معروفیيادداشتي به بهانه نقش اقوام و مذاهب در 8 سال دفاع مقدس و در آستانه گراميداشت هفته
کد خبر: ۳۰۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷ 25 September 2016

معروفی

جوان پرس /عبدالسلام معروفی : هفته اول مهرماه بنام گرامیداشت هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است ، هفته ای که در آن تاریخ ۸ سال جنگ و تجاوز توسط رژیم بعثی عراق به کمک چندین کشور غربی بر علیه ایران رقم خورد . ایرانی که تازه به پیروزی رسیده بود و نه چیزی در بساط داشت و نه اسلحه و مهماتی برای دفاع در انبارهایش موجود بود.
اما دلیل مقاومت ، پیروزی و پایداری این مردم در این حال ؛ توکل به خدا ، رهبری بی نظیر و خارق العاده معمار کبیر انقلاب و رشادت و جانفشانی نیروهای مردمی و ایثار و فداکاری همه اهالی این سرزمین بود که اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک مقدس این سرزمین در اختیار دشمن باقی بماند. اما چرا هفته دفاع مقدس مهم است و نباید دفاع از بین برود و اصلا چرا ما دفاع کردیم؟ به عنوان ۳ سوال کلیدی و اساسی باید بین نسل ها بازخوانی شوند.
مهم ترین بخش این پازل مخالفت و شیطنت و جنگ و اختلاف افکنی و دهها ترفند دیگر توسط دشمنان این آب و خاک در طول ۳۸ سال عمر پربرکت و فراز و نشیب انقلاب بوده است که از این ۳۸ سال ۱۰ سال را مستقیماً با دفاع مقدس و شرارت گروهک ها ،۸ سال را با سازندگی و اصلاح و ساخت کشور و حتی بعد از آن هم شیطنت ها تمامی نداشت ، گذشت و همین الان روزی نیست در همین آذربایجان غربی ” مشهد الشهیدان ” ایران درگیری و ناامنی بوجود نیایید .
تقویت و ارتباط بین نسلی و فراموش نکردن آنچه که در گذشته چه شده ، چه بودیم ، چه شد و قرار است چه بشود دلیل ایام زنده نگهداشتن این دفاع مقدس است و آشنایی نسل جوان نیز در این اثنا علت گرامیداشت آن می باشد . اما دفاع مقدس تنها دفاع با اسلحه ، توپ و تانک و هواپیما نیست.
اگر تا دیروز جنگ های خونین بود امروز جنگ سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی و جنگ نرم جایگزین جنگ نابرابر با اسلحه شده است ؛ پس اینجاست که مقوله و مولفه دفاع مقدس تغییر می کند و رسالت همه جریان ها و افکار ،افراد ،اقوام و مذاهب که در حفظ و صیانت و پاسداری از این نظام و انقلاب فداکاری کردند و خون هزاران جوان ایرانی را تقدیم پرچم سه رنگش کردند.
نقش علما ، خطبا ، اندیشمندان ، فرزانگان و نخبگان ؛ نقش دانش آموزان ، دانشجویان ، معلمان ، فرهنگیان و اساتید ؛ نقش رسانه ها و فعالان عرصه جزو اطلاع رسانی ؛ نقش فعالان حوزه صنعت ، تولید ، اشتغال ؛ نقش رهبران ، لیدرها و راهبران جریان های سیاسی و گروه ها و احزاب وتشکل ها در دفاع از این نظام به شیوه عملی و علمی خود بسیار مهم است.
اگر تا دیروز دشمن مستقیم می جنگید امروز شیوه و طریق جنگ نرم و جنگ اقتصادی و فشار بر افکار با ایجاد فاصله ، اختلاف و تهاجم فرهنگی کار می کند ؛ پس ضروریست همه افراد این جامعه در پاسداشت و گرامیداشت این هفته بکوشند و گرامیداشت آن باید توسط خود مردم و جریان ها انجام گیرد.

آذربایجان غربی در ۸ سال دفاع مقدس بیش از ۱۲ هزار شهید تقدیم انقلاب کرد که از این تعداد حدود ۵ هزار نفر آن کرد و سنی و بقیه شیعه و سایر اقوام یعنی آذریها و… بودند . در میدان جنگ از کسی نمی پرسیدند تو کردی یا ترک و یا آذری ، لر یا بلوچ . فارسی یا عرب ، و… همه دوشادوش هم جنگیدند و سر سفره شهادت نشستند و کوچکترین تنش و بی احترامی نسبت به همدیگر روا نداشتند . وقتی یک فرمانده دستور می داد دیگر حرف و حدیثی باقی نمی ماند.

در طول ۸ سال دفاع مقدس در جبهه های حق علیه باطل به دشمنان ثابت شده همه اقوام ایرانی تا پای جان از ارزش های انقلاب حفاظت و پاسداری می کند و مردم آذری ، کرد ، فارس ، لر و …. در کنار همه اقوام و مذاهب توانستند در طول دوران دفاع مقدس از کیان اسلام دفاع کنند.

خوب می دانیم استان ۱۲ هزار شهید در زمان ۸ سال جنگ تحمیلی از کرد و ترک و آذری ، آرمنی و آشوری تقدیم انقلاب کرده و ۸۹ شهید هم در زمان پیروزی انقلاب تسلیم خاک شدند . از بین ۱۲ هزار شهید ۵۰۰۰ هزار شهید کرد بودند و از هیچ کدامشان نپرسیدند تو که به جبهه می روی کردی یا آذری هستی .
خوب می دانیم اگر شهید باکری در جبهه جنگ جنوب کشور رشادت می کرد  و امروز نامش آوازه ایران زمین و سراسر گیتی است ؛ به عنوان مثال وقتی اسم ” شهید حسین باپیری” در کوههای قندیل در جبهه جنوب استان در میان اشرار به میان می آمد لرزه بر اندامشان می افتاد و آخر سر از ترس وی را در هوا در داخل بالگرد شهید کردند.

با نگاهی به مناطق عملیاتی آذربایجان غربی در ۸ سال دفاع مقدس به خوبی می توان ثابت کرد که دفاع را در کجای این منطقه بیشتر صورت گرفته است؛ منطقه عمومی حاج عمران و ارتفاعات تمرچین ؛ محل وقوع عملیات های بزرگی چون والفجر۲ ، کربلای۲ ، کربلای ۷ ، نصر۹ و حماسه سکانیان . ارتفاعات کلاشین در نزدیکی شهر اشنویه ؛ محل وقوع عملیات های مهم قادر و … ارتفاعات مرزی بُلفَت – دوپازا در نزدیکی شهر سردشت و محل وقوع عملیات های مهمی چون نصر۵ ، نصر۷ و …و اینکه جای جای استان آذربایجان غربی محل وقوع حوادث و حماسه های متعدد و قابل ذکر می باشد که امروز بوی خون و لاله می دهد.

با این اوصاف مناطق مرزی شهرهای پیرانشهر، سردشت و اشنویه از جمله مکان‌هایی بودند که دشمن بعثی تحرکات زیادی در این قسمت از آذربایجان غربی داشته است. برای دفع تجاوز دشمن بعثی در محورهای حاج عمران، مناطق مرزی اشنویه، مناطق مرزی پیرانشهر و مناطق مرزی سردشت، عملیات‌های مختلفی انجام شد که عملیات والفجر۲ – ۵- ۷- ۹ و نصر ۲ و قادر ۲  و عملیات سه کانیان از مهم‌ترین آنها هستند که دستاوردهای ارزنده‌ای هم نصیب رزمندگان اسلام کردند ولی این رزمندگان رشید اسلام و عشایر مرزدار  اجازه ندادند  حتی یک وجب از خاک مقدس در اختیار دشمن قرار گیرد  و همه  اقوام و مذاهب پیوسته در سنگر حمایت از نظام و انقلاب بوده و در این مسیر جانفشانی می کنند و استکبار به رغم همه شطنت ها نتوانست خللی در آرمانها و اهداف والای نظام در بین اقوام ایجاد کند و این را به عینه در مرزها و شهرهای مرزی آذربایجان غربی از بدو انقلاب تاکنون دیده ایم و می بینیم.

تقویت معنویت جامعه و اتحاد اقوام در کنار یکدیگر دیگر دستاوردی بود که در دوران دفاع مقدس مشاهده شد. تمام اقشار جامعه در کنار همدیگر قرار گرفتند و با تمام وجود از کشور دفاع کردند.باید گفته شود انقلاب متعلق به همه مردم این استان اعم از شیعه و سنی ، کرد ، ترک و آذری ، ارمنی و آشوری است.باید گفت و تکرار کرد که بفرموده امام راحل این انقلاب پابرهنگان و متضعفانی است که همه اقوام و مذاهب ایرانیش در پیدایش این انقلاب و حفظ آن کوشیده اند و می کوشند.باید گفته شود اگر خدای ناکرده مشکلی پیش بیاید فردا همه در داخل این سرزمین و استان آسیب خواهند دید.

 باید تکرار کرد و تذکر داد در هدایت این کشتی به ساحل نجات همه سهیم هستند و کسی حق ندارد در گوشه ای از آن مشغول سوراخ کردن کشتی باشد که خدای ناکرده با این کار همه سرنشینان و مسافران آن غرق خواهند شد و آسیب خواهند دید و دیگر تر و خشک معنی ندارد . دیگر نمی پرسند کرد است یا آذری. شیعه ای تا سنی.
پس این هفته در کنار اشاره به رشادت رزمندگان بهترین فرصت است تا بگویند و اعلام شود که نه تنها در ۸ سال جنگ تحمیلی و بلکه در بعد همه این ۳۸ سال در مرزها ، دسیسه ها و درگیریهای دشمن خبری از نام یک قوم و مذهب خاصی نبود و نیست و امروزه به عینه می بینیم جریان های افراطی تندرو وهابی ، بهایی ها و سلفی ها خود اسلام و وحدت امت اسلام ” شیعه و سنی ” را نشانه گرفته اند .
پس ضروری است مراقبت شود و مواظب بود و کمک کرد همه انقلابی بمانند و اجازه تشدید این اختلاف در منطقه داده نشود و همه در حوزه دفاع کار بکنند .

  قرار نیست فقط نظامی باشی ؛ هر کسی در هر کجا مسوولیتی ایفا می کند و در هر جای مشغول کار است باید نسبت به پاسداشت این ایام و حفظ و بازخوانی آن تلاش کند و مردمی کردن دفاع مقدس با بهره گیری از توان همه اقوام و مذاهب می تواند بهترین مولفه و کاراکتر برای حفظ آن و همچنین یادواری برای مخالفین ، معاندین و تفرقه افکنان باشد.

دین مشترک ، تاریخ و منابع ملی مشترک ، اصول و مبانی و ملیت مشترک ، داشتن رهبری واحد و آینده یکسان از جمله عواملی هستند که اقوام ایران زمین را وحدت بخشیده و باعث انسجام آنها شده اند.

 در شرایط فعلی و با توجه به فعالیت های نرم دشمنان لازم است  که سیاستمدارن در اخذ تصمیمات خود کمال توجه را به بحث قومیت ها داشته و در اجرای اصل عدالت در مورد آنها از هیچ کوششی فروگذار نکنند البته تلاش های برخی از ارگان ها ، سازمان ها و دولت در این زمینه قابل تحسین می باشد ، ولی لازم است که به ویژه در  تخصیص بودجه ، تقسیم مدیریت ها توجه بیشتری به مناطق چند قومیتی و مذاهبی و مرزنشین کشور که اقوام گوناگون را در خود جای داده است معطوف گردد.

نیاز امروز کشور رسیدن به انسجام استراتژیک است . منظور از انسجام استراتژیک رسیدن به ترکیب مناسبی از مصالح ملی ، منفعت ملی و علایق جزئی می باشد که موضوع قومیت ها و مطالبات گوناگون آنها را می تواند در رکن سوم یعنی همان علایق جزئی جای داد . لازم است که تفکرات ناسیونالیستی افراطی و مضر به ویژه در میان نخبگان فکری و سیاسی قومیت های گوناگون از میان برداشته شده و تمام افکار به یک هدف واحد که همان پیشرفت ایران اسلامی در قالب سند چشم انداز بیست ساله توسعه کشور می باشد ، معطوف گردد و بازخوانی این مهم در هفته دفاع مقدس می تواند بهترین هدف باشد.

پس مهم ترین نکته در این هفته بازخوانی پرونده دفاع مقدس بایستی تقویت بین اقوام و مذاهب ایرانی و این استان و نقش آنها در جنگ است که متاسفانه این روزها اختلافات قومی و مذهبی که هدف اصلی دشمن بود در جامعه دیده می شود و به آتش زیر خاکستر تبدیل شده است که اگر کنترل ، نظارت ، مدیریت و ساماندهی نشود عواقب و لطمات جبران ناپذیری بر پیکره کشور و استان وارد خواهد ساخت.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار