بوکان؛
جلسه آموزشی پوکی استخوان با حضور حدود یکصد نفر از بانوان بالای 50 سال توسط کارشناسان بیماریها، تغذیه و بهداشت خانواده مرکز بهداشت بوکان برگزار شد.
کد خبر: ۳۱۸۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹ 26 October 2016

به گزارش تابناک آذربایجان غربی؛محمد صالح زارعی کارشناس مسئول واحد بیماریهای مرکز بهداشت در مورد پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان به معنی کاهش تراکم استخوانها بویژه در در اندامهای سالم بدن همچون مچ دست، ستون مهره ها، لگن و گردن است که این کاهش تراکم به علت کمبود کلسیم و ویتامین Dروی می دهد.
وی ادامه داد: احتمال ابتلا به بیماری پوکی استخوان در تمام سنین و جنس زن و مرد وجود دارد اما بیشترین میزان مبتلایان را افراد بالای 50 سال تشکیل می دهند که طبق تحقیقات انجام شده در هر 5 زن بالای 50 سال و هر 8 مرد بالای 50 سال یک نفر به این بیماری مبتلا است.
این کارشناس بهداشتی در مورد علایم بیماری اظهار داشت: این بیماری علایم ظاهری خاصی ندارد و به همین دلیل جزو گروه بیماریهای خاموش است اما پزشک با مشاهده علایم شکستگی های مکرر بر اثر ضربه های کوچک به وجود این بیماری شک می کند.
در ادامه این جلسه اقبال احمد کارشناس تغذیه مرکز بهداشت در مورد نقش تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان گفت: کاهش تراکم استخوان در مردان کندتر از زنان است ولی در سن 65 سالگی در هر دو جنس تراکم استخوان تقریبا به یک اندازه خواهد رسید و از طرف دیگر در کسانی که کلسیم کمی مصرف میکنند، فعالیت بدنی کمی دارند و سیگار و الکل مصرف میکنند هم شدیدتر است.
وی افزود: کلسیم یکی از مهمترین مواد مورد نیاز برای داشتن استخوان های محکم است. مهمترین منبع کلسیم شیر، ماست و پنیر است. هیچ منبع غذایی دیگری به اندازه لبنیات کلسیم ندارد. تحقیقات نشان داده که بچه ها و نوجوانانی که از لبنیات کمتری در رژیم غذایی خود استفاده میکنند استخوان هایی با تراکم کمتر دارند. همچنین بالغینی که در زمان بچگی لبنیات کمتری مصرف کرده اند در بزرگسالی بیشتر به پوکی استخوان دچار میشوند. 
احمدی اضافه کرد: ویتامین دی برای جذب کلسیم ضروری و مورد نیاز است. بدون ویتامین دی بدن نمیتواند کلسیمی را که وارد بدن شده به درستی جذب کرده و بر روی استخوان ها بنشاند. گرچه ویتامین دی توسط پوست بدن انسان وقتی زیر نور آفتاب است ساخته میشود ولی در زندگی شهری امروزی بندرت کسی را میتوان یافت که به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار گیرد تا ویتامین دی مورد نیاز به وی برسد. 
این کارشناس تغذیه در خاتمه صحبتهایش اظهارد اشت: ساختمان استخوان شامل یک داربست سه بعدی از جنس پروتئین است که املاح کلسیم بر روی آن رسوب میکند. برای ساخته شدن داربست استخوان بدن نیاز به پروتئین دارد. بدون پروتئین کافی استخوان ضعیف خواهد بود. بنابراین رژیم غذایی باید حاوی مقادیر کافی پروتئین باشد. مصرف لبنیات نه تنها میتواند کلسیم بدن را تامین کند بلکه حاوی مقادیر فراوانی از پروتئین است.
زبیده حمیدی کارشناس بهداشت خانواده هم در ارتباط با مخاطرات این بیماری برای جامعه گفت:گذر اپیدمیو لوژیک، تغییر سیمای بیماری ها و مخاطرات تهدید کننده سلامتی در عصر حاضر که به دلایل متفاوتی اتفاق افتاده است،نیازهای سلامت را به طور بنیادی تغییر داده است .
وی افزود: یکی از این گروه های سنی مهم در این تغییر رویکرد نظام سلامت ،گروه سنی میانسالان است که نزدیک به ۴۰ درصد از جمعیت کشور های در حال توسعه را تشکیل می دهند و از طرف دیگر گروه میانسالان یا به عبارتی دیگر والدین،محور سلامت خانواده بوده و مرگ و میر،ناتوانی و رفتارهای آنها ،همه ابعاد سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد و سلامتی آنان بر سلامت سایر گروه های سنی در خانواده نیز موثر است.
حمیدی اضافه کرد: این گروه سنی دارای نقش مولد اقتصادی بوده وبه همین سبب سایر گروه های سنی در خانواده و جامعه به آنان وابسته اند.همچنین چهره سلامت و بیماری در این گروه سنی متفاوت با سایر گروه های سنی است و مداخله برای کاهش بار بیماری ها در آنان به سادگی کنترل بیماری های واگیردار نیست و به شدت به مسائل فرهنگی،اجتماعی و عادات شیوه  زندگی بستگی دارد.
این کارشناس بهداشتی در خاتمه تأکید کرد: پس جهت دریافت مراقبت های برنامه میانسالان با هدف  پیشگیری از مرگ زود رس و ناتوانی  این گروه سنی(۵۹_۳۰) به نزدیکترین مرکزخدمات جامع سلامت یا پایگاه سلامت ،مراجعه فرمایید.
انتهای پیام/م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار