متناقض‌گویی نزدیکان رئیس جمهوری درباره کاندیداتوری مجدد روحانی درحالی است که در تمام ادوار ریاست جمهوری گذشته – از دولت پنجم تا به امروز - روسای جمهوری کشورمان برای دو مرحله بر صندلی ریاست جمهور تکیه زده اند و برنامه هایشان را پیش برده اند.
کد خبر: ۳۸۹۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲ 05 March 2017
زمان زیادی به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نمانده و برنامه و چارچوب احزاب اصولگرا و اصلاح طلب برای ورود به این  کارزار تقریبا مشخص و نهایی شده است. آنطور که تحلیلگران می گویند رقابت اصلی این ماراتن سیاسی میان «حسن روحانی» و گزینه نهایی اصولگرایان خواهد  بود.

به گزارش «تابناک»، اصولگرایان در قالب جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی - به عنوان فراگیرترین تشکل حال حاضر سیاسی شان - همچنان با  تک رویی های پایداری ها از یک سوی و جنجال آفرینی های نیروی های موسوم به طرفداران «محمود احمدی نژاد» از سوی دیگر دست و پنجه نرم می کنند. هرچند که خوب می دانند تنها رمز موفقیت‌شان در برابر  «حسن روحانی» حصول اجماع حداکثری بر سر کاندیدایی نوظهور و البته  توانمند خواهد بود.

 در آنسوی میدان، اما اصلاح طلبان و اعتدالگرایان در پی ائتلافشان در انتخابات خرداد  92، حمایت از کاندیداتوری «حسن روحانی» را  سر می دهند و در پی یافتن تاکتیک های برای قطعی کردن پیروزی روحانی در انتخابات بهار 96 هستند. آنها برنامه های انتخاباتی شان را چیده اند و در مراحل اولیه دایر کردن ستادهای انتخاباتی هستند. البته هنوز درباره معرفی کاندیدا و یا کاندیداهای ثانی گویا چالشی جدی بین اصلاح طلبان، اعتدالیون و دولتی ها وجود دارد.

همچنان که حزب اعتدال و توسعه که بیشترین شمار دولتمردان را در کابینه روحانی به نام خود ثبت کرده است یک گام از احزاب همسویش جلوتر است  و حتی «علی جنتی» وزیر سابق ارشاد را به ریاست ستاد انتخاباتی خود برگزیده است. چندی پیش نیز در اخبار غیر رسمی مطرح شد که «محمد شریعتمداری» معاون اجرایی روحانی  مامور به تشکیل  و ساماندهی ستادهای انتخاباتی رئیس جمهور شده است.

مواضع  ضد و نقیض نزدیکان روحانی 

با همه این اوصاف انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، اما یک تفاوت مشخص با دیگر انتخابات گذشته ادوار ریاست جمهوری دارد و آن  عدم صراحت و تناقض‌گویی دولتمردان و حتی شخص رئیس جمهور در رسانه ای شدن خبر کاندیداتوری مجدد «حسن روحانی» در انتخابات پیش روست.

مثلا بیستم  بهمن ماه بود که «حسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست و پنجمین اجلاس روسای دانشگاها و دانشکده‌های علوم‌پزشکی داده و با اعلام تصمیم روحانی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم گفت: خوشحال هستیم از اینکه دکتر روحانی تصمیم گرفته‌اند در انتخابات آتی شرکت ‌کنند و امیدوار هستم مورد اعتماد مجدد مردم قرار گیرند و با رای بالاتر از ٢٤ خرداد ٩٢ بار دیگر رییس‌جمهور کشورمان شوند.

 قریب به دوهفته  پس از این  سخنان  قاضی زاده  اما م«حمدعلی نجفی» در حاشیه جلسه  هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور تصمیم قطعی خود را برای حضور در انتخابات 96 گرفته است گفت: ما امیدواریم و تقاضا هم داریم که آقای روحانی وارد انتخابات شود، چون دولت اقدامات و زیرساخت هایی را ایجاد کرده که برای به نتیجه رسیدن آن 4 سال زمان نیاز است، بنابراین لازم است دولت دوم آقای روحانی هم تشکیل شود.

پیش از نجفی نیز  نوبخت سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا آقای روحانی تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات 96 گرفته‌اند؟ و نماینده حزب اعتدال و توسعه ایشان خواهند بود؟ گفت: هر زمان قطعی شد پاسخ می‌دهیم. رئیس‌جمهور تاکید بر حل مشکلات دارند تا این‌گونه مسائل. اتفاقا اخیرا دیداری با رهبر انقلاب داشتیم و ایشان تاکید کردند که دولت به امور جاری کشور و مشکلات بپردازد.

در کنار مواضع دولتمردان درباره کاندیداتوری روحانی، اخیرا" «حسین مرعشی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران  در گفتگویی از قول مساعد روحانی به آیت الله هاشمی رفسنجانی برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات 96 خبر داد و گفت که هاشمي برنامه‌هاي انتخاباتي‌اش را با روحاني در ميان گذاشته بود و آنها - روحاني و هاشمي - براي چگونگي حضور در ميدان رقابت‌هاي بهار هماهنگ بودند و در آخرين صحبتي که با آقاي هاشمي داشتيم، به من گفتند که با آقاي روحاني صبحت کردند و ايشان قول داده که کانديداي رياست‌جمهوري آينده ايران شود. 

 به گفته  مرعشی، آیت الله هاشمي گفت توافق کلي بر اين است که در کنار آقاي روحاني، افراد ديگري نيز به عنوان کانديداي در سايه وارد عرصه شوند تا دست اين جبهه نيرومند مردمي در هيچ شرايطي بسته نباشد. تأکيد آقاي هاشمي اين بود که در انتخابات پيش‌رو، در کنار آقاي روحاني، افراد ديگري هم باشند که به ايشان در مسائل تبليغاتي و دراختيارگرفتن فضاهاي رسمي کمک کنند. از سويي بهتر است با يک برگ بازي را شروع نکنيم که خداي ناکرده به هر دليلي پشيماني بياورد.

متناقض گویی  نزدیکان رئیس جمهوری درباره کاندیداتوری مجدد روحانی درحالی است که در تمام ادوار ریاست جمهوری گذشته – از دولت پنجم  تا به امروز- روسای جمهوری کشورمان برای دو مرحله بر صندلی ریاست جمهور تکیه زده اند و برنامه هایشان  پیش برده اند. دو مرحله بودن ریاست جمهوری در ایران  یا بهتر بگوییم  اعتماد مردم  به روسای جمهور منتخب برای دو مرحله  به اصل تکراری  و البته مورد وثوق  احزاب کشور در سیاست داخلی  کشور بدل شده است . 

با این حال و برغم تحلیل ها و تاکید های صاحبنظران عرصه سیاست داخلی اما حسن روحانی و  دولتمردانش در پاستور  تا کنون از اعلام  رسمی  و قطعی حضور روحانی در  انتخابات  پیش رو  خودداری کرده اند وشخص رئیس جمهور هم در پاسخ به چرایی این  سکوت و عدم  اعلام موضع روشنش برای حضور در رقابت  سیاسی سال اینده  یا  به لبخندی بسنده کرده یا با پاسخی دو پهلو  بر پر رنگتر شدن شائبه های اخیر- مثل  احتمال رد صلاحیت روحانی توسط شورای نگهبان  یا توصیه به کناره گیری روحانی از قدرت  از سوی بزرگان نظام -  افزوده است .

سکوت رئیس جمهور چه معنایی دارد؟

 در این میان اما تعبیر و توصیف  سکوت «حسن روحانی» در برابر  شائبه های مختلفی که درباره  ورودش  به کارزار  انتخابات  مطرح می شود، حائز اهمیت است . به زعم «صادق زیبا کلام » استاد دانشگاه تهران درست است که آقای روحانی تا امروز در هیچ کجا به طور رسمی اعلام نکرده است که قصد حضور در انتخابات را دارد یا خیر و صرفا به یک لبخند در پاسخ به این سوالات اکتفا کرده است، اما فراموش نکنید که ایشان یک سیاستمدار باهوش هستند و به خوبی می‌دانند که در شرایط فعلی اگر کاندیداتوری خود را رسما اعلام کنند، مورد حمله شدید مخالفان قرار خواهند گرفت و در زمان باقی ماننده این حملات روز به روز شدیدتر خواهند شد. بنابراین اصلا غیرمنطقی نیست که او تا زمان ثبت نام، این مسئله را رسما اعلام نکنند. بنابراین خیال همه راحت باشد،  تا همین لحظه که در آستانه اسفندماه قرار داریم، هیچ حرفی درباره عدم تمایل آقای روحانی برای حضور در انتخابات یا عدم تمایل اصلاح‌طلبان برای حمایت از ایشان، مطرح نشده و وجود ندارد.

البته برخی دیگر از صاحب‌نظران معتقدند روحانی با ریزش آرا و محبوبیت مواجه است و همین مسئله موجب تردید وی برای حضور در انتخابات شده است. آنها می گویند روحانی به دلیل سختی‌ها و مشکلاتی که در مسیر انتخابات در برابرش وجود دارد، تمایلی به مبارزه ندارد، ترجیح می دهد سکوت کند و منتظر اتفاقات آینده باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار