28 نفر از پژوهشگران برتر سال 95 خراسان جنوبی، چهارشنبه شب با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در بیرجند، تجلیل شدند.
کد خبر: ۳۴۰۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱ 08 December 2016
پژوهشگران برتر سال 95 از تمامی سازمان ها و نهاد ها، نظیر پارک علم و فناوری، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و ... انتخاب شده اند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی در این مراسم گفت: پژوهش باید یک عامل موثر در زمینه توسعه پایدار باشد و پژوهشگران باید در این زمینه کوشا باشند.
بی بی عصمت سرفرازی، با تبریک هفته پژوهش و فناوری و روز دانشجو، حضور دانشجو در جامعه را توام با مسئولیت پذیری، مشارکت اجتماعی و تقویت قدرت نقادی دانست.
به گفته وی، در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران تاکید می شود که ایران باید کشوری توسعه یافته باشد، هر چند که رسیدن به سند چشم انداز با فرصت محدودی که در اختیار هست کار دشواری است اما همت پژوهشگران، مدیران و صاحب نظران می تواند کمک شایانی در رسیدن به این مهم بکند.
سرفرازی، تعامل بین دانشگاه و شرکت های دانش بنیان را یکی از اساسی ترین راه های رسیدن به سند چشم انداز دانست و افزود: جامعه دانشگاهی باید به این نتیجه برسد که نباید بین دانش تولید شده در دانشگاه و ارتباط آن با جامعه فاصله ای وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: این تعامل موقعی اتفاق خواهد افتاد که بستری امن و مساعد در دانشگاه ها از یک سو و تفکر و نگاه صنعتگران و تولید کنندگان نسبت به تاثیر گذاری پزوهش در بهبود تولید از سوی دیگر باشد.
به گفته وی، پژوهش، موجب پویایی، توسعه و حیات می شود و موجب می شود که ایستا نباشیم و به سمت پویایی حرکت کنیم.
وی عنوان کرد: دولت تدبیر و امید باور دارد که باید موقعیت ها برای بحث های فناورانه استفاده شود و از پژوهش و پژوهشگران حمایت شود.
وی اضافه کرد: امروز در جهان کسی را مقتدر می دانند که مجهز به دانش و فناوری باشد و در عصر اطلاعات و ارتباطات کسی که مالک فناوری نباشد نمی تواند حکمران خوبی برای جامعه اش باشد.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد دانش بنیان، گفت: امروز نمی توان با اتکا به نفت و خام فروشی ادعای توسعه همه جانبه داشت و چاره ای نداریم جز اینکه بستر را برای شرکت های دانش بنیان، برای پویایی و حمایت از اقتصاد دانش بنیان فراهم آوریم.
وی یکی از موثر ترین راه های حمایت از پژوهش را تجاری سازی و معافیت مالیاتی عنوان و ذکر کرد: پژوهشی که مشتری نداشته باشد تاثیری هم بر جامعه نخواهد گذاشت پس اگر پژوهش ها کاربردی باشند هم به سوی تجاری سازی پیش خواهیم رفت و هم پژوهشگر برای پژوهش های متداول انگیزه خواهد داشت.
سرفرازی با اشاره به اتفاقاتی که در حوزه علم و دانش، از آغاز دولت تدبیر و امید تاکنون رخ داده است گفت: قبل از سال 92 رتبه علمی ایران در سطح جهان 21 بوده امروز به 16 و در این مدت سهم تولید علم از 1.34 به 1.48 رسیده است.
وی ادامه داد: سهم دانشگاه های ایران در بین دانشگاه های برتر جهان ، یک دانشگاه اما امروز هشت دانشگاه ایران جزو برترین های جهان هستند.
وی رشد 13 درصدی نشریات علمی و افزایش مراکز علم و فناوری از 146 مرکز در سال 92 به 170 مرکز و نیز افزایش پنج پارک علم و فناوری و رسیدن آن از 35 مرکز به 39 مرکز و افزایش صادرات دانش بنیان در پارک های علم و فناوری به سایر کشور های جهان را از دیگر موفقیت ها ذکر کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار