یک روانشناس از آسیب های رسانه ای شدن خودکشی ها می گوید؛
یک روانشناس و مشاور خانواده در گفت و گو با اروم نیوز از آسیب ها و معضلات رسانه ای شدن و انعکاس اخبار و رویدادهای مرتبط با خودکشی و روشهای آن گفته و اعتقاد دارد که اینگونه کارها قهرمان سازی از افراد مرتکب خودکشی است.
کد خبر: ۳۴۰۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۷ 08 December 2016

   
به گزارش اروم نیوز، اخیراً با رسانه ای شدن تعدادی از خودکشی های جوانان در سطح شهر ارومیه به دلیل مشکلات خانوادگی و عاطفی مباحث بسیاری در سطح جامعه در این مورد مطرح و رد و بدل می شود. مباحثی که به خودی خود حتی می توانند باعث ترغیب افراد دیگری برای اقدام به این گناه کبیره شوند.

در این بین برخی رسانه ها نیز تنها برای فخرفروشی و اثبات خود در مقابل دیگر رسانه ها که بگویند دسترسی فوری و آنی به تحولات شهر دارند اخبار مربوط به خودکشی را به صورت ویژه پوشش می دهند که با معیارهای اخلاقی و انسانی بسیار فاصله دارد.

برای اینکه بدانیم علل ایجاد تمایل به خودکشی در افراد چیست و اصلاً رسانه ای شدن موضوعات اینچنینی چه آسیب ها و معضلاتی دارد به سراغ کارشناس موضوع مورد اشاره رفته ایم. دکتر میلاد عابدی روانشناس و مشاور خانواده است که در این زمینه به سؤالات اروم نیوز پاسخ داده است.

اروم نیوز-  چرا افراد دست به خودکشی می زنند؟

عابدی-افراد به دلایل متعددی دست به خودکشی می زنند که معمولا این دلایل به برهه رشدی که در آن قرار دارند بستگی دارد. خودکشی در کودکان به دلیل این که به آینده کمتر فکر می کنند نادر است، در نوجوانان خودکشی ها بیشتر بدلیل درگیری با خانواده، مسائل عاطفی و موضوعات عشقی و مشکلات تحصیلی است که باز هم بسته به جنست ها دلایل می تواند متفاوت باشد و در بزرگسالان خودکشی ها اغلب بخاطر مشکلات زناشویی و ناموسی و مسائل مالی است. ابتلا به برخی بیماری های روانی، تجاوز های جنسی و افشای برخی اطلاعات محرمانه فرد نیز از دلایل مشترک تمامی سنین برای خودکشی است.

اروم نیوز-  چه نشانه هایی را در افراد باید جدی گرفت؟

عابدی: خودکشی یک اوژانس اجتماعی است و جوامع در تلاش هستند تا نرخ آن را کاهش دهند. معمولا افرادی که قصد خودکشی دارند قبلا این موضوع را با دیگران در میان می گذارند. یکی از نشانه های خودکشی بیان کلامی آن است که بسیار مهم است. بخشش لوازم و وسایل شخصی گران قیمت به دوستان، تغییرات ناگهانی خلق در افراد افسرده با غمگین و شاد شدن دفعی آن ها، خریداری وسایل خطرناک مثل سموم، اسلحه و ...، در دسترس بودن وسایل خطرناک را باید جدی گرفت و وظیفه درمانگر و خانواده این است که چنین افرادی را از نظر دور نگه ندارند و پیوسته نظارت کنند.

اروم نیوز-  آیا همه کسانی که اقدام به خودکشی می کنند لزوماً قصد دارند حتما خود را بشکند یا قصد جلب توجه و مصدومیت و ... است؟

عابدی: به عنوان یک اصل همیشه یادمان باشد. خودکشی را حتما باید جدی بگیریم. درست است که ما روش های نمایشی و جدی در خودکشی داریم اما در هر دو صورت خودکشی خطرناک است و ما باید خودکشی را جدی گرفته و از فردی که قصد آن را دارد با روش های علمی محافظت کنیم.

اروم نیوز-  یا با تغییر فصل ها آمار آن تغییر محسوس دارد یا نه؟

عابدی: برخی از بیماری های روانی با تغییر فصل شایع تر می شوند. مثلا ما افسردگی های فصلی داریم که معمولا در فصولی که روز کوتاه می شود یعنی پاییز و زمستان خود را نشان می دهند. بله ممکن است خودکشی در برخی فصول به دلیل این نوع اختلالات بیشتر شود اما تغییر فصل به خودی خود عاملی برای خودکشی نیست.

اروم نیوز-  با توجه به جوان بودن جامعه خودکشی کنندگان، چه پیشنهادی به خانواده ها دارید؟

عابدی: خانواده ها باید افراد جوان را جدی بگیرند و مشکلات آن ها را درک کنند. بهترین روش این است که مقابل جوانان قرار نگیریم و با آن ها همراه باشیم.

اروم نیوز-  مهمترین راهکار در شرایط فعلی چیست؟

عابدی: همیشه مهمترین راهکار این است که خودکشی را یک نمایش فرض نکنیم بلکه آن را در هر سطحی جدی بگیریم

اروم نیوز-  پرداختن رسانه ها به موضوع خودکشی و روش انجام گرفته و ریختن قبح آن چه تأثیری در روند افزایشی آمار خودکشی دارد؟

عابدی: پژوهش ها نشان داده اند که بازتاب خودکشی در رسانه ها یا برگزاری مراسم های ختم پرشکوه در دانشگاه یا محلات برای این افراد به نوعی قهرمان سازی از آنها است و بهترین کار این است که افرادی که مرتکب این عمل شده اند را در سکوت خبری به خاک بسپاریم. هرگونه مصاحبه در رابطه با خودکشی، اطلاع رسانی در رابطه با آن یا معرفی روش ها و ... می تواند خطرناک باشد و تنها روش مناسب این است که در رابطه با پیشگیری از آن اطلاع رسانی کنیم.

انتهای پیام
منبع اروم نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار