واکنش بی‌سابقه سینماگران به اتهامات اخیر یالثارات؛
حاتمی کیا: اینها 25 سال پیش مثلاً مرا افشاء می‌کردند و حالا به اینجا رسیده‌اند... میرباقری: چرا عده‌ای در مملکت شیعه چنین جراتی می‌کنند.. ما توقع داریم که بزرگان ورود کنند. این نشریه دل همه ما را شکسته است... مانی حقیقی: حاضر نیستیم در جایی زندگی کنیم که نقد بر اساس قلدری چاپ می شود... مریلا زارعی و پیمان معادی نیز نقدهای جدی نسبت به عدم برخورد با این نشریه مطرح کردند...
کد خبر: ۲۹۸۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵ 19 September 2016
حاتمی کیا: اگر واکنشی نشان ندهند بی‌غیرتی است / داوود میرباقری در انتقاد از یالثارات: اگر امروز حضرت اباعبدالله بود قیام می کرد
پس از اتهامات غیراخلاقی که توسط نشریه یالثارات درباره سه سینماگر ایران و در امتداد سلسله مطالبی علیه سینماگران منتشر شد، سینماگران پس از اندکی سکوت، اکنون واکنش‌های بی‌سابقه‌ای نسبت این اتهامات عجیب و تکان‌دهنده نشان دادند و امروز ابراهیم حاتمی کیا، داوود میرباقری، پیمان معادی، مانی حقیقی و مریلا زارعی خواستار برخورد با این نشریه شدند.
 
به گزارش «تابناک»؛ دهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در حالی امشب به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد که سینماگران پس از اندکی سکوت در قبال توهین‌های نشریه یالثارات، واکنش‌های بی‌سابقه‌ای نسبت به آخرین اتهام زنی این نشریه که در تاریخ مطبوعات ایران بی‌سابقه بوده، نشان دادند.
 
نشریه یالثارات در مطلبی، اتهامات عجیب اخلاقی و جنسی را متوجه ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی کرده بود که اگرچه اسامی تا حدودی تغییر داده شده بود اما آنچنان مشخصات دقیقی برای هرکدام از این اشخاص ذکر شده بود که هر شخصی با اندک آگاهی فرهنگی و سینمایی به مضمون این متن پی می‌برد؛ اتهاماتی که در صورت عدم اثبات از طرف مدیران یالثارات نیازمند اجرای حد خواهد بود.
 
شدت این اتهامات آنچنان بی‌سابقه و غیرقابل دفاع بود که در روزهای اخیر حتی گروهی از روزنامه نگاران تحت عنوان روزنامه نگاران و فعالان موسوم به حامیان فرهنگی انقلاب نیز مطرح شده بود اما در نهایت این نشریه همچنان به فعالیتش ادامه داده است. در این جشن مانی حقیقی در غیاب لیلا حاتمی و به نمایندگی از او برای دریافت جایزه روی صحنه آمده بود، از شکایت از یالثارات توسط او، علیدوستی و فرهادی سخن به میان آورد اما این آغاز بحث بود.
 
حاتمی کیا: اگر واکنشی نشان ندهند بی‌غیرتی است / داوود میرباقری در انتقاد از یالثارات: اگر امروز حضرت اباعبدالله بود قیام می‌کرد / مانی حقیقی: من، فرهادی و علیدوستی شکایت کردیم
 
مانی حقیقی روی صحنه آمد، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «در طول چند روز گذشته تعداد زیادی از همکارانم و مردم از طریق های مختلف بابت مطلب هفته گذشته یالثارات از من، ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی دلجویی کردند. خواستم مژده دهم که ما سه نفر در این مدت با هم در تماس بودیم و تصمیم گرفتیم اعتراض خود را به این مطلب در قالب یک شکایت کیفری پیگیری کنیم.»

حقیقی تاکید کرد: «اما صرفا وقت شما را به این خاطر نگرفتم. این حرف ها جایش در جشن و هیچ جا نیست اما محفلی صمیمی تر از این مطلب سراغ ندارم. انگیزه ما تکذیب این مطلب نیست چون کذب محض تکذیب ندارد و این نکته هم جالب است نشریه ای که مجوز دارد پشت نام امام حسین و پشت نقاب انصار حزب الله چنین فکاهیات و هرزه نگاری هایی را منتشر می کند. اما نکته اینجاست که ما حاضر نیستیم در جایی زندگی کنیم که نقد بر اساس قلدری چاپ می شود.»

این کارگردان سینما در عین حال از مردم و مسئولان درخواست کمک کرد: «ما به تنهایی نمی توانیم این کار را به سرانجام برسانیم، نیاز به همکاری همه ایرانیانی داریم که فکر می کنند این برخورد غلط است، صرفاً روی کمک مسئولان حساب نمی کنم، البته خوشحال می شوم وزارت ارشاد و رئیس قوه قضاییه در این رابطه کمک کنند اما از شما کمک می خواهیم. نشریه یالثارات سندی درباره این کذبیات ندارد اما ما سند محکمی درباره بی اخلاقی آن ها داریم که با انتشار این متن خود آنها به ما دادند.»

ابراهیم حاتمی‌کیا نیز که جایزه بهترین کارگردانی جشن منتقدان را به دست آورده بود، روی صحنه در اعتراض به «یالثارات»، ادبیات آتشینی به کار بست و گفت: «آقای حقیقی شروع کرد و موضوع برای من دست دوم شد می خواستم بگویم قسم به قلم. عزیزان اینجا صاحب قلم و اندیشه و محترمند. دیروز خبردار شدم و دیدم حرمت قلم اینقدر زایل می شود جز اینکه همه باید به این واکنش تندی داشته باشیم نیست. نمی دانم این خشونت از کجا می آید؟ این قلم در خلوتگاه خودش هم چنین چیزهایی نباید بنویسد.»
 
حاتمی کیا: اگر واکنشی نشان ندهند بی‌غیرتی است / داوود میرباقری در انتقاد از یالثارات: اگر امروز حضرت اباعبدالله بود قیام می‌کرد / مانی حقیقی: من، فرهادی و علیدوستی شکایت کردیم
 
حاتمی‌کیا افزود: «متاسفم در کشوری زندگی می کنم که با اسم حسین و خون حسین (ع) این‌چنین بازی می شود... من کم نواخته نشدم از این مجله؛ از زمانی که یک برگ بیشتر نبود. یادم است نماز جمعه می‌رفتم و می‌دیدم ورقه‌هایی پخش می‌شود و می‌دیدم برگه برای یالثارات است که دارد مثلاً مرا افشاء می‌کند که یک کار انحرافی انجام می‌دهم. این حرف شاید برای 20، 25 سال پیش است که حالا به اینجا رسیده‌اند. اگر (یالثارات) معذرت نخواهند یا جامعه اهل قلم واکنشی نشان ندهد به نظرم این بی غیرتی است!»

پیمان معادی چهره بعدی بود پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد، این بحث را داغ نگه داشت و خطاب به مانی حقیقی اظهار داشت: «می دانی که سالهاست خانوادگی با تو ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی رابطه خانوادگی دارم. اینجا به نمایندگی از سینمایی که آدم هایش بسیار با شرافت است می گویم تمام قد از شما شرف و نجابت‌تان دفاع می کنم و نوکر شما سه تا هم هستم. درود به شرف شما آقای ابرهیم حاتمی کیا.»
 
در همین شرایط داوود میرباقری کارگردان سینما و تلویزیون کشورمان نیز در این رابطه شدیدترین نقد را تا بدین جا مطرح کرده و گفت: «شرایطی که این نشریه به وجود آورده، شرم آور است. اگر حضرت اباعبدالله بود امروز قیام می‌کرد که چرا عده‌ای در مملکت شیعه چنین جراتی می‌کنند و هتاکی می‌کنند. ما توقع داریم که بزرگان و مسئولین ورود کنند. این نشریه دل همه ما را شکسته است. این جریان اگر ادامه پیدا کند همه متضرر می‌شوند.»
 
در همین شرایط مريلا زارعى نیز امشب در اختتاميه جشنواره چهل چراغ نسبت به عدم برخورد با «یالثارات» نقدهای جدی مطرح کرد و در همین ارتباط گفت: «چرا در اين مملكت نشريه‌اى چاپ ميشود كه توهين و پرده درى ميكند.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار