هر سه چهره ای که به عنوان وزیران پیشنهادی از آنان یاد می شود پیش تر هم معرفی شده بودند اما رای اعتماد نگرفتند و حال مجلس جدید تفاوت خود را می تواند نشان دهد...
کد خبر: ۳۱۵۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲ 22 October 2016
عصر ایران- اخبار غیر رسمی از درون دولت و مجلس که به سطح رسانه ها هم آمده حاکی از آن است که در جلسه فردای مجلس شورای اسلامی سه وزیر جدید پیشنهادی معرفی می شوند و این سه همان کسانی هستند که پیش از این و سه سال پیش برای دو وزارتخانه «آموزش و پرورش» و «ورزش و جوانان» معرفی شدند اما رأی اعتماد نگرفتند و پشت سد مجلس نهم ماندند.

معرفی دوباره را می توان به این معنی تلقی کرد که رییس جمهوری بر انتخاب های اولیه اصرار دارد و حال که مانع قبلی مرتفع شده امیدوار است با رأی اعتماد این مجلس این سه در قامت وزیر به دولت یپیوندد و به زبان دیگر بر سر پیمان است و عقب ننشسته است.

 به یاد آوریم 24 مرداد 92 و تنها 10 روز پس از استقرار حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری جدید ایران، مجلس نهم به محمد علی نجفی برای وزارت آموزش و پرورش و نیز به مسعود سلطانی فر برای وزارت ورزش و جوانان رأی اعتماد نداد.

روز 5 آبان همان سال هم رضا صالحی امیری را به عنوان گزینه بعدی وزارت ورزش معرفی کرد اما به او هم رای ندادند.

نکته جالب درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش این بود که تنها با اختلاف یک رأی از وزارت بازماند.142  نماینده به محمد علی نجفی رأی موافق دادند در حالی که آرای مخالف 133 و ممنتنع 9 نفر بود و کافی بود یک نماینده به جای رأی ممتنع رأی موافق می داد تا نجفی وزیر می شد.

مسعود سلطانی فر نیز با کسب 117 رای موافق و مخالفت 148 نماینده و رأی ممتنع 18 نفر از وزارت بازماند.

صالحی امیری هم تنها 107 رأی کسب کرد و با 147 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع وزیر نشد.
در مجلس کنونی اما به نظر می رسد تا 140 رای تضمین شده است و کافی است رأی بخشی از منفردها نیز جذب شود تا این سه به وزارت برسند.

با این حال همچنان با قاطعیت نمی توان گفت هر سه قطعا رأی می آورند هر چند که تقریبا قطعی است و البته درگرفتن بحث های تخصصی محتمل است.

روحانی با این معرفی و مجلس با رأی  اعتماد می توانند نشانه ای از نتیجه انتخابات هفتم اسفند 1394 را به دست دهند تا روشن شود به حاشیه رفتن اصول گرایان رادیکال تا چه اندازه برای دولت مانع زدا بوده است. 

بر همین اساس اگر در روز رأی اعتماد مخالفان دولت سر و صدای بسیار به پا کنند شگفت آور نخواهد بود چون هیچ کس به اندازه آنان از وزارت این سه که گمان می بردند کنار زده شده اند ناخرسند نخواهد شد.

دوم آبان 1395 با رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی که قبلا هم معرفی شده بودند به رنگ هفتم اسفند 1394 درمی آید. روزی که اراده عمومی به این تعلق گرفت که در حد امکان نمایندگان افراطی مخالف دولت و برجام و سیاست ها روحانی را  کنار زند و در تهران هر 30 نفر بازماندند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار