نخستین جلسه خانه احزاب ایران عصر امروز در ساختمان جدید این تشکل صنفی سیاسی و با حضور معاون سیاسی وزارت کشور و جمعی از دبیران کل احزاب کشور برگزار شد.
کد خبر: ۲۸۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۳ 29 August 2016

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری طی سخنانی با بیان اینکه اهمیت احزاب از صدر اسلام مطرح بوده است، گفت: اینکه ما بخواهیم بعد از 37 سال که از انقلاب می گذرد تحزب را در کشور اثبات کنیم جای تعجب دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم که همه ما حزب اللهی باشیم و در مسیر درست و خدایی حرکت کنیم.

کواکبیان در پایان سخنانش با بیان اینکه افتتاح محل جدید خانه احزاب در آخرین روز از هفته دولت اقدام گرانقدری است، اظهار کرد: ما از سال 79 که خانه احزاب تعطیل شد آرزوی فرا رسیدن چنین روزی در سر داشتیم.

در ادامه حسن غفوری فرد عضو حزب موتلفه اسلامی و رییس سابق خانه احزاب طی سخنانی با گرامی‌داشت سالگرد شهادت رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت در سخنانی اظهار کرد: امیدوارم که خانه احزاب در جهت اهداف اصلی‌اش که کمک به تحزب و تقویت آن در کشور است موفق باشد و این تشکل بتواند شرایط احزاب را به مسئولان توضیح دهد.

وی ادامه داد: تخصیص ساختمانی به خانه احزاب در سال 79 که این تشکل آغاز به کار کرد جزو آرزوهای ما بود که در این زمینه تلاش های اعضای هیات رییسه خانه احزاب و شورای مرکزی آن قابل توجه و تقدیر است و همچنین باید در این زمینه از وزارت کشور و معاونت هایش نیز تشکر و قدردانی انجام داد که با انگیزه به دنبال راه اندازی مجدد خانه احزاب بودند تا همه جناح ها در کنار یکدیگر قرار گیرند و هیچ جناحی به دنبال حذف جناح دیگری نباشد.

غفوری فرد با اشاره به خاطره روزهای نخست تاسیس خانه احزاب در دولت هفتم، اظهار کرد: خانه احزاب در شرایطی تاسیس شد که دولت اصلاحات بر سر کار بود و بین احزاب نیز تنش های بسیاری به وجود می آمد و در واقع خانه احزاب تشکیل شد تا نشان دهد که یک تریبون آزاد است برای اینکه احزاب و گروه ها نظر خودشان را در آن بیان کنند تا از شدت تنش ها کاسته شود و طرفین جناح های سیاسی از مواضع یکدیگر آگاهی و شناخت بیشتری پیدا کنند تا همگی در چارچوب قانون اساسی و رعایت اصل ولایت فقیه عمل کنند.

این عضو حزب موتلفه اسلامی با اشاره به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر اظهار کرد: اوج فعالیت احزاب در دوران انتخابات است که در واقع به بالاتر بردن مشارکت مردم منجر می شود که این خود باید یکی از مهم ترین اهداف احزاب باشد به ویژه که افزایش میزان مشارکت مطالبه رهبری نیز است و در انتخابات گذشته نیز از زبان ایشان شنیدیم که با کمال بزرگواری و صراحت تاکید کردند که حتی کسانی هم که نظام را قبول ندارند به خاطر کشورشان در انتخابات شرکت کنند و نهایتا نیز شاهد حضور قابل توجه مردم در انتخابات بودیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه انتخابات جایگاه بالایی در روند فعالیت یک حزب داراست، گفت: انتخابات ریاست جمهوری و نیز شوراهای شهر و روستا از اهمیت زیادی برای احزاب برخوردار است به خصوص که در انتخابات شوراها بیش از 120 هزار نفر در سراسر کشور انتخاب می‌شوند که شاید این حجم از منتخبین، انتخابات شورای شهر را به یکی از بزرگ ترین انتخابات در سراسر دنیا بدل کند که نشان دهنده اهمیت دادن جمهوری اسلامی به مردم و دیدگاه و نظر آنهاست.

غفوری فرد گفت: حضور احزاب در انتخابات باید قطعا پررنگ باشد، اظهار کرد: حضور پررنگ احزاب در انتخابات سطح مشارکت را بالا می برد و امیدواریم که هیات رییسه و همه اعضای شورای مرکزی خانه احزاب در انتخابات نقش پررنگی داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه خانه احزاب باید در استان ها نیز تشکیل شود، اظهار کرد: موضوع تشکیل خانه احزاب در استان ها که یکی از مطالبات سیاسیون برخی از استان ها چون خوزستان و خراسان رضوی نیز بوده است باید مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم تشکیل خانه احزاب در استان ها در جلسات بعدی شورای مرکزی ما مورد بررسی قرار گیرد و مقدمات تشکیل شعب استانی خانه احزاب فراهم شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه قدرتعلی حشمتیان رییس خانه احزاب در دوره جدید طی سخنانی ضمن تشکر و قدردانی از تمام اعضای شورای مرکزی و هیات رییسه سابق خانه احزاب و نیز مسئولان وزارت کشور در شهرداری برای افتتاح محل جدید خانه احزاب به ارائه گزارشی از عملکرد سال گذشته این تشکل صنفی و سیاسی پرداخت و گفت: ما در سال گذشته 22 جلسه برگزار کردیم و امروز جلسه 23 خانه احزاب را برگزار می کنیم که با حضور معاون وزیر کشور و جمعی از دبیران کل احزاب و نیز نمایندگانی از کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در آن حضور دارند.

وی با بیان اینکه به علت رای اعضای شورای مرکزی خانه احزاب، ریاست این تشکل را پذیرفته است، گفت: من اعتقاد دارم که جایگاه من ریاست خانه احزاب نیست و امروز جای آقای موسوی تبریزی، کاشفی و کمالی نشستن در جایگاه ریاست است اما به واسطه رای اعضای شورای مرکزی این مسئولیت را قبول کردم و امیدوارم با همکاری اعضای هیات رییسه به همه کسانی که در شورای مرکزی خانه احزاب حضور دارند بتوانیم در سال جاری 31 استان کشور را دارای شعبی از خانه احزاب کنیم.

حشمتیان با تاکید بر اینکه میز احزاب نیز باید در وزارت کشور تشکیل شود، اظهار کرد: در کنار تشکیل میز احزاب در وزارت کشور، کمیته های خانه احزاب نیز باید فعالیت بیشتری داشته باشند و در سطح کشور هم بتوانند بازدهی خوبی را از خود نشان دهند.

رییس خانه احزاب ایران با اشاره به وظایفش در جایگاه ریاست این تشکل صنفی و سیاسی، گفت: درست است که من به عنوان یک مستقل و اعتدالگرا شناخته می شوم اما در جایگاه ریاست فراجناحی عمل خواهم کرد و مخلص همه اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقلین و اعتدالگرایان خواهم بود و خود را نیز شایسته نقد و شنیدن تذکر از دیگران می دانم اما به کسی اجازه توهین نمی دهم.

وی ادامه داد: در جلساتی که من حضور داشته باشم هیچ کس اجازه توهین به رییس خانه احزاب را ندارد و اگر چنین اتفاقی بیفتد فرد خاطی را از جلسه اخراج می کنم چرا که معتقدم توهین به رییس خانه احزاب، توهین به همه اعضای شورای مرکزی است.

در بخش دیگر این نشست عبدالحسین روح الامینی نیز در سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش های تمام اعضای مرکزی خانه احزاب و پیشگامان عرصه سیاسی در کشور، اظهار کرد: من به عنوان یکی از اعضای اصولگرایان خانه احزاب اظهار می‌کنم که همدلی و همراهی میان جریان های سیاسی در دوره ششم خانه احزاب به سطح قابل قبولی رسیده است اما نیاز است که به لوازم ادامه این همدلی و هماهنگی نیز پایبند باشیم و با صبر و حوصله و در چارچوب قانون همانطور که تاکنون پیش رفته‌ایم راه‌مان را ادامه دهیم تا بتوانیم به خوبی و با سعه صدر مسائل پیش رو را حل کرده و چگونگی انجام فعالیت‌های سیاسی را در چارچوب قانون به نسل‌های بعدی خود نیز منتقل کنیم.

به گزارش ایسنا، در بخش پایانی این نشست مصطفی کواکبیان با بیان اینکه دولت باید موضوع اختصاص یارانه به احزاب را مورد توجه قرار دهد، گفت: امیدواریم که دولت تلاش کند مبلغی را در بودجه برای احزاب در نظر گیرد و نیز در خصوص قانون احزاب هم فعالیت‌هایی صورت گیرد و این قانون مورد بررسی بیشتری قرار گیرد و در نهایت نیز حداقل دو نفر از طرف خانه احزاب و به نمایندگی از تشکل‌ها و احزاب سیاسی در کمیسیون ماده 10 عضویت قانونی داشته باشند و ارتباط مجلس نشینان با احزاب قوی تر شود.

وی افزود: خانه احزاب می تواند چندین شاخص را برای یک حزب استاندارد و فعال ارائه کند و فرمی را که آن شاخص ها را در بر دارد به احزاب و گروه های موجود در کشور بسپارد تا مشخص شود که از 240 حزب موجود در کشور چند حزب فعالیت سیاسی و مداوم دارند.

کواکبیان در پایان با اشاره به این شاخص‌ها، گفت: شاخص‌هایی چون برگزاری جلسات شورای مرکزی، برگزاری کنگره های سالانه و فوق العاده، داشتن ارگان رسمی برای درج اخبار و ... از جمله این شاخص ها است که اگر احزاب موجود در کشور را با توجه به چنین شاخص هایی مورد بررسی قرار دهیم احتمال 30 یا 40 حزب فعال در کشور وجود خواهند داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار