متن و حاشیه یک مراسم؛
اجرای همزمان 2 همایش «یاوران وقف» و «وقف و رسانه» در آخرین روز از دهه وقف با حواشی جالبی همراه بود.
کد خبر: ۳۳۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴ 06 December 2016

   
به گزارش اروم‌نیوز ، صبح امروز در آخرین روز از دهه وقف و با تدبیر مسئولین اداره‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی 2 همایش «یاوران وقف» به‌منظور تجلیل از واقفین استانی و فعالان این عرصه و نیز همایش «وقف و رسانه» با محوریت تبیین روش‌های تبلیغ رسانه‌ای وقف و نیز تجلیل فعالان رسانه‌ای عرصه وقف به‌طور همزمان و با حضور جمعی از فعالان هر 2 عرصه در ارومیه برگزار شد.

در این مراسم، تعدادی از واقفین و نیز فعالان عرصه وقف به‌همراه جمع قلیلی از خبرنگاران و مدیران رسانه‌های دیدار، شنیداری، مکتوب و مجازی حضور داشتند.

پس از قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط وحید وکیلی قاری بین‌المللی قرآن‌کریم نوبت به نخستین سخنران برنامه یعنی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان رسید که علاوه بر خوشامدگویی، اطلاعاتی در خصوص وقف و واقفین استانی و عملکرد این اداره‌کل ارائه کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین «ناصر جوانبخت» در سخنان خود با اشاره به اینکه وقف سنت حسنه و یکی از نمادهای خدمت به مردم و دولت است، اظهار کرد: در راستای ارتقای جایگاه اداره‌کل و نیز افزایش تعداد موقوفات در استان فعالیت‌های خوبی از سوی همکاران در شهرستان‌های مختلف و ستاد استانی انجام شده است.

وی در سخنان خود که بیشتر رنگ و بوی کشوری داشت و نشان‌دهنده این بود که حرفی برای گفتن در مراسم به‌عنوان عملکرد نهاد خود ندارد، چنین اعلام کرد که تبدیل هفته وقف به دهه وقف یکی بهترین نمودهای همه‌گیری فرهنگ وقف در میان اقشار مختلف مردم است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی، البته به تعدادی از پروژه‌های افتتاحی در هفته وقف نیز اشاره کرد و گفت: در این هفته طرح‌ها و پروژه‌های خوبی افتتاح شده که امیدواریم کارآیی و فرصت خوبی برای واقفین و نیز نیازمندان واقعی باشد.

با اتمام سخنان مدیرکل و پس از پخش کلیپی کوتاه از عملکرد این اداره‌کل در ایام محرم و صفر و اطعام مردمی، نوبت به سخنرانی قائم‌مقام مدیرکل صداوسیمای آذربایجان‌غربی رسید که به‌مناسبت همایش وقف و رسانه و برای سخنرانی در این همایش دعوت شده بود.

«کامبیز خوشدلی» سخنان خود را با تعریف و تمجید از عملکرد اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان آغاز کرد و گفت که صداوسیما آماده هرگونه همکاری با این اداره‌کل در راستای ترویج فرهنگ وقف است.

وی، در ادامه تعریفاتی را از وقف و اهمیت این امر در جامعه عنوان و نسبت به همکاری بیشتر رسانه‌ها در این راستا تاکید کرد.

اما نکته جالب در سخنان قائم‌مقام صداوسیمای آذربایجان‌غربی آنجا بود که با حمله خود به رسانه‌های منتقد دولت، این رسانه‌ها را استحاله‌گر میان مردم و دولت دانست! و خاطرنشان کرد: فعالیت برخی رسانه‌ها و انتقادات و تخریب آن‌ها! نسبت به دولت باعث شده تا صداوسیما کار سختی در معرفی توانمندی‌ها داشته باشد!

گویا قائم‌مقام صدا‌وسیمای استان این نکته را فراموش کرده بودند که یکی از رسالت‌های اصلی رسانه‌ها گوشزد کردن کم‌کاری‌ها و البته نقد سازنده دولت و فعالیت‌های مسئولین است تا به این ترتیب زمینه لازم برای ارتقای فعالیت و عملکرد ادارات و سازمان‌های مختلف فراهم شود.

البته این مسئول، در سخنان خود اشاره‌ای به درصد برنامه‌های تبلیغی صداوسیما از عملکرد ضعیف دولت در استان و نیز آگهی‌نامه‌های این سازمان برای ادارات دولتی به میان نیاورد و تنها به همین اندازه اکتفا کرد که نسبت به فعالیت رسانه‌های منتقد عکس‌العمل تخریبی داشته و در مورد عملکرد خود سکوت کند!

به هر ترتیب زمان سخنرانی قائم‌مقام صداوسیمای استان نیز به پایان رسیده و پس از پخش کلیپ‌های تبلیغی وقف، این‌بار مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان به‌عنوان سخنرانی بخش یاوران وقف همایش روی تریبون حاضر شده و به ارائه سخنانی در خصوص اهمیت وقف و همکاری‌های اوقاف و ثبت اسناد در سال‌های اخیر پپرداخت.

قسمت پایانی مراسم، تجلیل از یاوران و اصحاب رسانه فعال در زمینه ترویج وقف بود که بخش نخست آن با تجلیل از همکاران اداره‌کل اوقاف، همکاران شهرستانی این نهاد، تعدادی از واقفین و نیز مدیران‌کل و مسئولین اداراتی همراه شد که در راستای ترویج فرهنگ وقف همکاری داشته‌اند.

بخش دوم تجلیل هم مربوط به رسانه‌های فعال بخش وقف بود. در این بخش علاوه بر حضور 4 تن از مسئولین صداوسیما که یکی از آن‌ها مسئول امور برنامه‌های مشارکتی صداوسیما بود که از همان عنوان بخش هم فعالیت آن‌ها مشخص است! قسمتی که برای تولیدات تبلیغی ادارات همراه با هزینه اقدام می‌کند و مشخص نیست دلیل تجلیل از آن‌ها چه بوده است؟!

تجلیل از مدیران و خبرنگاران رسانه‌های مکتوب و مجازی هم در این برنامه گنجانده شده بود. البته نه تمام رسانه‌های فعال در این حوزه بلکه تنها رسانه‌هایی مورد اقبال روابط عمومی این اداره‌کل واقع شده بودند که بخش اصلی فعالیت آن‌ها به تعریف و تمجید از عملکرد اوقاف و نیز فعالیت‌های ویژه همراه با دریافت مبلغ لازم برای این کار بوده است!

از گزینش و نحوه پرداختن روابط عمومی این اداره‌کل به رسانه‌ها به خوبی مشخص است که آشنایی این بخش با رسانه‌ها بیشتر به همین رپرتاژها و آگهی‌های تحویلی و نیز تعریف و تمجیدها محدود شده و خود را همچنان از انتقادهای سازنده رسانه‌ها دور نگه می‌دارند!

به هر ترتیب این همایش هم همانند دیگر همایش‌های روزانه به اتمام رسید اما لازم است متولیان برنامه در خصوص برگزاری آن در سال‌های آینده نیم‌نگاهی به تجربه امسال داشته باشند تا علاوه بر تفکیک 2 همایش مهم «وقف و رسانه» و «یاوران وقف»، نسبت به بررسی دقیق‌تر رسانه‌ها و نیز دقت در نحوه تعامل مطلوب با رسانه‌های مختلف مجازی و مکتوب بپردازند.

انتهای پیام/
منبع اروم نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار