با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فعالیت های انتخاباتی دو نامزد اصلی این انتخابات با دقت بیشتری مورد توجه قرار گرفته و رصد می شود. در این میان، دیدار هر دو این نامزدها با نخست وزیر رژیم اسرائیل و بحث های مطرح شده میان طرفین در این دیدارها، خود به یکی از موضوعات مهم در چارچوب رقابت های انتخاباتی تبدیل شده است.
کد خبر: ۳۰۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷ 26 September 2016
معنای دیدارهای صمیمانه نتانیاهو با ترامپ و کلینتون در نیویورکبا نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فعالیت های انتخاباتی دو نامزد اصلی این انتخابات با دقت بیشتری مورد توجه قرار گرفته و رصد می شود. در این میان، دیدار هر دو این نامزدها با نخست وزیر رژیم اسرائیل و بحث های مطرح شده میان طرفین در این دیدارها، خود به یکی از موضوعات مهم در چارچوب رقابت های انتخاباتی تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، یکشنبه شب در هتلی در نیویورک با هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیدار و گفت و گو کرد. این در حالی است که پیشتر و در همان روز (روز گذشته) در «برج ترامپ» به مدت 90 دقیقه با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات آمریکا نیز گفت و گو کرده بود. 

کلینتون: شورای امنیت در موضوع فلسطین وارد نشود!

دیدار شب گذشته کلینتون و ترامپ پشت درهای بسته و به صورت خصوصی برگزار شد. با این حال، مطالبی درباره محتوای این دیدار در رسانه ها انتشار یافته؛ از جمله اینکه دو طرف درباره تفاهم نامه اخیر آمریکا و رژیم اسرائیل به گفت و گو پرداخته و درباره راه های تقوت همکاری نظامی و اطلاعاتی واشنگتن و تل آویو و همکاری نزدیک برای حفظ برتری نظامی رژیم اسرائیل در منطقه به گفت و گو پرداخته اند. 

یکی از دستیاران کلینتون همچنین گفته که این نامزد دموکرات خود را به مقابله با تلاش های موجود برای «مشروعیت زدایی» از رژیم اسرائیل متعهد دانسته است. گفته می شود موضوع توافق هسته ای ایران، یکی دیگر از مسائلی بوده که مورد بحث طرفین قرار گرفته که در آن، نتانیاهو بار دیگر مخالفت شدید خود را با این توافق اعلام کرده است.

در موضوع فلسطین و مذاکرات صلح فلسطینی ها و رژیم اسرائیل نیز کلینتون اعلام کرده خود را به راه حل دو دولت متعهد می داند. وی همچنین تأکید کرده که با هرگونه تلاش خارجی جهت ارائه راه حل برای این منازعه، مخالف است؛ حتی راه حل هایی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل ارائه شود.

ترامپ: بیت المقدس پایتخت رژیم اسرائیل است!

اما دیدار شب گذشته نتانیاهو با کلینتون، اندکی کوتاه تر از دیداری بود که صبح روز گذشته با ترامپ داشت. بر اساس مطالبی که از سوی کمپین ترامپ منتشر شده، دو طرف در این دیدار درباره همکاری های نظامی، امنیتی و ثبات منطقه ای به گفت و گو پرداختند. یکی از نکات جالب مربوط به این دیدار هم آن است که گفته می شود ترامپ با توجه به عزم خود برای احداث دیوار در مرز آمریکا و مکزیک، درباره «تجربه موفق» نتانیاهو در کشیدن حصار در مقابل فلسطینی ها با وی گفت و گو کرده است.

اما یکی از مهمترین نکات مربوط به این دیدار که مشخصاً خبرگزاری «رویترز» به آن پرداخته، این است که ترامپ به نخست وزیر رژیم اسرائیل گفته در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا، بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت. اقدامی که در صورت انجام، تغییر جهتی آشکار در روند سیاست آمریکا خواهد بود.

ترامپ همچنین مسئولیت حل نشدن بحران میان رژیم اسرائیل و فلسطین را به گردن فلسطینی ها انداخته و مدعی شده تا زمانی که فلسطینی ها «نفرت و خشونت» را رها نکرده و رژیم اسرائیل را به عنوان یک دولت یهودی به رسمیت نشناسند، این مسئله حل نخواهد شد. 

انتخابات آمریکا؛ مسابقه جلب حمایت رژیم اسرائیل

به طور کلی، تلاش برای هرچه نزدیک تر نشان دادن خود به رژیم اسرائیل و از این طریق، جلب حمایت طیف های حامی صهیونیست ها در آمریکا، یکی از روندهایی است که به طور طبیعی همواره در روند رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود داشته و به چشم می خورده است. با این حال، به نظر می رسد این بار، دو نامزد اصلی این انتخابات، مرزهای همیشگی را پشت سر گذاشته و در رقابت برای جلب حمایت هرچه بیشتر این رژیم، مواضع تندتری را اتخاذ می کنند.

فارغ از موضوع رأی دهندگان یهودی متمایل به صهیونیست ها در داخل آمریکا که رأی خود را بر اساس ترجیحات تل آویو تنظیم کرده و حضورشان برای هر یک از نامزدها مهم است، بحث حمایت های مالی موضوع مهمتری است که در این چارچوب مورد توجه نامزدها قرار دارد. شماری از مهمترین فعالان سیاسی بسیار ثروتمند در آمریکا را صهیونیست ها تشکیل می دهند که این افراد نیز به نوبه خود، مسیر روانه کردن حمایت های مالی را بر اساس مواضع هر یک از دو نامزد تنظیم می نمایند.

به هر ترتیب، آنچه از دیدارهای روز گذشته و نیز دیگر مواضع اتخاذ شده توسط کلینتون و ترامپ تاکنون برمی آید، این است که این دو نامزد با وجود اختلافات بسیار شدید در بسیاری از حوزه های مهم سیاستگذاری، در این یک موضوع، یعنی ضرورت توسعه هرچه بیشتر روابط با تل آویو و تنظیم بخش عمده سیاست های آمریکا بر اساس خواست ها و ترجیحات رژیم اسرائیل، با یکدیگر هم نظر هستند. 

در مجموع، آنچه می توان به عنوان تحلیل این روند بیان کرد، آن است که صرف نظر از اینکه از میان ترامپ و کلینتون، کدام یک به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، می بایست از هم اکنون انتظار دوره ای از گرم تر شدن بیشتر روابط واشنگتن و تل آویو را داشته باشیم که مشخصاً با هزینه به خطر افتادن بیش از پیش صلح و ثبات منطقه ای انجام خواهد گرفت. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار