کد خبر: ۳۳۲۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹ 22 November 2016

نکاتی در خصوص مشکلات نخبگان و مخترعان 
متن زیر یادداشتی است که در خصوص مشکلات نخبگان و مخترعان ایرانی نوشته و توجه مخاطبین را به این نکات جلب می نمایم:
1-    اینکه کارمندان و مسئولین دولتی توان و یا عزمی برای حمایت از نخبگان و بویژه مخترعین کشور ندارند شاید عمده دلیل آن، ناتوانی در درک مطالب و مفاهیم مخترعین بوده و دلیل دیگر بحث پیچیدگی های موجود در قوانین و بروکراسی اداری می باشد که نیازمند نگاه ویژه به این امر و اصلاح روندها و امور مربوطه هست. حجم زیاد و دست پاگیر بودن قوانین و  آیین¬نامه¬های مربوط به تجارت و ثبت و مالیات ، نیز به نوعی مستهلک کننده توان و پتانسیل افراد می شود.
2-     نکته دیگری که شاید بتوان گفت یکی از مشکلات عمده نخبگان و مخترعان کشور محسوب می شود، یکسان نبودن ظرفیت فکری آنان نسبت به دیگر افراد جامعه هست. چه بسا به همین علت برخی خودشان را بالاتر از جامعه می دانند و انتظار دارند تا به ایشان نگاه ویژه داشته باشد و چون در ایران همچین نگاهی کمتر وجود دارد نخبگان و مخترعین  سرخورده و مأیوس می شوند. ضمنا نخبگان نباید انتظار حمایت از جامعه را داشته باشند بلکه باید چتر حمایتی آنان بالای سر جامعه قرار گیرد .
3-     یکی دیگر از مشکلات نخبگان ما، به نظر شخص خودم عدم اجماع آنان است. عدم اجماع به معنای اینکه نخبگان نمی توانند باهم کار کنند(البته این امر در ایران وجود دارد و وقتی نخبه¬ی به خارج از کشور می رود با دیگران به راحتی همکاری می نماید.) این مساله یا ناشی از فرهنگ ایرانی جماعت هست که استبدادپرور بوده، در نتیجه خودبرتر بین  هستند و یا ناشی از جهل افراد نسبت به یکدیگر می باشد که از علم و دانش یکدیگر بی خبر هستند و این امر موجب می شود تا نخواهند و یا نتوانند دورهم جمع شده و باهم کارکنند.
4-      بیشتر اختراعات و یا دستاوردهای افراد بر اساس الگو برداری از اختراعات کشورهای اروپایی و جهان اول شکل میگیرد و به بازار داخلی توجه نمی شود که آیا این بازار کشش این اختراع و محصولی را دارد یا نه؟ و یا اصلا خیلی از مخترعان بدون گرفتن مشاوره بازاریابی و مدیریت این رشته، شروع به تولید آنچه که در ذهن دارند می کنند و چون سرمایه گذاران تشخیص می دهند، این محصول به فروش نمی رسد، ریسک تولید آن محصول را  نمی پذیرند. در مدیریت بازاریابی موضوعی داریم تحت عنوان «رفتار مصرف کننده» که در فروش خدمات و محصولات ما تعیین کننده هست و باید بر اساس روانشناسی رفتار مصرف کننده در زمان و مکان خاص اقدام به تولید و عرضه محصولات بکنیم. این مورد نیز تحت شرایط و عوامل محیطی گوناگونی قرار دارد اعم از شرایط سیاسی-اجتماعی-اقتصادی-فرهنگی و سایر عوامل که باید توسط مدیریت بازاریابی تجزیه و تحلیل گردیده و بیان شود.
5-      موضوع دیگر این است که نخبگان و مخترعان باید بتوانند تیم سازی کنند . به چه شکل؟ به این شکل که بتوانند تیمی آماده بکنند که حداقل متشکل از افراد متخصص در حوزه مدیریت بازاریابی، متخصص در حوزه حقوق و قوانین ، متخصص مالی و خودشان به عنوان طراح و مخترع و قبل از شروع به اختراع محصولی بدون هیچ رودروایستی با اعضای تیم مذاکره کنند که آیا محصول تولیدی شان در بازار روز کشش دارد یا نه و آیا مدیریت بازاریابی می تواند برای فروش محصول مشتری پیدا کند یا نه؟
6-     نکته مهم دیگری که به نظر باید به آن توجه کرد بحث نخبه پروری و سعی در آموزش جوانان کارآفرین و با استعداد جامعه ایرانی است. افراد در مشاغل مختلف، اتحادیه ها و صنف هایی رو شکل میدهند تا  با آموزش و همکاری هم ، توان شان بیشتر شود ،  این قضیه در میان نخبگان و مخترعان کمتر وجود دارد و تلاش کمتری دارند تا استعدادیابی نموده و یافته ها و دانش خود را به صورت سیستماتیک در اختیار دیگران قرار دهند و در پرورش برای افزایش نخبگان کمتر حرکت میکنند. البته این امر بیشتر به خاطر مشغله کاری و ذهنی نخبگان  می باشد، ولی در صورتی که مخترعان و نخبگان سعی کنند در افزایش توان جوانان وقت بگذارند و افراد بیشتری را پرورش دهند جامعه ما جامعه نخبه پروری خواهد بود و وقتی تعداد نخبگان و خردورزان جامعه افزایش پیدا نماید ناخودآگاه آن جامعه ارزشمند شده و به سمت رشد و شکوفایی حرکت خواهد نمود.
مواردی که ذکر شد گوشه¬ی از مشکلات و مسایل پیش روی مخترعان و مبتکرین هست که به نظر این حقیر اگر برای حل آنها چاره جویی شود مطمئنا در این کشور نیز می توان به موفقیت های روزافزون رسید.
مخصوصا بحث اجماع و وحدت نخبگان تأثیر زیادی در امور مملکت می تواند داشته باشد چرا که با خرد جمعی می توان تصمیم های کارساز و خوبی گرفت.
 حمید منصورفر-دکترای مدیریت استراتژیک


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار