کد خبر: ۳۴۰۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵ 07 December 2016

چندی است که هجمه به دولت تدبیر و امید به دلیل تمدید تحریم های ضد ایرانی توسط مجلس سنای آمریکا شدت گرفته ؛به حدی که دلواپسان در پوست خود نمی گنجد و با پایکوبی و سرور ،و تهیه ی تیترهای تخریبی در رسانه های مکتوب و مجازی خود ، در تلاش هستند که افکار عمومی را نسبت به مهمترین دستاورد دولت در عرصه دیپلماسی بی اعتماد سازند.
اما در این جا یک سوال جدی مطرح است:
آیا نقض برجام توسط سیاستمداران ،مجلسین و حتی ترامپ نقطه ضعف برجام است و یا بالعکس نقطه ی قوت آن؟
بدون تردید در یک فرایند تحلیل منطقی و نه حقوقی ،اگر ترامپ و یا مجلس سنا در آمریکا تلاش می کنند برجام را با تمدید تحریم ها نقض بکنند ؛یعنی تداوم برجام را به این شکل ،بر ضد منافع خود می دانند و می خواهند به سرعت زیان و خسارت حداکثری را با نقض ان ،از سر خود وا کنند. به عبارت دیگر اگر برجام برای ایران خسارت بار و برای آمریکا سرشار از منافع بود چه دلیلی داشت که این گونه سیاستمداران آمریکایی برای نقض آن خیز بردارند و با برخی مانورهای سیاسی و تحت تاثیر قراردادن فضای داخلی سعی نمایند که حتی در عرصه تبلیغاتی نیز خود را برنده این مناقشه نشان دهند.
با همین دلیل منطقی می توان بر این نکته تاکید نمود که برجام حداقل یک دسناورد ملی برای ایران است که آمریکا را در تنگنای اجرای آن قرار داده است. زیرا نومحافظه کاران آمریکایی به درستی باور دارند که ایران در سایه اجرای برجام و حضور در بازار های جهانی و با خروج از انزوا به یک قدرت بلامنازع متطقه ای و جهانی تبدیل خواهد شد. زیرا ایران با تکیه بر ظرفیت های درون زایی چون رهبری قدرتمند ،دولت با تدبیر و امید آفرین و توان مردمی و نظامی و حضور بین المللی موقر و موثر می تواند خیلی از معادلات جهانی را باز آفرینی نماید و به اهداف چشم انداز خود برسد.
پس باید بار دیگر به منتقدان تاکید نماییم که برجام برای ایران نقطه قوت و قدرت منطقه ای است که در کنار سایر متغیرهای موثر داخلی و درونی ،سیاست های آمریکا را در منطقه و جهان خنثی نماید.
من به دلواپسان عزیز توصیه می کنم به جای تاختن به دولت تدبیر و تمید ، آمریکا را محکوم و در نزد افکار عمومی رسوا نمایند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار