کیفیت زندگی بخش زیادی از جمعیت کشور به حیات دریاچه ارومیه بستگی دارد و خشک شدنش زندگی میلیون ها ایرانی را به چالش خواهد کشید. اگرچه به همین دلیل دولت یازدهم از زمان شروع به کار تلاش ویژه ای را برای احیاء دریاچه آغاز کرد، اما حالا اخبار دقیقی به دست آمده که نشان می دهد، دولت از ابتدای سال جاری عملیات احیاء را رها کرده و ستاد احیای دریاچه نیز نسبت به آینده امیدوار نیست.
کد خبر: ۳۶۲۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳ 17 January 2017

کیفیت زندگی بخش زیادی از جمعیت کشور به حیات دریاچه ارومیه بستگی دارد و خشک شدنش زندگی میلیون ها ایرانی را به چالش خواهد کشید. اگرچه به همین دلیل دولت یازدهم از زمان شروع به کار تلاش ویژه ای را برای احیاء دریاچه آغاز کرد، حالا اخبار دقیقی به دست آمده که نشان می دهد، دولت از ابتدای سال جاری عملیات احیاء را رها کرده و ستاد احیای دریاچه نیز نسبت به آینده امیدوار نیست.

به گزارش «تابناک» همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم، رئیس جمهور به منظور تحقق یکی از وعده های انتخاباتی خود دستور تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه را صادر کرد و در این راستا «عیسی کلانتری» وزیر اسبق جهاد کشاورزی مسئولیت این مهم را بر عهده گرفت. اکنون که سه سال از شروع به کار این ستاد می گذرد در حالی مسئولان  از افزایش تراز دریاچه و موفقیت آمیز بودن برنامه ها خبر می دهند که منتقدان ادعاهای نگران کننده  را مبنی بر بی فایده بودن تلاش های ستاد مذکور بیان می کنند.

از همان ابتدا نیز نسبت به عملکرد و موفقیت ستاد در احیای دریاچه نگرانی هایی وجود داشت. مواردی مثل غالب شدن نگاه سیاسی و انتخاباتی بر اصل بحران، کاهش امید و انگیزه تیم اجرایی، کارشکنی یا نا هماهنگی سایر دستگاه های مرتبط، مقاومت جوامع محلی با برنامه های احیاء، تأمین نشدن منابع مالی مورد نیاز و... از جمله این نگرانی ها بود.

در رابطه با آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و عملکرد ستاد احیاء، «محمد علی شاعری»، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کوتاهی ‌های صورت گرفته روند احیاء دریاچه ارومیه در سال جاری، گفت: تراز دریاچه ارومیه در طول سه سال اخیر تنها 2 سانتی‌ متر افزایش یافته است و چنانچه تا بهار آینده پروژه‌های درنظر گرفته شده به مرحله اجرا نرسد، تراز دریاچه کاهش خواهد یافت.

وی با انتقاد از عدم تامین بودجه برای 173 پروژه مقرر، عنوان کرد: بیشتر پروژه‌ها در 6 ماه نخست سال جاری قابلیت اجرایی دارند و این درحالی است که بعد از گذشت 10 ماه هیچ یک از این پروژه ‌ها اجرا نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دهم با بیان اینکه درصورت ادامه‌ی روند فعلی تمام زحمات سه سال اخیر و اعتبارات اختصاص یافته با کاهش تراز دریاچه ارومیه به هدر خواهد رفت، اضافه کرد: تاکنون چند صدمیلیارد تومان برای احیاء دریاچه ارومیه هزینه شده است و حالا با وضعیتی روبرو شده‌ایم که با برگشتن به سر نقطه شروع و حتی بدتر شدن وضعیت، فاصله چندانی نداریم.

وی در پایان احیاء دریاچه ارومیه را مطالبه مردم آذربایجان خواند و تصریح کرد: احتمال وقوع طوفان‌ های نمکی دور از انتظار نیست و چنانچه این اتفاقات ناگوار محقق شود، با چالش خطیری تحت عنوان خطرات زیست محیطی و آسیب ‌های ناشی از آن روبه رو خواهیم شد.

بر اساس آنچه که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به آن اشاره دارد، با اینکه در سه سال گذشته مجموعه قابل توجهی برنامه و با هزینه های هنگفت در دستور کار مسئولان قرار گرفت، تنها 2 سانتی متر تراز دریاچه افزایش پیدا کرده است و با استمرار روند کنونی شرایط بدتر نیز خواهد شد.

عمده انتقاد و نگرانی این نماینده آن است که دولت در سال جاری به تعهدات خود مبنی بر پرداخت اعتبارات لازم برای استمرار طرح های احیاء عمل نکرد و شش ماه ابتدایی سال جاری که فرصت مناسبی برای کار میدانی بود، از دست رفت؛ وضعیتی که به اعتقاد این نماینده مجلس باعث خواهد شد، شرایط به حالت قبل یعنی سال 92 باز گردد.

«مسعود تجریشی» مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه، در مورد آخرین تغییر و تحول تراز آب دریاچه ارومیه به «تابناک» گفت:اینکه گفته شود تراز دریاچه به نسبت سال 93 تنها دو سانت افزایش یافته صحیح است ولی در این باره باید به این نکته نیز اشاره کرد که از سال 73 تا سال 93 و به مدت 20 سال همواره تراز دریاچه کاهشی بود و سالانه 40 سانت از تراز آن کم می شد.

تجریشی ادامه داد: بر اساس این واقعیت در طول 20 سال گذشته تراز دریاچه 8 متر کاهش یافت و ما از زمانی که مسئولیت احیای دریاچه را بر عهده گرفتیم گام نخستی که برای خود تعریف کردیم، تثبیت تراز دریاچه بود و اینکه تلاش کنیم دیگر سطح آب دریاچه کاهش نیابد. بنابراین به جای آنکه در این سه سال تراز دریاچه 120 سانت کم شود، نه تنها کم نشده بلکه دو سانت افزایش هم یافته است. 

مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه، همچنین در مورد عدم پرداخت اعتبارات لازم از سوی دولت و از بین رفتن فرصت 6 ماهه نخست سال برای ادامه برنامه های احیاء، اضافه کرد: دوران تثبیت در شهریور 95 تمام شد و ما برنامه های خود را برای احیای دریاچه تنظیم کردیم. کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی، افزایش بهره وری کشاورزی، کاشت گیاهان مناسب برای مبارزه با ریزگردها، نشاکاری، نصب کنتورهای تنظیم مصرف بر روی چاه های آب، آموزش کشاورزان و... از جمله این برنامه ها بود.

وی اضافه کرد: متأسفانه باید بگویم از ابتدای سال 95 تا کنون حتی یک ریال هم دولت به ستاد احیای دریاچه ارومیه اعتبار تخصیص نداده است و بر اساس شرایطی که پیش آمده یقیناً ما به اهداف خود نخواهیم رسید. 
 
هدف این بود که در شهریور 96 تراز آب دریاچه 30 سانت افزایش پیدا کند و برای این امر ما 85 طرح اجرایی در دستور کار داشتیم اما به دلیل نداشتن بودجه، همه پیمانکارها کار را رها کرده اند و انتظار این است که در شهریور سال آینده تراز دریاچه کاهش یابد چرا که یک دفعه همه طرح ها خوابید.
 
بر اساس آنچه آمد به نظر می رسد وضعیت دریاچه ارومیه هنوز به شرایط مطلوب خود نرسیده و از این رو دولت مردان و اعضای ستاد احیای دریاچه در ماه های باقی مانده از عمر دولت کار زیاد آسانی برای عمل به یکی از مهم ترین وعده های انتخاباتی خود ندارند. آن هم در شرایطی که به گفته مسئولان ستاد احیای دریاچه دولت حتی یک ریال هم در سال جاری برای ادامه طرح ها کمک نکرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار