از حمایت دولت عربستان از تروریست‌ها، از طریق سازمان‌های خیریه دارد. بنیاد خیریه «ام القرا» که در عربستان مستقر است، سازمان غیر دولتی اسلامی‌ است که با اقدامات تروریستی مرتبط است. بنا به گزارش تروریسم، منتشر شده از سوی اطلاعات وزارت دفاع در سال 2002 میلادی، فعالیت‌های صورت گرفته در «ام القرا» که مرتبط با تروریسم‌اند، عبارتند از: انتقال‌ مشکوک وجه، جعل سند، ایجاد اشتغال برای مظنونان تروریستی تحت تعقیب،‌ تأمین مالی سفر جوانان برای شرکت در آموزش‌های جهادی. گزارش وزارت دفاع حاکی از آن است که از سال 2001 میلادی به این سو، رابطان بنیاد خیریه اسلامی «ام القرا»،‌ بیش از 330 هزار دلار وجه نقد که از سفارتخانه‌های سعودی در شرق دور دریافت کرده‌اند را منتقل نموده‌اند. در ژانویه سال 2002،‌ «یاسر سید محمد» به تایلند سفر کرده تا نزدیک به 20 هزار دلار وجه نقد از سفارت سعودی‌ها در بانکوک دریافت کند.

همچنین، در اوایل نوامبر سال 2001 میلادی،‌ دستیار شخصی مدیر مرکز مذکور، به کوالالامپور سفر کرد تا در نشستی در سفارتخانه عربستان در مالزی، شرکت کند. بنا به گزارش وزارت دفاع، وی با ده‌ها هزار دلار پول نقد به آمریکا بازگشت.

مقامات سیا، ‌اف‌بی‌آی و نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا، همگی در خصوص ارتباطات بنیاد «الحرمین» با دولت سعودی و اقدامات تروریستی ابراز نگرانی کرده‌اند. بنا به جوابیه‌ 18 نوامبر 2002 اف‌بی‌آی،‌ بنیاد اسلامی «الحرمین» ارتباطاتی آشکار با دولت سعودی دارد. همچنین،‌ گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی حاکی از آن است که بنیاد مذکور از القاعده حمایت مالی و لجستیکی می‌کند. بنیاد الحرمین، در سال 1993 میلادی، دفتر خودش در آمریکا را در «اشلند» ایالت اورگان بنا نهاد و از آن زمان، تقریباً 700 هزار دلار از دفاتر مرکزی واقع در عربستان سعودی، دریافت کرده است. بنیاد الحرمین متمایل بود تا امام جماعت مسجدی در کالیفرنیا، که توسط «البیومی» اداره می‌شد، را منصوب کند.

علاوه بر این، وکیل حقوقی وزارت خزانه‌داری از فعالیت‌های بنیاد الحرمین ابراز نگرانی کرد. وی گفت که این بنیاد بزرگترین بنیاد خیریه در جهان اسلام است و نامش مترادف با خیریه. مدیران این بنیاد از اعضای خاندان سلطنتی سعودی هستند؛ حامیان مالی اصلی این بنیاد، از اعضای خاندان سعودی‌اند، ما خیلی اطلاعات زیادی از مراکز اصلی و عمده این بنیاد نداریم و نمی‌دانیم که آیا آنها به طور آگاهانه از اقدامات القاعده حمایت می‌کنند یا نه. شواهدی در دست است که نشان می‌دهد برخی از دفاتر این بنیاد، با افراط‌گرایان اسلامگرا، ارتباطات چشمگیری دارند.

مقامات سیا اخیراً عنوان کردند که در تحقیقاتشان از بنیاد الحرمین به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند. آنها اعلام کردند که یک سال پیش، گزارش‌هایی مبنی بر ارتباطات نزدیک دفاتر و شعب بنیاد الحرمین با القاعده وجود داشت. طی سال گذشته ما اطلاعاتمان از فعالیت‌های آنها را افزایش دادیم. بنا به یافته‌های ما، مدیر دفتر مرکزی این بنیاد در حمایت از تروریسم نقش دارد؛ همچنین این امر تردید‌هایی را در خصوص اقدامات و فعالیت‌های شاهزاده نایف برانگیخته است.

فرد مورد بازجویی اف‌بی‌آی، در ارتباط نزدیک با یکی از اعضای خاندان آل سعود است. با اینکه وی دیگر در آمریکا اقامت ندارد، ولی هنوز تحت نظر و تحقیقات اف‌بی‌آی می‌باشد. اف‌بی‌‌آی تحقیقاتی را از .......... کلید زده که یکی از کاکنان خط هواپیمایی سعودی است. در 1999 پس از دریافت اطلاعاتی .......... که ابو زبیده،‌ دستیار و معاون بن‌لادن، با شماره‌ تلفنی متعلق به .......... در پورتلند در تماس بوده است. در ماه می 2001 میلادی،‌ دو نفر در بحرین دستگیر شدند و بعدها اعتراف کردند که قصد داشته‌اند تأسیسات آمریکا در عربستان را منفجر کنند. یکی از آنها گذرنامه‌ای داشت که به یکی از .......... صادرشده بود. علاوه بر این،‌ دفتر اف‌بی‌آی در فینیکس، گزارشی را دریافت کرد که .......... در 1999 در حال بررسی امنیت پرواز و بازرسی‌ها، در مرزهای جنوب غربی آمریکا بوده و در خصوص امکان نفوذ افراد به خاک آمریکا بحث می‌کرده است.

اف‌بی‌آی اطلاعاتی را به دست آورده که نشان می‌دهد .......... روابط بسیار نزدیکی با یکی از شاهزاده‌های سعودی دارد و در بسیاری از سفرها و حتی سفر به آمریکا وی را همراهی می‌کرده است. بنا به گزارش اف‌بی‌آی، .......... به تازگی در زندان گوانتانامو مورد بازجویی قرار گرفته است. وی به مأموران اف‌بی‌آی گفته که با کار در خط هواپیمایی عربستان، درآمد آنچنانی نداشته است و منبع دیگر درآمدش یکی از شاهزاده‌های سعودی به نام «خالد البندر» بوده است. او اظهار داشته که کارهای مختلف برای این شاهزاده انجام می‌داده از جمله از مادربزرگ وی مراقبت و نگهداری می‌کرده است. مأموران اف‌بی‌آی در دفتر پورتلند نسبت به .......... و دیگران ابراز نگرانی کرده‌اند؛ چرا که در پوشش کارکنان خط هواپیمایی عربستان قادر بوده‌اند که به داخل و یا خارج از آمریکا سلاح منتقل کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار