کد خبر: ۳۳۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴ 04 December 2016

مطهری:علی لاریجانی از بقیه برادرهایش بهتر است/ظلم را نگویم خفه می‌شوم/حدادعادل روح لطیفی دارد

 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شریف به بیان نظرات خود درباره برخی شخصیت‌ها از جمله حداد عادل، برادران لاریجانی، محمدرضا عارف و ... پرداخت.

به گزارش  تابناک آذربایجان غربی و به نقل از خبرآنلاین، علی مطهری در همایش روز دانشجو در دانشگاه شریف در مورد مراسم ۱۶ آذر گفت: اهمیت این روز این است که جرقه‌ای در تاریکی بود و نوری در ظلمت و حاکی از روشن‌بینی و شجاعت و فداکاری است.

او با بیان اینکه اهمیت کار دانشجویان در سال ۳۲ بیاد ماندنی است و حسن انتخاب درستی برای نام‌گذاری این روز بود، گفت: رسالت دانشجو مبارزه با استبداد خارجی و داخلی است. استعمار خارجی و استبداد داخلی در هر زمان شکل خاصی دارد . در آن زمان استعمار خارجی انگلستان بود و تازه پای آمریکا باز شده بود و استبداد داخلی هم نظام شاهنشاهی. حتی اگر به قانون اساسی هم عمل می‌کردند، قرار بود شاه سلطنت کند؛ نه حکومت. در حالیکه اینگونه نمی‌شد.

اهم سخنان نایب رییس مجلس به نقل از خبرگزاری ها به شرح زیر است: 

*در دوره ما استبداد خارجی شامل آمریکا و تا حدودی کشورهای اروپایی است، ما نمی توانیم بگوییم جمهوری اسلامی استبدادی است. در جمهوری اسلامی استبداد به سختی می تواندصورت گیرد. این هم تا حدودی می تواند از ناحیه جمهوریت که دولت‌ها هستند و هم از ناحیه آن بخش از حکومت که مظهر اسلامیت است، می‌تواند رخ دهد. در سال‌های اخیر به نوعی با هر دو مواجه بودیم. دولتی داشتیم که به صراحت می‌گفت فلان قانون را اجرا نمی‌کنم یا به صراحت رییس‌جمهور وقت اعلام کرد من قانونی که منطبق بر قانون اساسی باشد را اجرا می‌کنم. اینها استبداد است. استبداد یعنی قانون‌ناپذیری و عدم تمکین از قانون.

*وظیفه مجلس این است که با استبداد مبارزه کند. همان‌طور که وظیفه دانشجو به عنوان دیده‌بان جامعه این است که با هر نوع استبداد مبارزه کند.

*خطر استبداد دینی برای انقلاب‌های مذهبی وجود دارد. چرا که وقتی مساله خدا به میان می‌آید و عده‌ای یک طرف را خدا می‌گذارند و یک طرف کفر و الحاد، احتمال خشونت بالاست. چون یک طرف خود را حق می‌داند و طرف مقابل را باطل. در نتیجه خیلی راحت می‌شود سر برید و گردن زد.  کاری که داعش امروز می‌کند، با خشونت‌های قرن‌های پیش در اروپا قرون وسطی افتاد. جنایت‌های داعش پیش آنها هیچ چیز نیست.

* در کشور ما قطعا این شکل‌ها وجود ندارد. شهید مطهری در مورد خوارج می‌گفت اگرچه گروه خوارج از بین رفت اما هنوز روحیه آن در بسیاری از علما وجود دارد. همان طور که گاهی از این حرف‌ها زده می‌شد.

*در مجلس نهم زمانی که بحت ستار بهشتی که در وبلاگ خود انتقاداتی کرده بود و در طول روز هشت تا بازدید کننده بیشتر نداشت مطرح شد، من گفتم مامور خطاکار فکر کرده از نظام دفاع می‌کند. برخی نمایندگان آن دوره می‌گفتند او مخالف بوده و نباید به او جایزه داد. این به شکل مبانی فکر در ذهن و دل افراد وجود دارد. در قتل‌های زنجیره‌ای هم وقتی می‌پرسیم چرا اینها را کشتید گفتند برای حفظ نظام بوده است. گفتند می‌خواستیم بقیه روشنفکران بترسند. اما دیدید که مقام معظم رهبری در نماز جمعه گفتند آقای فروهر از معتدلین  بوده است.

*{ در پاسخ به این سوال که به نظر شما اگر پدرتان زنده بود چه جایگاهی داشت و نظرش در مورد رد صلاحیت‌ها و حصر چه بود} اگر الان مطهری بود در واقع نبود. او بعد از خنده دانشجویان گفت از لحاظ سن و سال می‌گویم. ایشان اگر بودند رهبر بودند چراکه نزدیک ترین فرد به امام (ره) بود. اما اگر فرض کنیم رهبر نبود طبیعتا با خیلی از روش‌های امروز و سخت گیری‌های غیر لازم مثل رد صلاحیت‌ها مخالف بود.

*من در مورد مساله حصر خیلی پاسخ داده‌ام. کار خلاف قانون در کشور نباید شکل بگیرد.مسئله حصر امری است که باید تلاش کنیم با همدلی و گفت و گو آن را حل کنیم. این کار خلاف قانون اساسی و اصول ۳۲ تا ۳۷ است و ما نمی‌توانم کسی را بدون حکم قضایی حبس و بازداشت کنیم.

*{درباره نظر خود در مورد حداد عادل، مهدی کروبی، لاریجانی‌ها و عملکرد عارف در مجلس} اسم افراد که می آید هر چه بگوییم مشکل ایجاد می‌شود. آقای کروبی آدم صاف و روراستی بود و مثل بقیه لرها ایشان هم صداقت و هم شجاعت داشت. در مجلس ششم هم ایشان در مقابل برخی تندروی ها ایستاد و خودش را فدا کرد. در طرح اصلاح قانون مطبوعات که از طرف رهبری دستور دادند که مطرح نشود مجلس شاید مخالف بود اما ایشان گفت حکم حکومتی است پس باید اجرا شود. یک جاهایی ایشان پای اصولی که قبول داشت ایستاد و در قضیه اخیر هم به تقلب اعتقاد داشت. حدادعادل هم فرد مخافظه کار و البته عاقل و حکیمی است و روح لطیفی هم دارد.

*{درمورد آیت‌الله صادق لاریجانی } علی آقا در میان آنها از همه بهتر است. به نظر من آقای آملی لاریجانی تحمل انتقاد را زیاد ندارد و دو بار علیه من اعلام جرم کرده است. من ایشان را در مجلسی دیدم و گفتم دیگر اعلام جرم نمی‌کنید؟  گفت جا هست.

*{ با اشاره به اعلام جرم علیه محمود صادقی نماینده تهران} یک نماینده‌ای سوال می‌کند و حداکثر این است که در کمیسیون مجلس توضیح می‌دهند که حساب ها شخصی نیست یا عملکرد بودجه به این شکل بوده است. اینکه آدم بفرستند درب منزل صادقی درست نیست. قانون می‌گوید هر احضاریه‌ای در مجلس باید در هیات نظارت نمایندگان بررسی شود. اگر خارج از حوزه نمایندگی بود باید به دادسرا برود.

*{در مورد وضعیت مینو خالقی } در مورد خانم خالقی استفساریه دادیم. اگر شورای نگهبان مخالفت کند مجلس اصرار  می‌کند و موضوع به مجمع تشخیص می‌رود و انشاالله که موافقت می‌شود.

*{در مورد عملکرد عارف در مجلس} ایشان حضورش در پشت صحنه فراکسیون است. سه نفری که برای شورای عالی انتخابات شوراها از طرف مجلس انتخاب شدند هر سه از فراکسیون امید بودند که بررسی صلاحیت کاندیداها را بر عهده دارند. دو نفری که برای کمیسیون ماده ده انتخاب شدند هم از فراکسیون امید بوده و آقای عارف در پشت پرده نقش داشته است. ایشان روحیه اش با من فرق دارد. من اگر احساس کنم در جایی ظلمی شده اگر نگویم احساس می‌کنم خفه می‌شوم اما برخی تحمل بیشتری دارند

*{در مورد بازداشت‌های قوه قضاییه} گاهی شاکی خصوصی وجود دارد که جلب و رسیدگی به پرونده وظیفه قوه قضاییه است. اما احضار و جلب نماینده باید از هیات نظارت بررفتار نمایندگان بگذرد اما رفتار برخی دادستان ها در مورد لغو کنسرت ها و سخنرانی ها خلاف قانون است. برنامه ای که مجوز دارد نباید لغو کرد اگر هم قابل لغو باشد این تنها در حیطه کار شورای تامین استان ها است. اینکه دادستان بگوید من احتمال جرم می‌دهم و تعطیل کردم که نمی‌شود. 

*{در خصوص حرف های امروز علی لاریجانی در مجلس در مقابل تذکر صادقی } شما می خواهید در خانواده ما دعوا درست کنید. من گفتم لاریجانی باید کار قوه قضاییه یعنی جلب نماینده به آن شکل را پاسخگو باشد. حرف های آقای لاریجانی نظر ایشان بوده و من نمی‌توانم در مورد همه این حرف ها پاسخگو باشم.

*{در مورد تمدید ده ساله تحریم‌های امریکا علیه ایران} همه ما آمریکا را می‌شناسیم و به او اعتماد نکردیم. ما نباید در دام ترامپ بیفتیم. آنها می‌خواهند ایران خودش برجام را نقض کند.  همین یعنی برجام به نفع ایران بوده که اینها به دنبال نقض آن هستند. یعنی آمریکا برجام را موجب قدرت یافتن ایران می‌داند. اینها به دنبال این هستند که کاری کنند ایران برجام را نقض کند. ما باید صبر کنیم اگر بناست نقض شود باید از سوی آمریکا باشد. اگر اینگونه شود به ضرر آمریکایی‌هاست. اگر نقض آنها موجب نقض ما شود اتمام حجت از سوی ایران است. ما حسن نیتمان  را نشان دادیم و نباید احساسی شویم و کاری کنیم که موجب استفاده انها شود.

*{درباره اعدام های سال ۶۷ }بعد از انتشار فایل صوتی آقای منتظری در رسانه‌ها، گفتیم آقایان دست اندر کار و حاضر در این نوار به مردم توضیح دهند که داستان چیست که الان در رسانه های داخلی و خارجی مطرح است. بگویند این حکم فقهی بوده و اگر کسانی به طور مسلحانه علیه حکومت اسلامی قیام کنند محاربند. این  افراد در نزدیکی عملیات مرصاد امیدوار بودند آزاد شوند و به کمک مجاهدین بروند. اگر لشکری که با حاکم بر حق می‌جنگد هنوز وجود داشته باشد و عده ای از آنها اسیر شده باشند اگر به گونه ای باشد که در صورت آزادی اینها به گروه محارب می‌پیوندند می‌توانید آنها را اعدام کنید. آنها باید پاسخ می‌دانند که ما بر اساس حکم فقهی این کار را با نهایت انصاف کردیم. در این ارتباط من نامه‌ای به آقای پورمحمدی نوشتم و از او خواستم پاسخ دهد.

*{در مورد برخوردهایی که بعضا با خبرنگاران می‌شود } دو سال پیش سی نفر را بازداشت کردند و گفتند اینها به دنبال نفوذ هستند. گفتم اینها چه اطلاعاتی بیش از سایت ها دارند که می‌گویید جاسوسند؟ می‌گفتند اینها با خبرنگارانی در خارج از کشور در ارتباط هستند. خب این خارجی ها قبلا در ایران بودند و دوستان اینها بودند و با هم ارتباط داشتند.با همه انتقاد هایی که مردم بعضا مطرح می‌کنند اما در نهایت نظام را دوست دارند. سال ۸۸ هم همین اشتباه شد. یک عده ای روزهای اول به نام دفاع از نظام و رهبری وارد شدند اما عده ای برخورد کردند و عکس العمل شان بالا گرفت. ما گاهی نگاه بدی داریم. موضوعی که باید توسط سیاست به خرج دادن حل شود، بوسیله سیاست امنیتی و نظامی حل می‌شود که غلط است.

*{ در خصوص مواضع فرهنگی تند او و مغایرت آن با مواضع سیاسی اش} این سوال مبتنی بر یک فرض است. شما فرض کردید که اگر کسی در تفکر و لسان معتقد به آزادی است در سایر حوزه ها هم معتقد به ازادی است. در حالی که این طور نیست ما می‌گوییم فکر انسان باید آزاد باشد چرا که همه قوای انسانی باید آزاد باشد. ما نباید مسایل مربوط به عفاف را کم اهمیت بدانیم .اشتباهی که اروپایی ها مرتکب شدند و مسایل مربوط به غریزه جنسی را پیش پا افتاده می‌دانند و عده ای مدعی اند که این موضوع را حل کرده اند.

* قرآن بر خلاف غربی‌ها می‌گوید این مسایل خیلی مهم است. سوره نور درباره روابط زن و مرد و حکم زانی و زانیه است. نباید اینها را کوچک گرفت. البته ما قائل به سخت گیری نیستم اما فلسفه حجاب باید رعایت شود. فلسفه حجاب این است که زن قدرت تحریک زیادی دارد و در نتیجه باید به آن اهمیت داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار