در نشست مشترک استاندار آذربایجان غربی و سرکنسول ایران در اربیل، ضرورت رفع موانع توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری میان استان آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، مهندس سعادت استاندار آذربایجان غربی در این نشست که در محل سالن جلسات شهید نیکخواه استانداری برگزار شد، گفت: با توجه به وجود مناسبات میان آذربایجان غربی و اقلیم کردستان از بدو تاسیس اقلیم و با توجه به شرایط جدیدی که بعد از موفقیت رزمندگان اسلام و مدافعان حرم در این منطقه ایجاد شده، لازم است که شرایط و زمینه توسعه همکاری ها و مناسبات فیمابین استان و اقلیم کردستان در ابعاد مختلف فراهم و مبادلات اقتصادی و تجاری و همچنین سرمایه گذاری های مشترک میان طرفین بیش از پیش تقویت شود.

وی افزود: از مدیران و مسئولان ذیربط در استان انتظار می رود که در جهت رفع مشکلات و موانع از جمله مشکلات مربوط به گمرک و مشکلات مرزی که در مسیر ارتقای سطح همکاری های مشترک میان استان و اقلیم کردستان وجود دارد اهتمام ویژه ای داشته باشند.

استاندار آذربایجان غربی همچنین در رابطه با موضوع تردد زائرین استان از مسیر اقلیم کردستان به عتبات عالیات گفت: تردد زوار ایرانی از این مسیر باعث کوتاه تر شدن مسافت و همچنین کاهش حجم تردد در مرزهای جنوبی کشور می شود فلذا ما از این موضوع استقبال می کنیم و در جهت تحقق آن نیز آمادگی لازم را داریم.

سعادت در ادامه در خصوص اقدامات مربوط به رفع مشکلات مرز کیله سردشت اظهار داشت: تلاش ما این است که مرز کیله به مرز رسمی تبدیل شود که پیش شرط این امر، رفع مشکلات پایه ای آن و تامین زیرساخت های مورد نیاز است که امیدواریم با کمک و مساعدت مسئولان و همچنین سرکنسول محترم ایران در اربیل به این مهم دست پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: در همین راستا فراهم سازی شرایط حضور و استقرار نیروهای اقلیم کردستان در مرز کیله برای کمک به تامین و ارتقای امنیت مرز و فعال تر نمودن بازارچه مرزی این منطقه را پیگیری می کنیم.

استاندار آذربایجان غربی در خصوص خرید و نصب دستگاه ایکس ری در مرز تمرچین هم گفت: برای پیگیری و بررسی این موضوع با سازمان برنامه و بودجه استان جلسه ای برگزار خواهیم کرد.

عبادی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل هم در این نشست توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت اقلیم، مشکلات و موانع و همچنین راهکارهای گسترش همکاری های میان استان آذربایجان غربی و اقلیم ارائه کرد.

وی افزود: آذربایجان غربی استان ویژه ای است که با اقلیم کردستان عراق و با دو استان سلیمانیه و اربیل، مرز مشترک دارد که بخشی از صادرات کشور و بویژه آذربایجان غربی از طریق  این مرزها انجام می گیرد فلذا رفع مسائل و مشکلات موجود در این مرزها به جد باید از سوی مقامات دو طرف پیگیری شود.

عبادی به اقدامات انجام گرفته در راستای تقویت همکاری های میان آذربایجان غربی و اقلیم کردستان نیز اشاره کرد و انجام هماهنگی و توافقات لازم جهت پذیرش مدرک 80 دانشگاه ایرانی در عراق که سه دانشگاه آن مربوط به استان آذربایجان غربی است، زمینه سازی و ایجاد آمادگی لازم برای تاسیس شرکت های گردشگری و سلامت برای خدمات دهی به شهروندان اقلیم که برای سیاحت و درمان به استان سفر می کنند، ایجاد موافقت اصولی در اقلیم برای موضوع تردد و اعزام زائرین ایرانی از مسیر اقلیم به عتبات عالیات و پیگیری رفع مشکلات مربوط به انتقال زندانیان ایرانی در اقلیم به کشور از جمله این اقدامات و برنامه ها عنوان کرد.

در این جلسه حاضرین نیز به بیان دیدگاهها و نظرات خود در رابطه با راهکارهای توسعه مناسبات میان آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق پرداختند.