فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا امروز در سن 90 سالگی درگذشت.او علاوه بر رهبری انقلاب کوبا، از سال 1959 تا 1976 به عنوان نخست وزیر کوبا و سپس به عنوان رئیس جمهور این کشور از سال 1976 تا 2008 مشغول فعالیت بود.
کد خبر: ۳۳۴۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰ 26 November 2016
تابناک آذربایجان غربی:‌
فیدل کاسترو امروز در سن 90 سالگی درگذشت. تلویزیون دولتی کوبا و رائول، برادر وی این خبر را تایید کردند. کاسترو با نام کامل فیدِل آلخاندرو کاسترو روث در 13 آگوست 1926 به دنیا آمد و علاوه بر رهبری انقلاب کوبا، از سال 1959 تا 1976 به عنوان نخست وزیر کوبا و سپس به عنوان رئیس جمهور این کشور از سال 1976 تا 2008 مشغول فعالیت بود.

به گزارش انتخاب؛ «رائول کاسترو» با حضور در تلویزیون این کشور گفت: «فرمانده کل انقلاب کوبا ساعت ۱۰ و ۲۹ دقیقه شامگاه جمعه درگذشت». رئیس‌جمهوری کوبا افزود که طبق وصیت فیدل کاسترو، پیکر وی روز شنبه سوزانده خواهد شد.

فيدل كاسترو مرد


حزب کمونیست کوبا که تنها حزب سیاسی در نظام تک حزبی کوبا است از سال 1965 تا سال 2011 تحت رهبری وی اداره می‌شد. 
بر اساس قانون اساسی مصوب سال 1976 میلادی دبیرکل حزب، رهبری حکومت را در دست دارد. کاسترو یکی از نمادهای انقلاب کمونیستی در آمریکای لاتین به شمار می‌رفت. در دوران زمامداری وی در کوبا صنایع و تجارت ملی‌سازی شد و اصلاحات سوسیالیستی دولت در سراسر جامعه به اجرا درآمد. کاسترو هم‌چنین دو دوره دبیر کل جنبش عدم تعهد بود.
 

فيدل كاسترو درگذشت

تصویری که تلویزیون کوبا از کاسترو پس از مرگ منتشر کرده است



فيدل كاسترو درگذشت

کاسترو در حال ایراد یکی از سخنرانی‌های انقلابی خود



کاسترو یکی از شخصیت‌های بحث‌برانگیز جهان معاصر بوده است. وی جوایز مختلف بین‌المللی به دست آورد و حامیانش او را قهرمان سوسیالیسم، ضد امپریالیسم و بشردوستی و کسی که توانسته استقلال کوبا را در برابر امپریالیسم آمریکا حفظ کند، می‌دانند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار