شهردار ارومیه در مسابقه آشیق ها که در محل چهارمین جشنواره انگور ارومیه برگزار شد، گفت: مسئولان فرهنگی در برابر حفظ هنرهای بومی و محلی وظیفه دارند تا بتوانیم در برابر تهاجم فرهنگی غرب که با انواع اقسام موسیقی های مبتذل می خواهند اذهان جوان ایرانی را مشوش کنند بایستیم و نگذاریم که موسیقی های مبتذل غربی در جامعه ایرانی رواج پیدا کند.
کد خبر: ۲۹۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ 19 September 2016

به گزارش  تابناک آذربایجان غربی، محمد حضرت پور در مسابقه آشیق ها که در محل چهارمین جشنواره انگور ارومیه برگزار شد،  با اشاره به اینکه، هنر آشیقی هنر ماندگار آذربایجان است، اظهار کرد:  موسیقی محلی و بومی اصیل در زندگی مردم این سرزمین جایگاه ویژه ای دارد و مانند انواع موسیقی نواحی، برگرفته از آداب و رسوم، اقلیم جغرافیایی، نگرش و جهان بینی مردم این منطقه است. 

وی  تصریح کرد: موسیقی آشیقی آذربایجان، فقط از لحاظ شنیداری مورد توجه نیست، بلکه بخشی از تاریخ و ادبیات نمایشی این سرزمین را در خود جای داده است و علاقه مردم  آذربایجان به این نوع از موسیقی موجب شده، آشیق ها از آن به عنوان ابزاری برای بیان وقایع تاریخی استفاده کنند که این امر سبب ماندگاری و انتقال بخشی از تاریخ این سرزمین بصورت سینه به سینه شده است.

شهردار ارومیه گفت: مسئولان فرهنگی در برابر حفظ هنرهای بومی و محلی وظیفه دارند تا بتوانیم در برابر تهاجم فرهنگی غرب که با انواع اقسام موسیقی های مبتذل می خواهند اذهان جوان ایرانی را مشوش کنند بایستیم و نگذاریم که موسیقی های مبتذل غربی در جامعه ایرانی رواج پیدا کند، چرا که حذف موسیقی ها و هنرهای بومی -محلی به این پدیده سرعت می بخشد.

وی ادامه داد:  منتقدین از ما انتقاد میکنند چرا جشنواره برگزار می کنند و  از خود نمیپرسند اگر شرایط شادی و نشاط مردم را فراهم نکنیم آنها به ماهواره و موسیقی های مبتذل گرایش  خواهند داشت که هیچ سنخیتی با فرهنگ و آداب و رسوم و همچنین آموزه های دینی ما ندارد.

حضرت پور که در جمع آشیق های استان سخن می گفت،  با بیان اینکه این هنر بومی و مردمی آذربایجان و ارومیه، امروزه پس از نسلهای متوالی از اساتید گرانقدر به شما یادگار مانده تا باشد با ادامه دادن راه آن ها، بتوانید دین خود در برابر شهر و دیارمان را ادا نمایید، تاکید کرد: خوشا بحال شما که امروزه ادامه دهنده راه عارفان و عاشقانی همچون دده قورقوت، قربانی، علعسگر، خسته قاسم، دوللو مصطفی و بسیاری دیگر هستید که شناسنامه ای ارزشمند برای هنر شما محسوب می شوند و در تاریخ ادبیات و هنر آذربایجان همچون ستاره ای درخشان هستند.

وی برگزاری  مسابقه آشیق ها  را بستر مناسبی برای ارزیابی توانایی‌ها و ظرفیت‌های فعالان این رشته هنری دانست و گفت: این رویداد فرهنگی و هنری در واقع  آزمایش بزرگی برای مشخص شدن توانایی‌ هنری آشیق‌های استان است.

حضرت پور  بر لزوم بهره‌برداری از ظرفیت‌های موسیقی آشیقی این خطه تأکید و تصریح کرد: مسئولان، هنرمندان و علاقه‌مندان این موسیقی باید برای شناخت جایگاه بین‌المللی آن قدم بردارند.

گفتنی است در این مراسم از آشیق های پیشکسوت استان و آشیق های برتر  مسابقه تجلیل شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار