کد خبر: ۳۰۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵ 25 September 2016
تابناک آذربایجان غربی:
 برخی دستگاه های متولی فرهنگ جامعه نتوانستند استراتژی های مناسبی برای مسجد وضع کنند و از متولیان مساجد اجرای آن را طلب کنند.
مسجد در طول تاریخ؛ جایگاهی بس رفیع در جوامع اسلامی و در بین مسلمانان داشته و خدمات چشم گیر و مؤثری به امت اسلامی ارائه نموده است. اوج فعالیت های مسجد در دوران معاصر و نیز اوج توجه عامه مردم به آن در دو برهه قبل و بعد از انقلاب قابل بررسی موشکافانه است.

مسجد قبل از انقلاب کانون جنبش های انقلابی و مبارزه با طاغوت و در دهه اول انقلاب، کانون پشتیبانی از جبهه های نبرد حق علیه باطل بوده و برکات زیادی از قِبَلِ این مکان مقدس عاید ملتِ غیور ایران اسلامی گردیده است.

لکن با یک بررسی جزئی می توان به سادگی دریافت که اوج توجه اغلب دست  اندرکاران نظام اسلامی به مسجد در همان دو برهه قبل و بعد از انقلاب است که موجب شد پس از آن دو برهه، مسجد و جایگاه رفیع آن به حاشیه رانده شود و فقط در برهه های خاص و بحرانی پیکان ها به سمت او برگردند.

از سویی همین بی توجهی ها سبب شد تا نقش جوانان کمرنگ تر شود و حتی روحانی مسجد نیز نتواند نقش اصلی ایفا بکند و سکان اغلب مساجد به دست کسانی بیفتد که نه تنها از سواد و تحصیلات مناسبی برخوردار نیستند (میانگین تحصیلات اعضای هیئت امنا در مساجد شهرستان ارومیه؛ سطح ابتدایی می باشد) که دافع نوجوان و جوان در فضای مسجد نیز می باشند.

وقتی در سال های اخیر سخنان مقام معظم رهبری (حفظه الله) را راجع به جایگاه مسجد و نقش جوان و روحانی در آن، بازخوانی بکنیم؛ متوجه این جابجایی نقش ها می شویم.

برخی دستگاه های متولی فرهنگ جامعه نیز نتوانستند استراتژی های مناسبی برای مسجد وضع کنند و از متولیان مساجد اجرای آن را طلب کنند تا مسجد بتواند به وظایف خود در جامعه به درستی عمل نماید.

مسئله مهمی که یکی از نقش های اصلی را در ایفاگری نقش مسجد در جامعه بازی می کند؛ مسئله مالی است. بحمدالله امروز بسیاری از مساجد شهر ما از منابع درآمدی پایدار برخوردارند و خیرین زیادی هم هستند که کمک های نقدی و غیرنقدی به مدیریت امور مساجد سطح شهر می کنند. لکن سؤال بسیار مهم این است که چقدر از این منابعِ درآمدی در حوزه فرهنگ صرف می شود؟

حوزه ای که ولی امر مسلمین (مدظلّه العالی) حاضر است جانش را برای آن فدا کند...! چند نفر از نوجوانان و جوانان با این درآمدها جذب مسجد شده اند؟ اصلاً آیا دست اندرکاران مساجد با هزینه کردن برای فرهنگ موافق اند یا فقط به فکر تأمین سخت افزارهای غیر اولویت دار مسجد هستند؟ اصلاً دست اندرکاران مساجد توانایی فکر کردن به مسئله خطیر فرهنگ را دارند؟

اگر دارند چه اقداماتی در این حوزه انجام داده اند؟


متأسفانه برخی از امامان جماعت مساجد نیز با اهمال نسبت به مسئله فرهنگ، وظیفه خود را اقامه دو یا سه نوبت نماز جماعت می پندارند و هیچ توجهی به نقش روحانی مسجد و انتظار ولی معظم فقیه از امام جماعت مسجد ندارند. اینجاست که باید گفت نگاه این امام جماعت به مسجد نگاهی ابزارگونه است و نمی شود کشتی را با این ناخدا، سالم به ساحل رساند.


به نظر می رسد عناصری پنجگانه برای تأثیرگذاری مسجد در جامعه؛ نقش اصلی را ایفا می کنند که عبارتند از:


1- روحانی ولایت مدار و جهادی؛
2- جوانِ مؤمن و انقلابی؛
3- هیئت امنای ولایت مدار و جوان یاور؛
4- مسئولین و دست اندرکاران مسجدباور؛
5- درآمدهای پایدار مسجد


اگر هر کدام از این عناصر به وظایف خود به درستی مسلط بوده و با دقت عمل کنند، شاهد جامعه ای مسجد بنیان خواهیم بود که نوید ظهور تمدن نوین اسلامی را به همگان می دهد.


یادداشت از رضا محمدزاده- فعال فرهنگی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار