به گزارش تابناک آذربایجان غربی ، سعادت استاندار آذربایجان غربی در دیدار با همسران سفرای چهارده کشور در ارومیه که به دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه به استان سفر کرده اند، با ارائه گزارشی از وضعیت و مشخصات و روند احیای دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر وضعیت دریاچه زیبای ارومیه با تلاش و همت دولت آقای روحانی درحال تثبیت است و امیدواریم در روند احیای آن دانشمندان کشورهای مختلف دنیا به کمک ما بیایند.

وی همسران سفرای کشورها حاضر در جلسه را سفرای احیای دریاچه ارومیه نامید و از آنان خواست تا با بازدید از روند دریاچه، دولت مردان را برای کمک به این دریاچه زیبا ترغیب کنند.

سعادت با بیان اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه جمعیتی حدود 5 میلیون نفر را تحت تاثیر خود قرار می دهد، ادامه داد: علاوه بر مردم کشورما ، مردم کشورهای همسایه ایران هم تحت تاثیر مسائل و مشکلات خشکی دریاچه ارومیه قرار خواهند گرفت.

وی دریاچه ارومیه را متعلق به مردم جهان دانست و اظهار امیدواری کرد: با احیای کامل دریاچه ارومیه امید و نشاط در مردم منطقه افزایش یابد .

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در گذشته متاسفانه با وجود دعوت از دانشمندان کشورهای مختلف دنیا ، خیلی از کشورها حاضر به همکاری در این زمنیه نبودند ادامه داد: خوشبختانه با پایان مذاکرات و به سرانجام رسیدن برجام و افزایش ارتباطات بین المللی جمهوری اسلامی ایران ، کشورهای مختلف آماده همکاری برای احیای دریاچه ارومیه هستند.

وی گفت: دولت آقای روحانی در 25 محور و برنامه در تلاش برای احیای دریاچه ارومیه است که امیدواریم نتایج این طرح ها در سالهای آتی موجب احیای کامل دریاچه ارومیه بشود.

وی ادامه داد : ما درصدد هستیم با مدیریت مصرف آب و کاهش کشت در زمینهای اطراف دریاچه ارومیه، روند فعالیت در بخش کشاورزی را به بخشهای دیگر از جمله صنعت و گردشگری سوق دهیم و بنابراین از شما می خواهیم از سرمایه گزاران کشورهای خودتان برای سرمایه گزاری در استان آذربایجان غربی دعوت کنید.

وی همچنین انتقال تکنولوژی های نوین در حوزه مدیریت آب و سیستم های نوین آبیاری را از جمله نیاز های استان برای احیای دریاچه ارومیه و مدیرت منابع آب استان عنوان نمود.

در ادامه این جلسه حاضرین سوالات و نکته نظرات خود را در زمینه احیای دریاچه ارومیه بیان کردند.