مهدی صابری:تاثیر پدیده «لانینا» در آذربایجان غربی ناچیز اعلام شد
کد خبر: ۳۳۸۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴ 05 December 2016

مهدی صابری رئیس پیش‌بینی اداره هواشناسی آذربایجان غربی در گفتگو باباریش نیوز :ال‌نینو جریانات گرم اقیانوسی و لانینا جریان‌های سرد اقیانوسی است که با تغییر فشار سطحی هوا در بخش غربی خط استوا روی اقیانوس آرام رخ می‌دهد.
مهدی صابری:تاثیر پدیده «لانینا» در آذربایجان غربی ناچیز اعلام شد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز,  «لانینا» اثراتی متضاد با ال‌نینو دارد و در واقع به خاطر تغییرات اقلیم زمین رخ می‌دهد. در این پدیده که بخش مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام را تحت‌تأثیر قرار داده، آب سردتر از حالت طبیعی می‌شود و این تغییر دمای اقیانوسی موجب بروز سردی بیشتر هوا درخشکی و کاهش بارش‌ها می‌شود. معمولا در سال‌هایی که پاییز و زمستان از بروز «لانینا» متأثر می‌شوند، نباید انتظار ترسالی و بارش‌های مناسب داشته باشیم بلکه با کاهش بارش‌ها و از طرف دیگر سردی بیشتر هوا مواجه می‌شویم. اما سوالی که در ذهن همه جای می گیرد این است که آیا این پدیده در آذربایجان غربی و به ویژه شهرستان ارومیه رخ می دهد؟ و آیا مردم باید خود را برای سردتر شدن هوا در فصل پاییز و زمستان آماده کنند؟ برای پاسخگویی به این پرسش ها با مسئولان مربوطه به گفت و گو پرداخته ایم.

رئیس پیش‌بینی اداره هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به تفاوت‌های ال نینو و لانینا، بیان کرد: ال‌نینو جریانات گرم اقیانوسی و لانینا جریان‌های سرد اقیانوسی است که با تغییر فشار سطحی هوا در بخش غربی خط استوا روی اقیانوس آرام رخ می‌دهد.
«مهدی صابری» با بیان این‌که لانینا چرخه مخالف ال‌نینو است، اظهار کرد: رویداد لانینا نشان‌دهنده سرد شدن تناوبی سطح دریا در مرکز شرقی خط استوا روی اقیانوس آرام است و در زمان رخ دادن لانینا زمستان در نیم‌‌کره جنوبی گرم ‌تر از همیشه و در نیم ‌کره شمالی سردتر از سال‌های دیگر می‌شود.
وی با تاکید بر این که پدیده لانینا بیشتر در مناطقی که نزدیک به خط استواست اتفاق می‌افتد، افزود: آذربایجان غربی براساس مطالعات کارشناسی شده متاثر از عوامل دور پیوندی ناشی از پدیده ال نینو و لانینا خواهد بود و تاثیر آن خیلی ناچیز است و به طور کلی خنثی است.صابری با بیان این‌که در سال گذشته پدیده ال نینو در آذربایجان غربی اتفاق نیفتاد ، گفت: کاهش بارش‌ها در سال جاری نیز متاثر از پدیده لانینا نیست.
 وی ادامه داد: استان ما تحت تاثیر پدیده‌هایی خواهد بود که در دریای مدیترانه، جنوب اروپا و سیبری است در حالی که پدیده ال نینو و لانینا  پدیده‌هایی هستند که در قاره آمریکا روی می‌دهند. رئیس پیش‌بینی اداره هواشناسی آذربایجان غربی ابراز کرد: تاکنون برنامه ریزی جدی در باره تاثیر پدیده ال نینو و لانینا در آذربایجان غربی صورت نگرفته است.
منبع باریش نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار